سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایگاه اطلاع رسانی عراق

آیا کاسه‌ای زیر نیم کاسه است؟/ چرا ائتلاف از حملات هوایی خود عقب‌نشینی کرده است؟

از هفته گذشته تا کنون می‌بینیم که ائتلاف از چشم اندازهای هوایی و حملات خود به مواضع داعش در عراق و سوریه عقب نشینی نموده است... از این رو دلایل نهفته در این عقب نشینی چیست؟ آیا این از واقعیت ها ناشی می‌شود و یا اینکه کاسه‌ای زیر نیم کاسه وجود دارد؟!!

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پایگاه اطلاع رسانی عراق"؛ از ماه اوت 2014 و پس از گذشت دو ماه از سقوط موصل واشنگتن شروع به تشکیل ائتلاف به اصطلاح بین المللی جهت حمایت از سوریه و عراق در مقابله بات خطراتی که بغداد را پس از سقوط موصل تهدید می کند نمود...ما امروز در صدد ارزیابی امکانات جنگنده های ائتلاف و تاثیر عملیاتی محدود و نیز تلاش رزمی این ائتلاف در جنگ علیه داعش طی پنج ماه گذشته و ضعف عملیاتی آن نیستیم؛ بلکه فراتر از همه این ها از هفته گذشته تاکنون می‌بینیم که این ائتلاف از چشم اندازهای هوایی و حملات خود به مواضع داعش در عراق و سوریه عقب نشینی نموده است... از این رو دلایل نهفته در این عقب نشینی چیست؟ آیا این از واقعیت‌ها ناشی می‌شود و یا اینکه کاسه‌ای زیر نیم کاسه وجود دارد؟!!

در خوش بینانه‌ترین حالت، احتمالاتی وجود دارد که اگر تعبیر ما درست باشد می‌توان یکی از مهم ترین این احتمالات را شرایط نامساعد جوی در نظر گرفت و یا اینکه ممکن است تاکتیک که داعش از آغاز حملات هوایی در پراکنده ساختن نیروهای خود در مناطق مختلف و عدم تجمع آنها در یک مکان که استهداف آنان را سخت می سازد احتمال دیگری باشد که بتوان مطرح نمود و چه بسا سومین احتمال این باشد که خلبان های عضو ائتلاف جهت برگزاری اعیاد سال نو و حضور در میان خانواده های خود به مرخصی رفته‌اند.

ولی اگر بخواهیم بدبینانه به این موضوع بنگریم چهارمین احتمال به عنوان دلیلی برای کاهش میزان حملات هوایی ائتلاف به مواضع داعش در این موضوع نهفته است که ائتلاف به دنبال سقوط جنگنده اردنی و اسارت خلبان آن رو به فروپاشی گذاشته و این ائتلاف بیم آن دارد داعش با سلاح های پیشرفته ای که در اختیار دارد می‌تواند جنگنده‌های این ائتلاف را هدف قرار دهد.

همچنین از آنجایی که داعش مقامات اردنی را تهدید نموده که زندگی "معاذ کساسبه" خلبان اردنی با تهدید روبه خواهد بود از این رو کشور اردن پرواز جنگنده های ائتلاف از پایگاه های هوایی خود در منطقه "المفرق و الجفایف" به تعلیق در آورده و جنگنده های ائتلاف باید به پرواز از ناوهای آمریکایی اکتفا کنند.

ولی شاید احتمالی مهم تر از احتمالات پیشین نیز وجود داشته باشد و آن اینکه اظهارات برخی فرمانده هان نیروهای بسیج مردمی در عراق و برخی نمایندگان گروه های سیاسی ذی نفوذ در پارلمان مبنی بر متهم کردن آمریکا به عنوان فرمانده این ائتلاف به ارسال عمدی سلاح و تجهیزات برای داعش و نیز نقش ایران در حمایت همه جانبه از عراق در مقابل ناکارآمدی ائتلاف بین المللی بر آن تاثیر منفی گذاشته و طی چند روز آتی میزان جدیت این ائتلاف در حمایت از عراق  و سوریه که متعهد ان شده برای همگان مشخص خواهد شد و یا اینکه از این وعده خود شانه خالی می‌کند و با هر بهانه ای که بشود از جنگ ادعایی خود علیه داعش عقب نشینی می‌کند.!!!



انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.