سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

افزایش سطح ایستابی آب در گرو اجرای خاک‌ورزی جوی و پشته‌ای

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کاشتن بر روی پشته ها نیز موجب افزایش ناحیه رشد ریشه بر روی لایه نفوذ پذیر یا سطح ایستابی آب می‌شود، که این خود باعث جوانه زنی بهتر و رشد عمیق تر ریشه می‌شود.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن بیان این مطلب افزود:قدرت تجهیزات و ماشین‌های مورد استفاده در این سیستم در مقایسه با خاک ورزی معمولی کمتر بوده و درنتیجه می‌توان از تراکتورهای کوچکتر برای تأمین این قدرت بهره گرفت.

وی تصریح کرد:خاک ورزی جوی و پشته ای مقدار زیادی از بقایای محصول را برروی زمین باقی می‌گذارد و باعث می‌شود که از فرسایش و آبشویی خاک تا حد زیادی جلو گیری شود.

یوسفی راد ادامه داد: در مقایسه با سیستم بی‌خاک ورزی،خاک ورزی جوی و پشته‌ای میزان هزینه‌های شیمیایی را کاهش می‌دهد؛چرا که علفکش ها به صورت نواری به کار می‌روند و در صورت نیاز شدید است که از مقدار زیاد علفکش استفاده می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: خاک بعد از انجام عملیات بازسازی روی پشته ها و یا پس از انجام شخم برای کنترل علف های هرز، مستعد فرسایش می‌شود.

وی اظهار داشت: نرم شدن خاک روی پشته ها شرایط بهتری را برای رشد و جوانه زنی مهیا می‌کند.

یوسفی راد تاکید کرد: سیستم جوی و پشته‌ای این امکان را می‌دهد تا بتوان محصولات مختلف رشد کرده در جوی ها و بر روی پشته ها را همزمان برداشت نمود.
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.