سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان نمایش «wow» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

طراح پوستر تئاتر فجر به جای دفاع باید عذرخواهی می‌کرد

«تینو صالحی» گفت: تمام توضیحات ارائه شده از جانب طراح پوستر مبنی بر استفاده از نماد‌ها و المان‌ها منطقی است اما هیچ نگاه زیباشناسانه‌ای پشت این پوستر وجود ندارد و طراح پوستر تئاتر فجر به جای دفاع باید عذرخواهی می‌کرد.

«تینو صالحی» کارگردان نمایش «wow» در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: نمایش «wow» به مسئله زبان می‌پردازد و داستان زنی را روایت می‌کند که در غربت گرفتار مسئله زبان و ناآشنایی با آن می‌شود.

وی ادامه داد: انسان‌ها با هم زیاد حرف می‌زنند اما زبان یکدیگر را درک نمی‌کنند، این اثر با بازی‌های کلامی، ساختار و دیالوگ‌گویی را بر هم میزند و به جای واژه‌ها که اغلب روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد کلمات نا آشنا و غریبی استفاده می‌شود.

این کارگردان افزود: نمایش «wow» در واقع به مسائل و مشکلات اجتماعی مهاجران در خارج از کشور می‌پردازد.

صالحی در خصوص جشنواره امسال تئاتر فجر و اتفاقات پیرامون آن گفت: مسئله جشنواره امسال مسئله‌ای متفاوت است و در واقع انتخاب اردشیر صالح‌پور آن هم با تاخیر بسیار بسیار زیاد، ناهماهنگی‌های بسیاری را از جمله تاخیر در بازبینی، انتخاب سالن‌ها و ... بوجود آورد.

وی افزود: وقتی دبیر جشنواره تا این حد دیر معرفی می‌شود با توجه به آنکه نمی‌دانسته قرار است دبیر شود طبیعی است که برنامه‌ریزی نداشته باشد و همه چیز به این شکل به هم بریزد.

این کارگردان درخصوص پوستر جشنواره تئاتر فجر گفت: این امر باید آسیب شناسی شود و باید دید بر چه اساسی کار طراحی پوستر به هر فردی سپرده می‌شود.

صالحی ادامه داد: کسی که خواهان بازیگر شدن، عکاس بودن، طراح گرافیک شدن بوده و در هر کاری موفق نبوده، نباید کاری را به او سپرد، طراحی پوستر جشنواره افتخار بزرگی است که هر کس دوست دارد نصیبش شود، در واقع این مشکل به انتخاب فرد مورد نظر برای طراحی بر می‌گردد.

وی افزود: انتخاب‌هایی بر این اساس بر کیفیت کار تاثیر خواهد گذاشت و با توجه به توضیحات ارائه شده از جانب طراح پوستر مبنی بر استفاده از نماد‌ها و المان‌ها منطقی است اما هیچ نگاه زیباشناسانه‌ای پشت این پوستر وجود ندارد و طراح پوستر تئاتر فجر به جای دفاع باید عذرخواهی می‌کرد.

این کارگردان عنوان کرد: توضیحات درخصوص المان‌های به کار گرفته شده منطقی است اما هیچ نگاه زیبا شناسانه‌ای پشت قضیه طراحی این پوستر نبوده است، شاید گفتار خیلی چیزها را بیان کند، اما باید در عمل هم این گفته‌ها به نمایش درآید.

صالحی در خصوص حضور کسی که خود در جشنواره کار دارد و در مسند قضاوت آثار هم قرار می‌گیرد گفت: از لحاظ قانونی این امر امکان‌پذیر است اما شاید عرف نباشد، البته قطب‌الدین صادقی نویسنده‌ای یکی از آثار این جشنواره که خود در مسند قضاوت است آنقدر بزرگ است که حیثیت تئاتری خود را به خاطر یک کار به خطر نیندازد، شاید اگر کس دیگری بود نسبت به این موضوع معترض بودم اما این فرد امتحانش را پس داده و آنقدر لوح و جایزه گرفته است که نیازی به جایزه گرفتن اثرش نباشد.

وی افزود: در جشنواره تئاتر با توجه به اینکه تنها تکنیک و اجرای اثر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و متن چندان مهم نیست ، بنابراین نویسنده بودن فرد داور در قضاوت او تاثیری نمی گذارد اما به خاطر آنکه مشکلی پیش نیاید بهتر است که اینگونه نباشد.

صالحی خاطرنشان کرد: در این اثر آزاده صمدی، بهاره کیان‌افشار، علیرضا مهرام، بهرام افشاری، لیلی شجاعی، محمدرضا سجادیان، راحله بدیعی، بهار زندی، سمیرا کریمی و الناز خامنه‌پور به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.