سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر کار و رفاه اجتماعی:

سینما مسائل زمان خود را بیان می‌کند/ راه حل ما تقویت فرهنگ داخلی با تولید بیشتر است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عبارت "رسانه درخدمت رسانه" گفت: مایلیم این گفتمان عمومی شود و برای رسیدن به این مقصود در پی هم افزایی رسانه ها هستیم.

به گزارش  حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی امروز در مراسم رونمایی از سامانه "رای فجر"؛ سامانه دسترسی به منابع تصویری سی و سومین جشنواره فیلم فجر که در ساختمان مرکزی رایتل و با حضور وزیرفرهنگ وارشاداسلامی، مدیر عامل رایتل، رئیس سازمان سینمایی کشورو دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

ضمن خیر مقدم به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در چند سال اخیر که در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت با جناب آقای جنتی در جلساتی صحبت می کردیم همواره یکی از دل مشغولی های من بحث فرهنگ و اخلاق در جامعه بود.

وی ضمن بیان سختی کار در حوزه فرهنگ گفت: کار در حوزه اندیشه در کشورما یک تفاوت کلی با بقیه دنیا دارد و از اصل یک تفاوت دیدگاه مخصوصا در عرصه سینما وجود دارد و ما به آقای جنتی تبریک می گوییم که کشتی سینما تا اینجا جلو آمده و این هم از آثار تدبیر است که از جمله آن حضور نیروهایی مثل دکتر ایوبی و آقای رضاداد که سال ها در سینما خدمت کرده اند و نیروهای جوان شرکت رایتل که استعداد خود را به خوبی نشان دادند، است.

ربیعی گفت: چون رایتل متعلق به سازمان تامین اجتماعی است من به این نکته اشاره کنم که تامین اجتماعی تنها بحث بیمه نیست. بلکه در تامین اجتماعی وظیفه ما ایجاد نوعی امنیت اجتماعی به معنای ایجاد ایمنی و امنیت روانی در جامعه و ایجاد امنیت اقتصادی و درمانی برای مردم است. یکی از مباحث دیگر هم امنیت فرهنگی است .ما در تامین اجتماعی معمولا با گروه های خاموش جامعه از جمله کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست و کودکان سرراهی و نارس سروکار داریم و علاوه برآن باید به اقشار دیگر و زمینه های دیگر هم بپردازیم و درواقع به رسالت اصلی تامین اجتماعی برگردیم و آن ایمنی خاطر افراد است.

وی افزود: امروزه همه به تامین اجتماعی احترام می گذارند و تامین اجتماعی با پاکدستی به فرهنگ هم وارد شده و دولت تدبیر و امید به رفاه به صورت سنتی نمی اندیشد و فقر درمانی ، غذایی و سواد در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفته است.لذا فقر دیگری که با آن روبرو هستیم فقر فرهنگی است که باید مقابل آن بایستیم و همچنین فقر اخلاقی که در سال های اخیر بیشتر به آن دامن زده شد و ما با مزیت های اخلاقی و فرهنگی می توانیم بر آن غلبه کنیم و خوشحالیم که در این مسیر حرکت می کنیم.

وزیر تعاون و رفاه با اشاره به پنج نکته اساسی درباره موضوع جلسه عنوان کرد: نکته اول این است که سینمای ایران همواره با تحولات اجتماعی عجین بوده است. نسل های مختلف ما عموما قهرمان های ذهنی خود را از سینما پیدا می کنند.

ربیعی در ادامه با اشاره به تعریف فیلمفارسی از زبان مرحوم هوشنگ کاووسی گفت: هر تولیدی مخاطب خود را دارد و اگر بتواند او را راضی کند باید به آن احترام گذاشت. فیلم هایی مثل دختر لر و گنج قارون وقیصر و گاو غیره هرکدام مسائل زمان خود را بیان می کند . برخی به فیلمهای فردین خورده می گیرند اما همان فیلم ها هم مسائل اجتماعی زمان خود را بیان می کند و سینما همواره اینگونه بوده است.

ربیعی گفت نکته دوم این است که اگر ما نگران تضعیف فرهنگ خود هستیم ، راه حل آن تقویت فرهنگ داخلی و تولید بیشتر است. چراما نمی توانیم مثلا بالیوود داشته باشیم؟ و من معتقدم تقویت فرهنگ داخلی یکی از وظایف ماست که رایتل امروز به این میدان پا نهاده است و ما اینگونه برای گسترش مزیت های فرهنگی خود از تکنولوژی بهره می بریم.

ربیعی با اشاره به عبارت "رسانه در خدمت رسانه" نکته سوم خود را اینگونه مطرح کرد: ما معتقدیم ارتباط بین ارتباطات و رسانه های نوین را باید درخدمت سینما قرار دهیم و چون سینما هم خود یک نوع رسانه است، اینگونه یک نوع هم افزایی بین رسانه ها ایجاد می کنیم و به گسترش بیشتر مزیت فرهنگی خود کمک کنیم و جلسه امروز آغاز این هم افزایی خواهد بود.

علی ربیعی در نکته چهارم صحبت های خود به اقتصاد فرهنگ پرداخت و گفت: ما بیشتر به پیوست های فرهنگی طرح های اقتصادی پرداخته ایم و البته زیاد هم موفق نبوده ایم ولی صنعت همیشه به پیوست های فرهنگی نیاز دارد اما به اقتصاد فرهنگ کم توجه شده است که اگر به آن درست بپردازیم این مسئله سودآور هم خواهد بود. یعنی فرهنگ نیز نیازمندیک پیوست اقتصادی است.

وزیر رفاه سپس به دهه فجر اشاره کرد و افزود: دهه فجر دهه تحول بزرگ ایران است و برای نسل ما یک نوستالژی است. و این تغییر بزرگ را مدیون فجرآفرینان هستیم.

ربیعی درپایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که همکاری های وزارتخانه های کار و ارشاد بیشتر شود و تاکید کرد که از فیلم ها و جشنواره های کارگر محور و با موضوع کارآفرینی حمایت خواهد کرد.

گفتنی است؛ سامانه "رای فجر" یک سامانه موبایلی با فناوری روز است که دسترسی به اخبار، رویدادها و منابع تصویری سی و سومین جشنواره فیلم فجر را برای عموم مردم در سراسر کشور ممکن می سازد.


انتهای پیام/رس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.