سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزادی صدها کُرد ایزدی از بند گروه تروریستی داعش

گروه داعش صد‌ها کُرد ایزدی که ماه‌ها است اسیر این گروه تروریستی هستند را در عراق آزاد کرده است که بیشتر آنان سالخورده یا بیمارهستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازپایگاه خبری شبکه پرس تی وی، گروه تروریستی داعش صد‌ها کرد ایزدی را در عراق آزاد کرده است که بیشتر آنان سالخورده یا بیمارهستند و ماه‌ها در اسارت این گروه بوده‌اند. 

این کردهای ایزدی روز شنبه (۲۷ دی) در حاشیه شهر کرکوک در شمال عراق آزاد شدند؛ نیروهای پیشمرگ کرد آنان را تحویل گرفتند. 

برخی منابع شمار ایزدی‌های آزاد شده را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرده‌اند در حالی که برخی دیگر این آمار را بسیار بالا‌تر و تا ۳۵۰ نفر دانسته‌اند. 

اسرای آزاد شده به یک مرکز بهداشتی در شهر «ألتون کوبری» در جاده منتهی به اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق، انتقال یافتند. 

 «خضر دوملی»، فعال برجسته حقوق بشر ایزدی، درباره این موضوع گفت: «این مردان و زنان در ‌ [شهر شمالی عراق] موصل نگه داشته شده بودند.» 

وی افزود: «ما اسامی ۱۹۶ نفر را در اختیار داریم که ممکن است تعدادی دیگر به آن اضافه شود.» 

این فعال برجسته حقوق بشر ایزدی در ادامه خاطر نشان کرد: «برخی [از ایزدی‌های آزادشده] زخمی هستند و برخی معلولیت دارند و بسیاری از آنان از مشکلات روحی روانی رنج می‌برند.» 

هنوز معلوم نیست چرا ستیزه جویان داعش این کردهای ایزدی را آزاد کرده‌اند؛ با اینحال برخی از ناظران براین باورند این افراد باری بر دوش گروه تروریستی داعش بوده‌اند. 

دوملی استدلال کرد، تروریست‌‌ها به احتمال قوی به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی‌توانند آنان را سیر کنند و از عهده مراقبت آن‌ها بر آیند. آنان باری بر دوش داعش بوده‌اند. 

گروه داعش در ماه ژوئن سال گذشته (۲۰۱۴ میلادی) حملات خود را در عراق آغاز کرد و کنترل شهر موصل را در اختیار گرفت. ستیزه جویان داعش سپس به بخش‌های مرکزی این کشور عربی پیش‌روی کردند و در حملات خود نیروهای کردستان را در شمال عقب راندند و شمار زیادی از کردهای ایزدی را کشتند و یا ربودند. 

به گزارش سازمان «عفو بین الملل»، افراط گرایان از ماه اوت سال گذشته تاکنون هزاران زن و دختر ایزدی را مجبور به ازدواج کرده و یا در قالب بردگی جنسی فروخته‌اند. 

بر اساس برآورد‌ها، بیش از ۳ هزار زن و کودک ایزدی همچنان در اسارت تروریست‌های داعش قرار دارند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، ایزدی ، رها ، ازاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.