سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنندج؛

مشکلات ریزو درشت گریبانگیر صادرات دراستان کردستان

استان کردستان با 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق، صادر کنندگان فعال و بازارچه های مرزی پر رونق یکی از استان های مستعد برای توسعه صادرات است

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، صادرات به عنوان با اولویت‌ترین استراتژی جهانی توسعه شمرده می‌شود و این موضوع، توسعه اجتماعی اقتصادی و افزایش ظرفیت بازار را به همراه دارد.

هر اندازه صادرات بیشتر شود بازار واحدهای تولیدی وسیع‌تر، ارزآوری افزون‌تر و اشتغال و سطح رفاه اجتماعی رشد بالاتری را تجربه می‌کند.

مبادلات مرزی و صادرات و واردات کالا در مناطق مرزنشین استان کردستان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سابقه دیرینه‌ای داشته است.

پیش از ایجاد گمرک و بازارچه‌های مرزی، داد و ستد بین مردم این استان و کردهای عراقی همواره مرسوم بوده است.

پایانه مرزی باشماق مریوان که در سال 85  تبدیل به مرز رسمی و بین المللی  شد در حال حاضر به یکی از فعالترین  پایانه های مرزهای زمینی کشور تبدیل شده و نقش مهمی در توسعه صادرات کشور و استان ایفا می کند.

معاون برنامه ریزی استاندار کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری از مرزهای استان کردستان در هشت ماهه منتهی به آبان ماه امسال ۳ میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است و این عدد در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

در هشت ماهه سال جاری چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار مبادلات تجاری از مرزهای کردستان انجام شده است

علی رموفقیت هایی که فعالان اقتصادی و مسئولان در زمینه توسعه صادرات از استان مرزی استن کردستاان داشته اند اما این حوزه هنوز مشکلاتی دارد که می بایست برای آن چاره اندیشی کرد

کاک ژیار محمدی صادرکننده مریوانی می گوید: وجود بی نظمی در صادرات مرز باشماق و نبود مدیریت واحد در این بازارچه، سنتي بودن زيرساخت ها و نامناسب بودن راه مواصلاتی سنندج به مریوان از جمله مشکلاتی است که ما صادر کنندگان با آن روبه رو هستیم
قادری دیگر صادر کننده مریوانی نیز می گوید" در صورت ایجاد حمل و نقل یکسره کالا از کشور مان به کردستان عراق و ایجاد مناسبات بانکی کمک شایانی به صادر کنندگان می شود."   
 
یک  مشکل اساسی دیگر در راه توسعه صادرات استان کردستان، نبود تفاهم‌نامه قضایی بین کشورمان و منطقه اقلیم است، به گونه‌ای که در صورت بروز اختلاف میان تاجران ایرانی و خارجی در معاملات، مرجعی برای رسیدگی وجود ندارد.

زاهدی استاندارکردستان  با تایید برخی مشکلات بر سر راه صادرات کردستان می گوید: تشکیل کارگروه توسعه صادرات باید به صورت ماهانه شود و در آن این مشکلات بررسی شود.

استان کردستان با دارا  بودن مرز مشترک طولانی با کشور عراق  از موقعیت مناسبی برای توسعه مبادلات با این کشور و به ویژه اقلیم کردستان عراق برخوردار است که باید از این پتانسیل ها برای افزایش صادرات و  توسعه فعالیت های اقتصادی نهایت استفاده را به عمل آورد.

انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.