سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چشم و هم‌چشمی و تجمل گرایی آفت جامعه امروزی

معاشرت بعضی از افراد ظاهربین با گروه‌های اجتماعی بالاتر از خود و قرار گرفتن در مهمانی‌های کسانی که رفت و آمدشان را هزینه‌های گزاف همراه است، آن‌ها را به حسودی و خشم می‌کشاند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، برخی از افراد برای تغییر وضع زندگی به منظور فخر فروشی و قرار گرفتن در بند این فکر که نباید از دیگران چیزی کمتر داشت، به رفتار ناپسندی همچون چشم و هم چشمی روی می آورند.

بر این اساس امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگوبا  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت:‌ چشم و هم چشمی یک پدیده سبقت جویی و رقابت‌ جویی است که در برخی از موارد به شکل ستیزه گری و کنش‌های متقابل گسسته نمایان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در علم جامعه شناسی دو نوع کنش متقابل وجود دارد، افزود:‌در کنش متقابل پیوسته افراد با یکدیگر همکاری، مساعدت، وفاق و اشتراک منافع دارند و همه به یک سو حرکت می‌کنند، اما در کنش متقابل گسسته افراد در عین حال که برای سبقت جویی و رقابت‌ تلاش می‌کنند، سعی بر این دارند مانعی بر سر راه دیگری قرار دهند تا به اهداف خود نرسد.

این جامعه شناس در ادامه چشم و هم چشمی اقتصادی، سیاسی، عاطفی، احساس و اجتماعی را از انواع چشم و هم چشمی برشمرد و تصریح کرد: ‌ستیزه گری نیز کنش تندخویانه‌است که افراد سعی می‌کنند با نزاع و درگیری فرد را از عرصه رقابت‌ خارج کنند.

قرایی مقدم در پاسخ به  این سوال که جنبه منفی چشم و هم چشمی و تجمل گرایی چیست، اظهار داشت:‌ ریشه چشم و هم چشمی و تجمل گرایی در خانواده‌ها جوانه می‌زند و اثرات منفی آن ایجاد اختلالات زناشویی، رواج سبک زندگی غلط، بالا رفتن آمار طلاق، دزدی و رشوه خواری و سرانجام به زوال کشیده شدن بنیان خانواده‌ها است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: پدیده چشم وهم چشمی در قشرهای فقیر، متوسط و ثروتمند جامعه به طور یکسان پدیدار نمی‌شود و بسته به نوع جامعه، فرهنگ، توسعه یافتگی عقب ماندگی نحوه چشم و هم چشمی و تجمل گرایی متفاوت است.

وی با بیان اینکه هر چه جامعه به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند چشم و هم چشمی افزایش پیدا می‌کند، تاکید کرد:‌ اگر به چشم و هم چشمی از دید سبقت جویی و الگوبرداری از رفتارهای خوب و پسندیده نگاه کنیم، بسیار مفید و کمک کننده واقع خواهد شد، اما اگر با چشم و هم چشمی موجب اسراف شویم راهی به جز تخریب و آسیب زدن به بدنه جامعه پیدا نمی‌کنیم.
 
قرایی‌مقدم چشم و هم چشمی و سبقت جویی در جوامع اروپایی و آمریکایی را بیشتر از کشورهای جهان سومی دانست و افزود:‌ به سبب وجود چشم و هم چشمی و انگیزه سبقت جویی، جوامع اروپایی و ‌آمریکایی پیشرفت به سزایی در علم و تکنولوژی داشته و توانسته‌اند گوی سبقت را از کشورهای جهان سومی بربایند.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ هیچ فردی نبوده که به نوعی با پدیده چشم و هم چشمی رو به رو نشده باشند، رقابت چشم و هم چشمی در صورتی مفید واقع خواهد شد که ما بتوانیم از امکانات تولیدات، صنایع و سرمایه‌های داخلی استفاده کنیم.

در پایان این استاد دانشگاه جامعه ایرانی را به حمایت از تولید و کالای ملی دعوت کرد و یادآور شد: خرید کالای ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی موجب کاهش نرخ بیکاری، بالا رفتن آمار ازدواج، جلوگیری از رواج چشم و هم چشمی و تجمل گرایی و پیشرفت زندگی خواهد شد.

گزارش از سید شایان جعفری

انتهای پیام/
برچسب ها: حسود ، تجمل ، آفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.