سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

حجت‌الاسلام علم الهدی: موضوع چندتکه شدن امت‌ اسلامی حربه‌ای برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است/ عبدالناصر جبری: دیپلمات‌های ایران در روند مذاکرات 1+5 از حکمت بهره برده‌اند + فیلم و تصاویر

"حجت‌الاسلام علم‌الهدی"معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی و "عبدالناصر جبری" معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی راهکارهای وحدت‌افزایی در جهان اسلام پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛"حجت‌الاسلام والمسلمین حامد علم الهدی"معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی و"شیخ عبد‌الناصر جبری" معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان، از علمای برجسته اهل تسنن این کشور و رئیس دانشگاه الدعوه لبنان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی راهکارهای وحدت‌افزایی در جهان اسلام پرداختند.

دکتر عبدالناصر جبری رئیس دانشگاه الدعوه لبنان و از علمای برجسته اهل تسنن این کشور با اشاره به راهکارهای وحدت افزایی با توجه به اهمیت این موضوع اظهارداشت: دیدار مسلمانان و بررسی نقطه نظرها بسیار خوب است و هنگامی که کشور بزرگی مانند جمهوری اسلامی ایران این فریضه بزرگ الهی را انجام می دهد می تواند الگوی خوبی برای دیگر کشورها باشد.

وی ادامه داد: هر فرقه مذهبی-اسلامی وظیفه دارد پای در مسیر جمهوری اسلامی ایران گذارد و مسلمانان را جمع کند؛ همچنین باید توجه داشت ممکن است در این زمینه منافع مشترکی وجود داشته باشد بین ادیان مختلف به طور مثال پیامبر اکرم(ص) نیز در آن زمان با وجود مسیحیان و یهودیان و ..... دست به اجماع زد، چرا که ایشان همه را برابر می‌دیدند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی علم الهدی در ادامه تصریح کرد: امثال بیست هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلام برگزار شد که تا حدودی با کنفرانس های سال های گذشته متمایز بود.
 
وحدت امت اسلامی ضرورت بدیهی است که نیاز به برهان و دلیل ندارد

وی تأکید کرد: وحدت امت اسلامی ضرورت بدیهی است که نیاز به برهان و دلیل ندارد و همه امت‌ باید نگاه‌هایشان در مسیر وحدت اسلامی قرار گیرد در این کنفرانس تعداد قابل توجهی از این میهمانان حضور داشتند و چون استفاده از تمامی بیانات این عزیزان ممکن نبود، ما کمیسیون‌هایی را طی چند نوبت برگزار کردیم که بحث ها به صورت تخصصی پیگیری شد.
 
معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: مسأله چند تکه شدن امت اسلامی موضوع جدیدی نیست و این حربه ای برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است.
 
کاخ سفید  و یا رژیم صهیونیستی تلاش کردند که این جهان اسلام را تقسیم کنند

دکتر عبدالناصر جبری با اشاره به چگونگی همگرایی بین فرقه های اسلامی گفت: خداوند در آیات قرآن کریم می فرماید که "این امت امت واحد است "در نتیجه  گزینه ای جز واحد بودن نخواهیم داشت؛ بنابراین وحدت امری اختیاری نیست و مسلمانان باید برای آن  گام بردارند.
 
وی ادامه داد: کاخ سفید  و یا رژیم صهیونیستی تلاش کردند که این جهان اسلام را تقسیم کنند؛بنابراین ما باید افکار خود را به هم نزدیک کنیم امروز می بینیم که جمهوری اسلامی ایران به خودکفایی در انرژی هسته ای رسیده است و مسلمانان دیگر نباید از این موضوع عقب بمانند و این تجربه ها باید منتقل شده و باید از این ظرفیت ها استفاده شود چرا که غرب هیچ گاه دلش برای ما نسوخته است.
 
معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان اضافه کرد:اگر فرزندان ما به دانشگاه‌های غربی بروند می بینیم که آن ها اجازه بازگشت و خدمت به کشورشان را نخواهد داشت،همچنین باید توجه داشت این دیدارها بسیار مثمر ثمر خواهد بود چرا که آشنایی با تمدن ها ،فرهنگ ها، تبادل نقطه نظر و .... را به همراه خواهد داشت همچنین فریضه حج نیز در همین راستا قرار دارد و به همین دلیل است که خداوند می خواهد مسلمانان با یکدیگر دیدار داشته باشند.

مذاهب اسلامی با حفظ هویت همگی مسلمان هستند

حجت‌الاسلام و المسلمین علم الهدی با بیان این که مذاهب اسلامی با حفظ هویت همگی مسلمان هستند، اظهارداشت: مسلمانان در اصول مشترک هستند و اختلاف ما در فروع فقهی است که البته ممکن است بین مراجع هم این اختلاف وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علم الهدی با اشاره به این که مقصود ما از وحدت اتحاد همبستگی است و نه ادغام مذاهب تصریح کرد: ما معتقد هستیم که همه مذاهب اسلامی ممکن است که با حفظ هویت خود در کنار هم قرار بگیرند؛ البته ممکن است که مخالفان این تفکر در میان سنی ها و شیعه ها هم وجود داشته باشد.

معاون امور ایرانیان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: همه ارگان‌ها و عزیزانی که با این تفکر موافق هستند باید به میدان بیایند تا این ثمره حاصل شود.

وی تأکید کرد: اهل قبله یعنی کسانی که که به طرف کعبه نماز می خوانند و همه کسانی که گوینده شهادتین هستند در دایره اسلام قرار دارند؛ جان، مال ، ناموس و آبروی همه مسلمان مورد احترام است و کسی حق تعرض به آن را ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علم الهدی با اشاره به این مطلب که گروهی فقط خود را مسلمان می دانند و تفکر خود را قبول دارند ابراز داشت:کنار آمدن با این گروه سخت است چون این گروه اهل استدلال، منطق و گفتگو نیستند و در نهایت باعث می شوند که دست به سلاح ببرند و خون دیگران را بریزند و اموال آن ها را غارت کنند؛ این تفکر انحرافی است که از یک گروه افراطی شکل گرفته است.

در ادامه این گفتگو "عبدالناصر جبری" با بیان این که وقتی خداوند آدم و  حوا را آفرید ستیز بین شیطان و آدم در گرفت و جنگ میان حق و باطل از همان جا کلید خورد، اظهار کرد: باید ببینیم که دشمن کیست؛ دشمن همیشه به دنبال فریب کاری بوده است؛ یک روز دشمن می خواهد که ما را از نظر نظامی شکست دهد،کشورهای شیطانی دشمنی شان را ادامه داده اند واین اختلافات را با استفاده از ابزارهای از پیش طراحی شده بین جوامع اسلامی ایجاد کرده اند.

تکفیر نوعی نژادپرستی،خود خواهی و تفکر صهیونیستی است

جبری با بیان این که تکفیر نوعی نژاد پرستی،خود خواهی و تفکر صهیونی است اظهار داشت: ما نمی توانیم کسانی که در امت اسلامی هستند را لغو کنیم و باید همگان را به یک چشم نگاه کنیم؛ باید بدانیم که دشمن فریب کاری در مقابل ما حضور دارد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر دشمنان جنگ اقتصادی را علیه کشورهای اسلامی به راه انداخته اند.

جبری افزود: در جنگ غزه مردم این باریکه پایداری کردند و بزرگ مردانه در مقابل ماشین جنگی رژیم صهیونیستی ایستادند.

الان در مقابل یک جنگ چند جانبه هستیم


جبری با بیان این که ما الان در مقابل یک جنگ چند جانبه هستیم تصریح کرد: امروز صرفاً جنگ ، جنگ نظامی نیست بلکه جنگ سیاسی و چند وجهی است؛ چاره ای نداریم که در همه ی این جنبه ها پیروز باشیم.

در ادامه این گفتگو، حجت‌الاسلام و المسلمین علم الهدی با بیان این که جهان اسلام در آینده دچار فتنه های بیشتری خواهد شد گفت: یک زمان تنها فلسطین مورد هجوم رژیم صهیونیستی قرار گرفت؛اما امروز هر چقدر که جلو می رویم شاهد هستیم که کشورهای اسلامی بیشتر مورد تجاوز قرار می گیرد.

علم الهدی با اشاره به این نکته که مرزهای جغرافیایی نباید میان کشورهای اسلامی فاصله بیندازد،خاطر نشان کرد: اگر به این حقیقت دست پیدا کنیم ؛در پی چاره جویی خواهیم افتاد؛ شاید دولت های مسلمان هم به این حقایق رسیده اند که حتی برای بقای خود باید به اتحاد برسند و در همین راستا آن ها هم به فکر تشکیل مجامعی تحت عنوان مجمع تقریب افتاده اند.

جبری در ادامه با اشاره به این که دشمن در زمان های مختلف فرق می کند گفت: امروزه در این زمان و در این شرایط حساس دشمن واقعی ما کاخ سفید و استکبار جهانی است.

 معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان با بیان این که کاخ سفید و استکبار جهانی در صدد است تا همه ملت ها را مستضعف نگه دارد ادامه داد: آن ها در نوک و راس شرارت و دشمنی قرار دارند به طوری که اقدام به تاسیس شرکت‌های مافیایی کرده اند و در نهایت دست به خون و خون ریزی می زنند.

وی با بیان این که دولتمردان کاخ سفید از صهیونیست ها استفاده می کنند ادامه داد: آن‌ها اهداف دیرینه ای را در سر دارند به طوری که به دنبال مقاصد شوم خود هستند.

 صهیونیست‌ها به دنبال افزایش فساد اخلاقی و اقتصادی در منطقه هستند

جبری با اشاره به این که صهیونیست‌ها همیشه می‌خواهند فساد اخلاقی و اقتصادی را در منطقه گسترش دهند افزود: آن ها نمی خواهند پیروان حضرت محمد(ص) به ادام راهشان بپردازند.

 معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان با اشاره به کاشته شدن تخم فتنه در منطقه گفت: مستکبران جهانی در برابر مستضعفان قرار گرفته اند این در حالی است که مستضعفان قوی‌تر شده‌اند و از ظرفیت های خوبی برخوردار هستند.

وی  با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز ولادت پیامبر اکرم (ص) افزود: رهبر انقلاب به مسلمانان هشدار دادند که باید همواره بیدار باشند.

جبری با تأکید بر ضرورت استفاده از حکمت در مقاطع مختلف خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن فرمودند که پیامبران را بر روی زمین فرستاده‌اند تا مردم را به سوی حکمت یاری کنند."

معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان با بیان این که مشکلات با حکمت برطرف می شود افزود: می‌توان با بهره‌گیری از حکمت مسائل و مشکلات موجود را حل کرد.

 دیپلمات‌های ایران  در روند مذاکرات 1+5 از حکمت بهره برده اند

وی با اشاره به مذاکرات ایران با 1+5 اظهار داشت: دیپلمات‌های ایران از حکمت بهره برده‌اند.

جبری با اشاره به حقانیت جمهوری اسلامی ایران و حقیقت اسلام بیان کرد: حقانیت جمهوری اسلامی ایران در این است که هرگز به دنبال جنگ افروزی نبوده است.

معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: پیام ایشان داخلی و محلی نیست بلکه به صورت جهانی مطرح می شود به گونه ای که ایشان به همه ی جهانیان خطاب کرده است که چگونه باید مستضعفان از حکمت بهره بگیرند.

وی  با اشاره به این که باید دست جهانیان را بگیریم و آن ها را به سوی حق و حقیقت هدایت کنیم ادامه داد: در این رابطه نقش علمای اهل نسنن و تشیع بسیار زیاد است.

جبری در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نقش علمای اهل تسنن و تشیع برای رساندن ملت ها به همگرایی و وحدت افزود: نباید فراموش کرد که غربی ها در اوایل قرن بیستم کشورهای ما را اشغال کردند.

 حکومت‌های دست نشانده به دنبال نابودی افکار اسلامی هستند

معاون رئیس جبهه امل اسلامی لبنان با اشاره به اقدامات حکامات دست نشانده در طی سال های اخیر بیان کرد: حکومت های دست نشانده به دنبال نابودی افکار اسلامی هستند به طوری که اجازه نمی دهند علما با مردم ارتباطی داشته باشند.

وی  با اشاره به اقداماتی که در راستای اوقاف مسلمانان توسط بیگانگان صورت گرفته است گفت: علمای راستین کسانی هستند که به هیچ یک از اقدامات بیگانگان دشمنان گوش ندهند زیرا علمای واقعی همیشه به دنبال تبلیغ هستند.

جبری با بیان این که سیاستمدران مزدور به اربابان مستکبر خود اجازه نمی دهند میان مردم و علما پلی باشد افزود: باید میان جوانان و علما رابطه راستینی وجود داشته باشد.

علم‌الهدی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون وظیفه مسلمان در برابر اسلام هراسی گفت: تقریب مربوط به حوزه اندیشه و فکر و وحدت مربوط به حوزه عمل است.

معاون امور ایران مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که میان افکار و وحدت تفاوت است ادامه داد: اندیشه و فکر قابل تحمیل نیست.

 ضرورت نزدیک‌شدن افکار مسلمان به یکدیگر

وی با اشاره به این که باید در حوزه وحدت اسلامی فکرها را به هم نزدیک کرد، اظهار داشت: باید افکار مسلمانان به هم نزدیک شود تا به وحدت  و اتحاد عملی دست یابیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.