به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مدتی است که طرح سامانه مبادله الکترونیک چک (چکاوک) در برخی استانهای کشور اجرایی شده است.
سرانجام از 6 دی ماه بانکهای پایتخت زیر پوشش این سامانه قرار گرفت و با حذف گردش فیزیکی لاشه چکها در بین بانکها، انتظار افزایش اعتبار چکها و گردش آنها افزایش وجود داشت.
علاوه بر این، با این طرح بانکها قبل از صدور دسته چک نسبت به اعتبار افراد متقاضی اقدام و تصمیم میگیرند که آیا متقاضیان صلاحیت داشتن دستهچک را دارند یا خیر.
با راهاندازی سامانه چکاوک، بررسی اعتبار مالی درخواست کننده چک، الکترونیکی شده و نتیجه برای بانک صادرکننده آنی اعلام میشود.
اما اجرای این طرح موجب بروز مشکلاتی شد، در همین راستا ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی شب گذشته در ارتباط تلفنی خود با برنامه پایش در خصوص برداشت پول چک های مشتریان توسط بانک و واریز آن با تاخیر به حساب مشتری اظهار کرد: به هیچ عنوان این نوع چرخش پول (برداشت و واریز) طبیعی نیست و مشکلاتی که برای هموطنان اتفاق افتاده بسیار جدی است. منشا این مشکلات در حال حاضر سیستم چکاوک است.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی افزود: در این سیستم گردش فیزیکی چک ها میسر شده و چک ها در مبداء تصویربرداری شده و در اختیار بانکی که باید چک را وصول کند قرار میگیرد. البته شکایتهایی در این زمینه برای ما ارسال شده است.
او تصریح کرد: مشکلات بیشتر به فرآیندهای داخلی بانکها باز میگردد که علی رغم آموزش های فراوان فرآیند لازم به خوبی پیش نرفت.
حکیمی بیان کرد: مشکلات این سیستم تاکنون در 13 استان حل و اصلاح شده است. با استفاده از این سیستم افراد می توانند تا ساعت 13:30 همان روز مبلغ چک را به حساب واریز کنند.
وی در پایان گفت: تا زمانی که سیستم در تمام استان ها راه اندازی شود تعهد ما برای انجام خدمات مربوطه 48 ساعته است.
انتهای پیام/