سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژوهشگران دانشگاه تهران خبر دادند

تعیین همزمان ترکیبات مؤثر در چای با حسگرهای نانو گرافنی

محققان می‌گویند این حسگر که در مقیاس آزمایشگاهی تولید و بررسی شده، در اندازه‌گیری همزمان ترکیبات مفید موجود در چای عملکرد موفقی داشته است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران دانشگاه تهران با بهره‌گیری از روشی ساده، کم هزینه و سازگار با محیط زیست، حسگری بر پایه نانوصفحات گرافن ساختند که از دقت بالایی نیز برخوردار است.

چای، یک نوشیدنی سنتی در بسیاری از کشورهاست. فواید این نوشیدنی، همانند کاهش خطر سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی، خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهاب و ضد چاقی، عمدتاً به ترکیبات آلکالوئیدی آن مانند متیل زانتین نسبت داده می‌شود.

تئوفیلین (Theophylline)، تئوبرومین (Theobromine) و کافئین موجود در چای از دسته‌ی متیل زانتین‌ها هستند که در بیشتر انواع چای وجود دارند.
 
هدف این کار، ساخت یک حسگر و اندازه‌گیری ترکیبات مفید ذکر شده به منظور بررسی کیفیت چای بوده است. یافتن الگوی ترکیبات مؤثر چای تولید داخلی و مقایسه‌ی آن با محصولات مشابه خارجی از دیگر موارد بررسی شده در این طرح است. 
 
حسن سرشتی گفت: ترکیبات شیمیایی و نحوه‌ی فرآوری چای، اطلاعات ضروری برای درک خواص درمانی مرتبط با آن را ارائه می‌دهد. اما تا کنون یک روش علمی و مورد قبول برای بررسی کیفیت چای ارائه نشده است. لذا می‌توان از نتایج این طرح به منظور توجه به تولید چای داخلی و همچنین بهبود کیفیت آن استفاده کرد. توسعه‌ی این روش و انجام نمونه برداری از محصولات چای داخلی در نقاط متفاوت جغرافیایی و در زمان‌های مختلف کشت، سبب دستیابی به یک الگوی استاندارد داخلی برای چای خواهد شد. 
 
در این کار عوامل مختلف تأثیرگذار بر عملکرد حسگر همچون حلال و جذب (نوع و حجم)، مقدار مصرف جاذب، زمان جذب، زمان واجذبی و قدرت یونی مورد مطالعه و بهینه‌سازی قرار گرفته است.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: حسگر ، نانو ، چای
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.