سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در اولین اظهار نظر در سمت ریاست کمیته روابط خارجی سنا؛

کورکر: کنگره باید در تائید توافق هسته‌ای با ایران نقش داشته باشد

سناتور جمهوری‌خواه که به عنوان رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنای آمریکا انتخاب شد، گفت در پی تصویب طرحی است که دولت این کشور را ملزم می‌کند توافق هسته‌ای با ایران را به تصویب کنگره برساند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست،  سناتور "باب کورکر"  در اولین اظهار نظر پس از بر عهده گرفتن ریاست جدید کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت پرونده هسته‌ای ایران از اصلی‌ترین اولویت‌های اوست و به دنبال آن است تا نقش کنگره در توافق هسته‌ای احتمالی را تقویت کند. 

وی گفت اولویت اصلی او، رسیدن به راهکاری برای ایجاد حق اظهارنظر برای کنگره در توافق هسته‌ای با ایران است.

این سناتور آمریکایی که ساعاتی پس از انتخاب به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنای جدید صحبت می‌کرد، گفت: "پارلمان ایران قطعا قرار است این مسئله (توافق هسته‌ای) را مورد ارزیابی قرار دهد، خوب باید انتظار داشت که کنگره ایالات متحده هم این موضوع را ارزیابی کند... ما باید بتوانیم هر توافق نهایی را ارزیابی و بررسی کنیم."

پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند که کنگره جدید که این بار با اکثریت جمهوری‌خواه در هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان از این هفته کار خود را آغاز کرد، دو طرح را برای افزایش فشارها بر ایران و اثرگذاری بر توافق هسته‌ای، پیش رو دارد.

 یکی از این طرح‌ها که پیشتر از سوی "رابرت منندز" رئیس پیشین کمیته روابط خارجی ارائه شده و حمایت هر دو حزب را نیز همراه خود دارد، خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دیگر را کورکر و "لیندسی گراهام" سناتور جمهوری‌خواه به سنا ارائه کرده‌اند. این طرح دولت آمریکا را ملزم می‌کند هرگونه توافق نهایی با ایران را پیش از اجرا، برای تصویب به کنگره برساند.

کورکر با بیان اینکه تلاش می‌کند تا حمایتی دوحزبی برای این طرح جلب کند، گفت: "طرح "کورکر-گراهام" حامیان متعددی در هر دو حزب دارد، از جمله  مک‌کین،روبیو و دیگران. این طرح، این امکان را به ما می‌دهد تا هرگونه توافق نهایی را ارزیابی کنیم. داریم در این طرح تجدید نظرهایی می‌کنیم تا این طرح برای برخی از دوستانمان در دیگر جناح هم خوشایند شود."

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.