سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمرهایی که زیر بار قطع بیمه هنرمندان صنایع دستی خم می‌شوند

هنرمندان صنایع دستی چندماهی است که با قطع بیمه هنرمندان صنایع دستی مواجهند که گویا به خاطر کمبود بودجه دولت، قطع شده است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، یکی از موضوعاتی که دولت تدبیر و امید به آن دل بسته است تا بتواند هم بخشی از موضوع اشتغال را حل کند و هم در آینده‌ای نزدیک بتواند سود حاصل از درآمد و صادرات آن را  به عنوان جایگزین بخشی از درآمدهای نفتی قرار دهد، صنایع دستی است که یکی از پاپه‌های مهم آن و در حقیقت موتور محرک آن، هنرمندان صنایع دستی هستند.

در همین حوزه در سا‌ل‌های گذشته مشکلات زیادی را در زمینه بیمه این قشر ارزشمند و هنرمند جامعه پیش آمد که خوشبختانه مدتی است این مشکل حل شده است اما در ادامه، دوباره از شهریور امسال این مشکل دوباره سرباز کرد و دامن هنرمندان را گرفت، در حال حاضر هنرمندان صنایع دستی کشور با مشکل قطع بیمه دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع سراغ تعدادی از هنرمندان صنایع دستی رفتیم تا موضوع را از آنها جویا شویم.

*بیمه هنرمندان صنایع دستی از شهریور قطع شده است

احمد ضرغامی،‌  در این زمینه می‌گوید:‌ از شهریور است که بیمه هنرمندان صنایع دستی را قطع کردند، به همین دلیل افراد جدیدی که می‌خواهند به معاونت صنایع دستی مراجعه کنند را بیمه نمی‌کنند و از طرفی هم بیمه کسانی که پرداخت حق بیمه آن‌ها یک ماه عقب بیفتد یا مقداری دیرکرد داشته باشند قطع می‌شود و دیگر بیمه نمی‌شوند.

وی می‌افزاید: پیگیری‌های ما از معاونت صنایع دستی نشان می‌دهند که دلیل این موضوع کاهش بودجه دولت است و به همین دلیل آن‌ها از بودجه این قسمت زدند و احتمال دارد رشته‌های دیگر صنایع دستی هم به این مشکل دچار شوند.

*بیمه کدام قشر را به خاطر کمبود بودجه دولت قطع کردند که ما دومین گروه باشیم؟

صادق راستگو نیز در این زمینه می‌گوید: امسال که سال حمایت از تولیدکننده‌هاست و دولت تدبیر و امید به این موضوع در شعارهای خود پرداخته است چرا باید از بودجه بیمه هنرمندان صنایع دستی بزنند و آن را قطع کنند‌،‌ هر دولتی که می‌آید؛ نخستین جایی که باید بار کم‌شدن بودجه دولت را متحمل شود معاونت و هنرمندان صنایع دستی است.

وی می‌افزاید: قرار است دولت از جاهای دیگر نزند، زورشان به ما می‌رسد در حالی که یکی از کمترین حمایتی که در این چندین ساله از هنرمندان می‌شد همین بیمه بود و می‌خواهند این حمایت را هم از هنرمندان صنایع دستی بگیرند و در این صورت معاونت صنایع دستی به چه درد هنرمندان می‌خورد؟

راستگو  خاطرنشان می‌کند: شما فکر کنید بیمه‌تان را قطع می‌کنند و شما نمی‌توانید با هر زحمتی هم شده خود را بیمه کنید، حال جواب خود، آینده خانواده و فرزندتان را چه می‌دهید؟ تا به حال بیمه کدام قشر را به خاطر کمبود بودجه قطع کرده‌اند که ما دومی آن‌ها باشیم؟

*افراد زیادی هستند که بیمه می‌شوند ولی کار نمی‌کنند

سیما کاکاوند نیز در این زمینه تاکید می‌کند: ببینید! نمایشگاهی که امسال، معاونت صنایع دستی برگزار کرد بسیار کیفیت پایینی داشت و بدون تبلیغات و اطلاع‌رسانی بود، حال که موضوع قطع بیمه پیش آمده است، با این شرایط هنرمندی که باید برای بیمه‌شدن در سازمان فنی و حرفه‌ای امتحان دهد و بعد در معاونت صنایع دستی هم امتحان دهد با این وجود بیمه نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر زیرمجموعه بیمه قالیبافان خیلی‌ها بیمه شدند که متأسفانه کار هم نمی‌کنند و این درست است و این ضعف وجود دارد ولی برای حل این ضعف‌ها باید راهکاری می‌گذاشتند که این مشکلات پیش نیاید؛ به کارگاه‌ها سرکشی می‌کردند و برای آن‌ها که واقعاً کار می‌کردند این بیمه را قطع نمی‌کردند ولی بیمه آن‌ها که کارگاه تولیدی دارند و کار می‌کنند اگر یک ماه عقب بیفتد دیگر بیمه قبول نمی‌کند و اعلام می‌کند که فعلاً بیمه نمی‌کنند، حالا این فردی که تولیدکننده است بیمه نمی‌شود ولی افرادی که کار نمی‌کنند و مدرک می‌گیرند بیمه می‌شوند.

کاکاوند تصریح می‌کند: بیش‌تر تولیدکنندگان صنایع دستی با این وضع بیمه نمی‌شونداین موضوع در کل کشور است. شما حساب کنید سال گذشته قرار بود خصوصی‌سازی انجام شود، حالا امسال هنرمندان صنایع دستی جزء دهک‌های متوسط و پایین جامعه هستند، بیمه نمی‌شوند.

*پس حمایت دولت از هنرمندان چه می‌شود/طومار برای معاون اول رئیس‌جمهور

سارا زندی‌کار نیز در این خصوص می‌گوید: ببینید، در موضوع بیمه، یکی از موارد مهمی که برای هنرمندان بسیار اهمیت دارد بحث سابقه کار هنرمندان است که می‌توانستند بعد از 30 سال بازنشست شوند، حال شما بگویید! اگر این هم قطع شود غیر از دفترچه تامین اجتماعی که دیگر نیست و بیمه بانشستگی که قرار بود به مرور زمان به وجود بیاید چه چیزی برای هنرمندان باقی می‌ماند، با این تفاسیر حمایت‌های دولت زیر سوال می‌رود.

وی اضافه می‌کند: موضوع قطع بیمه هنرمندان صنایع دستی یکی از موضوعات بسیار نگران‌کننده است، امیدواریم فراکسیون صنایع دستی هر چه سریعتر در مجلس تشکیل شود چراکه ما الان کسی را نداریم که مطالبات ما را پیگیری کند.اگر این حمایت‌ها را بگیرند، کسی دیگر روی به صنایع دستی نمی‌آورد.

زندی‌کار می‌افزاید: دوستان ما در سراسر کشور در حال جمع‌کردن امضا برای طوماری خطاب به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هستند که با کمک وی دوباره این بیمه وصل شود، البته باید این وصل دوباره با راهکارهای جدید باشد تا جلوی افراد سودجو گرفته شود و ضرری به تولید کننده صنایع دستی نخورد.

منبع: تسنیم
برچسب ها: کمر ، قطع ، هنرمندان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.