سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلوبال ریسرچ گزارش داد:

هفت راه برای خشکاندن باتلاق تروریسم چیست؟

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان " چطور می توان تروریسم را متوقف کرد: هفت راه برای خشکاندن باتلاق تروریسم " می‌نویسد: به دنبال حملات تروریستی اخیر در پاریس، بحث ها درباره نحوه مقابله موثر با اقدامات تروریستی بیشتر بالا گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، برخی جنگ بیشتر با کشورهای اسلامی یا جاسوسی بیشتر و حتی سرکوب بیشتر آزادی ها را مطرح می کنند اما به رغم این موضوعات ، روش های موثر برای متوقف کردن حملات تروریستی آینده کاملا شناخته شده و مشخص هستند.

باتلاق تروریسم باید با در پیش گرفتن این راه ها خشکانده شود:

1- پایان حمایت از حکومت های دیکتاتوری حامی مالی تروریست ها 
عربستان سعودی بزرگ ترین حامی تروریست ها در جهان است.
سعودی ها از گروه "داعش" و بسیاری دیگر از گروه های تروریستی بی رحم حمایت کرده اند.
در بیانیه های کمیته تحقیقات کنگره و کمیسیون یازده سپتامبر آمریکا آمده است دولت عربستان سعودی از هواپیماربایان حادثه یازده سپتامبر حمایت کرده است.
در واقع عربستان سعودی سرچشمه فعالیت بیشتر تروریست های افراط گرا در جهان یعنی سلفی ها است ( گروه داعش و القاعده سلفی هستند). 
عربستان سعودی همچنین از " مدارس مذهبی " که افراط گرایی اسلامی را اشاعه می دهند ، حمایت می کند و این در حالی است که آمریکا همواره به لحاظ نظامی ، اطلاعاتی و هر راه ممکن دیگری طی 70 سال گذشته از سعودی ها حمایت کرده است.
علاوه بر این ، کارشناسان مبارزه با تروریسم آمریکا می گویند حمایت آمریکا از کشورهای مستبد در منطقه خاور میانه نظیر عربستان سعودی ، یکی از انگیزه های اصلی برای فعالیت تروریست های عرب است.
بنابر این اگر حمایت از آل سعود و دیگر حکومت های مستبد عرب پایان یابد ، قطعا کاهش قابل توجه به اقدامات تروریستی را شاهد خواهیم بود. 

2- پایان تامین تسلیحات برای تروریست ها 
بیشتر تروریست ها در منطقه خاور میانه در چارچوب راهکار جغرافیای سیاسی برای براندازی حکومت برخی سران منطقه ای ، تجهیز تسلیحاتی می شوند.
اسناد فاش شده نشان می دهد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که تامین مالی شورشیان افراط گرا کارایی ندارد اما اوباما تصمیم گرفت شورشیان سوریه را با هدف دستیابی به اهداف سیاسی مورد نظر تامین مالی کند.
در واقع این طور به نظر می رسد که تروریست های وقایع اخیر در فرانسه از جنگ علیه دولت سوریه بازگشتند ؛ جایی که آنها به طور مستقیم یا غیرمستقیم  از تسلیحات یا آموزش های آمریکا بهره مند شده اند.
و نکته جالب آن که چنین عملیات براندازی بیشتر علیه دولت های میانه رو عربی صورت می گیرد که منطقه را با ثبات می کنند و به جهادگران پایگاهی برای فعالیت هایشان نمی دهند. اگر براستی خواستار توقف تروریسم هستیم ، باید حمایت از تروریست را متوقف کنیم.

3- پایان استیلای امپریالیسم بر نفت اعراب 
آمریکا از مدت ها قبل راهبرد مخالفت با سران منطقه را در پیش گرفته است که سال 1949 در سوریه ، 1953 در ایران ، عراق برای دو بار ، افغانستان برای دو بار ، ترکیه ، لیبی و دیگر کشورهای غنی از نفت شاهد آن بوده ایم.
این راهبرد در سراسر منطقه خاور میانه و شمال آفریقا بار دیگر سال 1991 دنبال شد. سیاستمداران بلند پایه آمریکایی تایید کردند که هدف اصلی ، نفت عراق و نه توقف تروریسم بوده است. ( اسناد انگلیس نیز همین موضوع را نشان می دهد).
در واقع بیشتر موارد جنگ ها با تروریسم ، نبرد بر سر گاز طبیعی و منابع انرژی بوده است.   این در حالی است که ارتش آمریکا حملات تروریستی به خاک این کشور را "بهای اندکی نامیده است که باید برای ابرقدرت شدن پرداخت."
کارشناسان امنیتی - محافظه کاران و لیبرال ها- با این موضوع موافقند که جنگ در خاور میانه در واقع امنیت ملی را تضعیف و تروریسم را تقویت می کند.
 به عنوان مثال جیمز کی. فلدمن از اساتید سابق موسسه فن آوری نیروی هوایی آمریکا و دیگر کارشناسان بر این باورند که اشغالگری خارجی ریشه اصلی تروریسم است. 
رابرت ای. رایپ از اساتید دانشگاه شیکاگو و کارشناس امور امنیت بین المللی نیز با این موضوع موافق است و می گوید جنگ های طولانی و پرهزینه ای در تاریخ آمریکا وجود دارد اما این کشور اکنون از امنیت کمتری نسبت به گذشته برخوردار است و حملات تروریستی بیشتری نسبت به قبل صورت می گیرد. 
باید این نکته را به خاطر داشت که القاعده تا پیش از حمله آمریکا به عراق حتی در این کشور وجود نداشت.
برای پایان یافتن تروریسم باید تلاش ها برای براندازی حکومت های عربی و تهاجم به کشورهای عربی را به منظور دستیابی به منابع نفتی آنها متوقف شود.

4- پایان نظارت گسترده 
کارشناسان امنیتی بلند پایه بر این باورند نظارت گسترده در واقع زمینه را برای حملات بیشتر تروریست ها فراهم می کند.

5- پایان شکنجه 
کارشناسان ارشد مقابله با تروریسم و  بازجویی می گویند شکنجه می تواند تروریست های بیشتری را خلق کند.
در حقیقت سرکرده های گروه داعش با شکنجه های آمریکا انگیزه یافتند. بار دیگر می توان این مثال نزدیک به ذهن را مطرح کرد که شریف کواشی از تروریست های پاریس در سال 2005 در دادگاه گفت تا زمانی که در زندان ابوغریب عراق از سوی آمریکا مورد شکنجه قرار نگرفته بود ، فرد افراطی نبوده است.
در حقیقت اگر می خواهیم خلق تروریست های جدید متوقف شود ، باید برای همیشه به شکنجه پایان بخشید.

6- توقف عملیات ترور غیرنظامیان بی گناه با هواپیماهای بدون سرنشین 
افسران بلند پایه سیا می گویند حملات و کشتارهای هواپیماهای بدون سرنشین می تواند تروریسم را افزایش بخشد.

7- پایان دادن به پنهانکاری درباره حقایق حوادث 11 سپتامبر
مقامات دولتی می گویند وقایع 11 سپتامبر تروریسم دولتی بوده است اما درباره این که کدام دولت مسئول آن است ، اختلاف نظر دارند. از آن جا که یازده سپتامبر بزرگترین واقعه تروریستی در تاریخ آمریکا است و همه راهکار های امنیت ملی آمریکا بر اساس وقایع 11 سپتامبر تدوین شده است ، نمی توان تروریسم را تا زمانی که واقعا مشخص شود در آن زمان چه حادثه ای روی داد و چه کسانی مسئول واقعی آن هستند، متوقف کرد.
مردم باید کنار هم بایستند و از مقامات خود بخواهند انجام کارهایی که به آنها قدرت بیشتری می دهد اما تروریسم علیه مردم و غیرنظامیان را تقویت می‌کند، پایان بخشند.




انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.