سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران:

صادرات گاز به عراق از اردیبهشت سال 94/صادرات بیش از 10 میلیارد مترمکعب گاز در سال 2014

رمضانی، با تاکید براینکه شرکت ملی گاز ایران، در سال ٢٠١٤ میلادی، ٩ میلیارد و ٧٥٠ میلیون مترمکعب گاز را صادر و شش میلیارد و ٣٢٠ میلیون مترمکعب گاز را وارد کرده است گفت: صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در نشست با خبرنگاران  گفت: با توجه با اینکه اخیرا سال 2014 مجموع صارات نزدیک 10 میلیارد متر مکعب بوده است و در مقابل صاردات میزان واردات حدود 6 میلیارد و 328 میلیون متر مکعب گاز بوده که تراز تجارت در سال 2014 مثبت بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم صادرات و واردات سال ٢٠١٤، تراز صادرات گاز ایران بیش از سه میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب بوده است.

رمضانی افزود: در سال 2015 اتفاقات جدیدی در این صنعت رخ خواهد داد و گفت:  صادرات گاز به عراق از اردیبهشت ماه آغاز می شود که میزان صادرات حدود 4 میلیون متر مکعب گاز در روز است که براساس توافق این میزان به تدریج افزایش خواهد یافت.

مجموع حجم گاز عراق 25 تا 30 میلیون مترمکعب گاز است همچنین مذاکره اولیه در خصوص بصره انجام شده در مرحله نخست 25 میلیون مترمکعب و قابل افزایش به 30 میلیون مترمکعب گاز است که در مجمع حجم گاز صادراتی به عراق 70 میلیون گاز بوده که مدت قرارداد 6 است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: قرارداد پاکستان نیز در در دسامبر 2014 عملیاتی شده و به لحاظ نبود آمادگی هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. قرارداد پاکستان 14 میلیون متر مکعب گاز در روز که در دو مرحله اجرایی خواهد شد و نهایتا به مرز 30 میلیون متر مکعب گاز افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه از اجرای این قرارداد گذشته و هنوز به مرحله جریمه نرسیده است همچنین مذاکرات با کشور عمان به انجام رسیده ولی هنوز قرارداد به نتیجه نهایی نرسیده است.

رمضانی در خصوص قرارداد گازی ترکیه اظهار داشت: سه سال پیش شکایتی از سوی کشور ترکیه  مطرح شد که ایران از نظر زیرساخت توان بین المللی ندارد و به تعهدات خود عمل نکرده و تقاضا مبنی برکاهش قیمت گاز را داد و این شکایت به تیم جدیدی که در وزارت نفت مستقر شد و این دیدگاه با ترکیه که یک شریک تجاری عمل نکنیم و دراین خصوص شرکت گاز پیشقدم شد و در کنار آن برای دفاع از منافع شرکت با کمک وکلای بین‌المللی و تشکیل تیم قوی از این موضوع دفاع شد و دو ماه پیش ایران  رای  دادگاه به نفع ایران صادر شد.

وی تصریح کرد: دعوای تغییر قیمت گاز کماکان ادامه دارد  اين موضوع همچنان در حال رسیدگی است ایران در این خصوص اعلام آمادگی کرده که از طریق مذاکره این موضوع را حل کند این بحث موضوع تجاری است نه سیاسی.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران راجع به قرارداد گازی ترکمنستان تاکید کرد: با تعاملی که با این کشور داریم تمامی پول واردات گاز به این کشور را پرداخت کردیم به طوری که امروز 38 میلیون مترمکعب گاز در روز واردات داشتیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.