سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

کوهستان بزغوش کجاست؟

كوهستان بزغوش در جنوب كوهستان سبلان و شمال غربی میانه قرار گرفته است که بلندترین قله آن 3304 متر ارتفاع سلسله جبال بزغوش كه همزمان با مواد خروجي آتشفشانهاي سهند و سبلان ارتفاع يافته است.

رسولی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت:محدوده بزقوش در تقسیمات فیتوژئوگرافیک ایران جزو ایرانی تورانی بوده نقشه هاي تهيه شده نشان می دهد محدوده برقوش با مساحت 50212 هکتار با جهت غربي و شرقي متناسب با وضعیت محیط فیزیکی بويژه توپوگرافیكي که دارای حداقل ارتفاع 1620 متر و حداکثر ارتفاع 3280 متر می باشد، این منطقه از نظر واحدهای ژئومورفولوژی جزو تيپ کوهستانی بوده و رودخانه و چشمه هاي زيادي آب مورد نیاز را تامین می نماید که مجموعه قابلیت فوق به همراه موقعیت منطقه كه بين ارتفاعات سبلان و منطقه حفاظت شده آق داغ و كاغذكنان این زیستگاه اهمیت اکولوژیکی آنرا دو چندان می نماید و در واقع می توان گفت این منطقه بعنوان ادامه ارتفاعات آذربایجان از این طریق به ارتفاعات البرز متصل می گردد که از نظر توپوگرافی و شبکه آبهای سطحی و پوشش گیاهی و نوع اقلیم از مشخصات ویژه ای برخوردار است و آنرا را از سایر نواحی جغرافیایی ايران کاملاً متمایز می سازد و این منطقه را بعنوان یک کریدور مهم حیات وحش در سطح محلی، ملی نموده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: دامنه هاي سرسبز و زيبا و مراتع وسيع محل اسكان ايلات و عشاير و دامپروران و روستائيان اطراف مي باشد . بطوري كه سراب به صورت يكي از قطب هاي مهم دامپروري در سطح كشور در آمده است.

وی بااشاره به دامنه هاي شمالي اين كوهستان گفت: شاخه هائي از رودخانه تلخه رود يا آجي چاي از دامنه هاي شمالي اين كوهستان سرچشمه مي گيرد اكثراً در ماه هاي سرد سال به صورت يخ و برف بر روي قلل منطقه انباشته شده و در فصلهاي بهار و تابستان بسوي اراضي حاصلخيز مجاور جاري مي گردد.

وی همچنين گفت:دانه هاي بزغوش در صورت سرمايه گذاري و عمران و آبادي منطقه مي تواند به صورت يكي از قطبهاي مهم صنعتي ، كشاورزي و تفريحي استان درآيد .

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی: بلندترين قله در نقشه هاي معتبر جغرافيائي در اين منطقه به ارتفاع 3303 متر از سطح دريا و 1600 متر نسبت به زمينهاي اطراف همين رشته كوه يعني بزغوش است.

پوشش گیاهی و گونه های شاخص گیاهی که بصورت مرتع مشجر، مرتع و گونه های مشترک مرتعی و زراعی می باشند در ارتفاعات منطقه و مرز بین استان اردبیل شامل مرتع مشجر با گونه غالب گون ، نسترن وحشی، زلزالک، سقز و سیاه تلو به همراه گونه های مرتعی اند.

وی گفت: همچنین  در همین منطقه سه گونه گون، یک گونه بادام وحشی، یک گونه سرو کوهی و یک گونه کراسوس در لیست گونه های حساس در معرض خطر تهدید قرار دارد .

رسولی به تپه و دشت منطقه گونه های مرتعی غالب ازجمله درمنه، چاودار، جو وحشی و علف گندمی، پنجک، دانه قناری، پونه، تره تیزک، کاکوتی، خاکشیر، اسپرس، تشکر، میخک، بومادران، بابونه، بولاق اوتی، شاطرا، اسپند، دم روباهی و یولاف اشاره کرد.

رسولی به مهمترين گياهان منطقه مي توان خشخاش، علف پشمکی، سیر کوهی، گاو زبان، زرد پیاز، انواع یونجه، فستوک گوسفندی، آویشن، کلاه میر حسن، جو وحشی و علف گندمی ، زرشک، قره میخ، آلوچه وحشی، نسترن، ، قره تیکان، چاکلانقوش، ، بید، دوشان آلماسی، اشاره نمود.

وضعیت عمومی حیات وحش و گونه هاي شاخص جانوری منطقه اعم از پستانداران که عمدتا هترو تروفیک یا دگر خوراک  می باشندشامل پلنگ، كل و بز ، سياه گوش، خرس قهوه اي، رودك، تشي، راسو، جوجه تيغي، سمور سنگي، گراز، گرگ، روباه، خرگوش و سنجاب زمینی ، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای و انواع مختلفی از جوندگان از مهمترين گونه هاي پرندگان بومي منطقه خشکزی هستند.

همچنین به پرندگان راسته شاهین سانان و از تیره قوشیان شامل عقاب طلایی، کورکور، کرکس، سارگپه، سنقرگندم زار ،از تیره شاهینیان دلیجه، لیل بوده و از راسته ماکیان و تیره ماکیان می توان به کبک معمولی و چیل، تیهو اشاره نمود.

وی ادامه داد:در بين پستانداران فوق گونه هاي پلنگ، سياه گوش، خرس قهوه اي و گرگ و از بین پرندگان گونه های عقاب طلايي، عقاب جنگلي، عقاب شاهی، پيغو، قرقي، كركس، دال سياه، ليل، دليجه، دليجه كوچك، جغد مشمول ضمائم كنوانسيون CITES بوده است.

وی به جاذبه های اکوتوریستی درمحدوده شهرستان سراب  اشاره کرد و افزود:منطقه نمونه گردشگری شهرستان سراب از ابتدای منطقه آبگرم روستای اسبفروشان تا انتهای منطقه آبگرم روستای شکر درق شامل آبهای معدنی آبگرم اسبفروشان ، شالقون، اردها، جلده باخان، شکردرق در داخل منطقه حفاظت شده بزقوش قرار گرفته است.

رسولی افز.ود:وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی بزغوش که اکثرا شغل ساکنین اطراف منطقه دامداری و کشاورزی می باشد توسط ساکنین روستاهای  واقع در دامنه رشته کوه بزقوش، مناطق کم ارتفاع و دشتی منطقه حفاظت شده ، است .

رسولی اطهار کرد:با وجود وضعیت و موقعیت منطقه که فاصله نسبتاً زیاد با شهرها داشته و ارتفاعات نسبتاً بکر برای زيستگاه گونه ها، عشاير و اسلحه شكارچيان از یک سو  و تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی و تغییرات در دامنه بارندگی و همچنین تخریب زیستگاه برای فعالیت معدنی و جاده ساری و شکار غیر مجاز از سوی  بعنوان سیستم بحرانی حیات کم و بیش در منطقه مطرح می باشد.
 
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.