سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

کارآیی بالا در جذب آب امتیازی برای قرار گرفتن در الگوی کشت

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: گیاهانی با کارآیی بالا در جذب آب، عناصر غذایی و تولید برای گنجانده شدن در الگوی کشت در اولویت قرار دارند.

فریبرز زارع در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن بیان این مطلب افزود: الگوی بهینه کشت برنامه‌ای است که با هدف مدیریت بهینه ترکیب مکانی گیاهی تدوین می‌شود.

وی تصریح کرد: الگوی کشت همان برنامه و استراتژی برای رسیدن به حدی از خودکفایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی است که البته هم از سوی دولت به عنوان متولی بخش کشاورزی و هم از سوی کشاورزان مغفول مانده است و هر ساله کشور با مشکلات متعددی در بازار تولید و مصرف محصولات کشاورزی به دلیل رعایت نشدن الگوی کشت مواجه می‌شود.

زارع از ویژگی های گیاهان برای قرار داشتن در الگوی کشت گفت و ادامه داد: اجرای الگوی کشت مناسب برای حفاظت از منابع پایه و افزایش بهره وری عوامل تولید امری ضروری است.

 مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: ضریب بهره وری از آب در تولید محصولات باغی با اجرایی شدن الگوی کشت ارتقاء می یابد.

وی افزود: کشت بادام و پسته در استان با درنظر گرفتن کم آبی دریاچه ارومیه به باغداران قابل توصیه است.

زارع با اشاره به ارتقاء ضریب بهره وری آب با اجرای الگوی کشت تاکید کرد: ارتقاء ضریب بهره وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده علمی و بهره برداری بهینه از سایر نهاده های تولیدی با الگوی کشت ملموس خواهد بود و منابع و عوامل و نهاده های بخش کشاورزی را در راستای الگوی کشت مناسب به کار گرفته می‌شوند.
انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.