سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد

کاهش 6 درصدی توزیع فرآورده‌های نفتی در سال 93

بیات گفت: سال گذشته توزیع فرآورده‌های نفتی 8.6 درصد افزایش داشت اما امسال با کاهش 6 درصدی این حوزه روبرو بودیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علیرضا بیات معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حاشیه نخستین کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت صنعت، مجلس ملزم به ارائه راهکارهای اجرایی این طرح کرده است و تلاش بر این است تا در طرح جدید مشکلات طرح شبنم وجود نداشته باشد و به همین دلیل طرح جدید با وسواس در دست مطالعه است و ما در اجرایی شدن این طرح به شدت عجله داریم.
 
وی در ادامه با اشاره به مباحثی که در جلسه کارگروه امروز که بین وزارت صنعت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شده،‌ خاطرنشان کرد: نخستین شرط لازم برای نظارت بر کالای قاچاق این است که بتوان فرق آن را با کالای غیرقاچاق تشخیص داد که طبیعتاً به شناسه‌ای معین نیاز دارد.
 
وی در پاسخ به این که تا چه این میزان این طرح اجرایی است، اظهار داشت: طرح جدید ضمانت اجرایی دارد و سلیقه‌ای عمل نخواهد شد که البته این آفتی است که وجود دارد اما طرح شناسه رهگیری جز موارد بسیار حساسی است که ستاد تأکید ویژه‌ای برای به نتیجه رسیدن آن دارد و مصمم هستیم با یک اجماع عمومی و خرد جمعی به نتیجه برسانیم.
 
بیات با اشاره به یکی از ایرادات طرح شبنم تصریح کرد: طرح شبنم نمی‌توانست ارتباط منطقی با گمرک برقرار کند و به عبارت دیگر ملاحظات کارشناسی ما به خوبی در آن لحاظ نشده بود اما اکنون بنا است تا طرح جدید مبتنی بر فرآیندی که از گمرک وارد می‌شود تا به عرضه برسد، ارتباط یکپارچه‌ای برقرار کند و به صورت جزیره‌ای عمل نخواهیم کرد تا ایرادات وارد شده به طرح شبنم، رفع شود.
 
وی به کارهای انجام شده در خصوص قاچاق سوخت توضیح داد: اقدامات عدیده‌ای در دست بررسی داشتیم که در توزیع فرآورده‌های نفتی در سال گذشته 8.6 درصد افزایش داشت اما امسال نه تنها رشدی نداشتیم بلکه با کاهش 6 درصدی روبرو بودیم. ضمن این که در چند ماه اخیر رشد قابل توجهی در کشفیات انتظامی داشتیم که به عنوان مثال توقیف 35 لنج حاوی سوخت قاچاق در هرمزگان توسط نیروی انتظامی بود که می‌توان گفت بزرگترین محموله قاچاق بود زیرا 4 میلیون لیتر سوخت کشف شد.
 
وی در این خصوص این موضوع افزود: این مسائل به عدم تخصیص بهینه سوخت به مصرف‌کننده واقعی برمی‌گردد و معتقدیم در برخی نقاط جهان بیش از نیاز مصرف‌کننده سوخت توزیع می‌شود.
 
معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از ایرادات قاچاق سوخت را سیستم حمل و نقل کشور دانست و افزود: با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط در حال بازنگری و انضباط‌بخشی توزیع سوخت در سیستم حمل و نقل کشور هستیم.
 
 وی افزود:کشفیات قاچاق در 8 ماهه سال 93 نسبت به سال قبل 120 درصد رشد داشته به این معنا که دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق در 8 ماهه سال قبل 500 میلیارد تومان کشفیات داشته اما امسال این رقم به بیش از یک هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.

علیرضا بیات در ادامه به خبرنگاران در خصوص این که چرا تاکنون کالاهای قاچاق از جمله موبایل با وجود قوانین موجود به راحتی به کشور وارد می‌شود، اظهار داشت: زمانی معتقد بودیم تعرفه‌ی بالای واردات عامل قاچاق کالا محسوب می‌شود اما اکنون کاهش 6 درصدی قاچاق روبرو هستیم و برای پیشگیری در این خصوص از روش‌های فنی استفاده خواهیم کرد که در دست بررسی است و سعی داریم روشی که در دنیا مرسوم است و گوشی تلفن به همراه سیم کارت تحویل داده می‌شود، حرکت کنیم تا رسماً از قاچاق گوشی تلفن همراه جلوگیری شود./رن

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.