سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بررسی کرد؛

پیچیدگی‌های روابط ایران و حماس

یک کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه حماس از طرفی در پی ایجاد ارتباط مجدد و بهتر با ایران است و از طرفی نمی‌خواهد از موضع‌اش نسبت به مسئله سوریه رسماً عذرخواهی کند، گفت: مسئله سوریه سبب به وجود آمدن مشکلات و پیچیدگی‌هایی در ارتباط ایران و حماس شده است.

"رضا کلهر" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با دلایل به سردی کشیدن رابطه ایران و حماس اظهار داشت: پس از آن که سال‌ها جمهوری اسلامی ایران به طور آشکار از حماس حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه داشت، رهبران حماس در مقطعی دچار اشتباهات استراتژیک در خصوص سوریه شدند که این منجر به سردی گراییدن این رابطه شد.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک بیان داشت: پس از آن که حماس به اشتباه خود پی برد، در صدد اصلاح آن برآمد و سعی کرد تغییری در رویکرد سیاست خارجی خود داشته باشد و مجدد به آغوش ایران برگردد.
 
وی افزود: در فضای داخل ایران نسبت به این موضوع نظرات مختلفی مطرح شده است. برخی معتقدند که دولت کنونی حماس قابل اعتماد نیست، آن‌ها بر این باورند که بایستی نسبت به ارتباط با برخی گروه‌ها و کشورها تجدید نظر شود و احیاناً در فکر ایجاد روابط با کرانه باختری بود، این یک گرایش فکری در میان مسئولین ایران است.
 
کلهر ادامه داد:‌ حماس از طرفی در پی ایجاد ارتباط مجدد و بهتر با ایران است و از طرفی نمی‌خواهد از موضع‌اش نسبت به مسئله سوریه رسماً عذرخواهی کند. این مسئله سبب به وجود آمدن مشکلات و پیچیدگی‌هایی در ارتباط ایران و حماس شده است.
 
این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: کسانی که در ایران درصدد ایجاد ارتباط با حماس هستند، تلاش می‌کنند که "خالد مشعل" را به تهران بیاورند تا ملاقات‌هایی با مقامات ایران داشته باشد و خود حماس نیز از این موضوع بسیار استقبال می‌کند.
 
وی موانعی که بر سر راه سفر "مشعل" به تهران وجود دارد را به شرح ذیل دانست:
 
1. عدم عذرخواهی مشعل در خصوص موضع مخالف نسبت به سوریه

2. چرخش‌های حماس به سمت عربستان، قطر و ترکیه و این که رهبران حماس بایستی اطمینان دهند که دیگر چنین رویکردی را اتخاذ نخواهند کرد.

3. حماس حاضر نیست به تهران ضمانتی دهد مبنی بر این که دیگر اشتباهات خود را تکرار نمی‌کند.
 
کلهر در پایان تاکید کرد: این مسائل سبب شده که تاکنون ایجاد رابطه مستقیم میان تهران و حماس میسر نگردد و به نظر هم نمی‌رسد که این موانع به راحتی از میان برداشته شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: حماس ، مشعل ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.