سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد؛

وابستگی کنگره به رژیم صهیونیستی/ لزوم برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تا شش ماه آینده که زمان برای مذاکره ایران و گروه ۱+۵ وجود دارد، ممکن است به تدریج تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

"حسن هانی‌زاده"در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با "سیاست متفاوت کنگره آمریکا و کاخ سفید در قبال تحریم‌های ایران" اظهار داشت: باراک اوباما تلاش می‌کند که در دو سال باقی مانده از دوره ریاست جمهوری خود دست آوردی تاریخی داشته باشد و حوزه فناوری هسته‌ای ایران می‌تواند دست آوردی مهم باشد. اوباما تلاش دارد که پرونده هسته‌ای ایران را به یک سرانجام مناسب برساند و بتواند با ایران به یک توافقنامه جامع و قابل قبول برسد.  
 
وی اشاره کرد: این در حالی است که اعضای کنگره آمریکا به نوعی وابسته به رژیم صهیونیستی هستند و فشار می‌آورند که در شش ماه آینده علیه ایران تحریم‌های جدیدی را اعمال کنند، اما با توجه به سخنرانی اخیر اوباما وی درصدد است تا هر نوع تحریم جدید علیه ایران را با توجه به اختیارات قانونی‌اش وتو کند.  
 
وی افزود: رویکرد "اوباما" به عنوان رئیس جمهور و "جان کری" به عنوان وزیرامور خارجه آمریکا با رویکرد اعضای تندروی کنگره کاملا متفاوت است، چرا که برخی از اعضای کنگره وابسته به لابی صهیونیستی هستند و دلیلش هم آن است که آن‌ها ورود خود به کنگره را مدیون حمایت‌های مالی لابی صهیونیستی می‌دانند. بنابراین آن‌ها تلاش می‌کنند اوباما را از دستیابی به توافق با ایران بر سر پرونده هسته‌ای بازدارند.  
 
هانی‌زاده گفت: با توجه به شرایط موجود در منطقه و عرصه بین الملل و همچنین نیاز اتحادیه اروپا و آمریکا به ظرفیت ایران برای مبارزه با تروریسم، به نظر می‌آید آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اعمال فشار بیشتر بر ایران نمی‌تواند این ملت را وادار به تسلیم کند.  
 
وی با اشاره به کنفرانس مطبوعاتی اخیر اوباما و دیوید کامرون گفت: نوعی نرمش در رفتار آن‌ها به وجود آمده و ادبیات سیاسی آن‌ها در قبال ایران ملایم‌تر شده است.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی بیان داشت: تا شش ماه آینده که زمان برای مذاکره ایران و گروه ۱+۵ وجود دارد، ممکن است به تدریج تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود. اما در حال حاضر نوعی تقابل میان کاخ سفید و کنگره وجود دارد و به نظر می‌رسد که کاخ سفید با توجه به اختیارات گسترده رئیس جمهور بتواند تحریم‌های علیه ایران را لغو کند.  
 
هانی‌زاده گفت: هرچند که اعضای کنگره تلاش می‌کنند اختیارات اوباما را در خصوص لغو تحریم‌ها کم اهمیت نشان دهند و القا کنند که تصمیم گیرنده نهایی در این موضوع کنگره این کشور است.

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.