سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قالیباف در اختتامیه هفتمین جشنواره بین اللملی برترین‌های پژوهش و نوآوری تاکید کرد

جایگاه و نقش شهر از مهم ترین نکات عصر امروز/ اگر کار علمی نباشد اساسا جهادی نیست

شهردار تهران گفت: مهم ترین نکته‌ای که اندیشمندان و پژوهشگران باید در حوزه شهری به آن توجه کنند جایگاه و نقش شهر در جامعه امروزی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در اختتامیه هفتمین جشنواره بین اللملی برترین‌های پژوهش و نوآوری و کنفرانس علمی مدیریت شهریکه عصر امروز (دوشنبه) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به نقش سازمانهای مردم نهاد در پیشبرد اهداف جامعه و شهر اظهار کرد: در قرون گذشته و حتی تا نیمه دوم قرن بیستم بیشتر دولت ها شرکت های بزرگ و سازمان‌های بین المللی ngoها در موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ایفای نقش کردند.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر به قرن نوزدهم و بیستم برگردیم شاید نگاه بازیگران بلا منازعی این عرصه دولت‌های ملی بوده‌اند عنوان کرد: ولی امروزه هر گز این گونه نیست و شهرها مخصوصا کلان شهرها که در واقع مراکز جمعیتی هستند مرکز تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت به شمار می‌روند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه هر روزی که می‌گذرد افق پیش روی ما همه بازیگران اصلی عرصه های زندگی اعم از فردی، خانوادگی، بین المللی، ملی و فراملی در موضوعات مختلف شهرها، شهروندان و مکان آن‌هاست، یادآور شد: بازیگران  این عرصه  با رویکرد محل محوری اثر گذارترین بازیگران در عرصه سبک زندگی، تولید قدرت، ثروت، منزلت هستند.
 
وی با اشاره به اینکه دهه جاری در کشور ایران دهه پیشرفت و عدالت به شمار می‌رود تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی که در دهه پیشرفت و عدالت است ما نمی توانیم به همه موضوعات و ابعاد بپردازیم اما در یک مدیریت شهری فهم ما از یک جامعه اسلامی- ایرانی آن است که روی موضوعات شهری متمرکز شویم و رویه و مدیریت جهادی را مدنظر قرار دهیم.
 
شهردار تهران با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی و یک شهر اسلامی دو چیز نباید مدنظر گرفته شود افزود: ما باید به سمت حرکت‌های ایجابی حرکت کنیم و آن را گسترش دهیم و همچنین با منکرهایی که در جامعه وجود دارد به طور عمیق و دقیق مبارزه کنیم.
 
قالیباف گفت: ما با کمک دانش پژوهان، اساتید و علما به این جمع بندی رسیده‌ایم که دو معروف تعلیم و تکریم هدف اصلی ما باشند و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و هم چنین گام‌های خود را بر اساس این دو هدف برداریم.

وی افزود: هم چنین ما باید با دو منکر بزرگ تکاثر  و فقر به صورت جدی و اندیشمندانه مبارزه کنیم و با روحیه و مدیریت جهادی به  چهار موضوع(تعلیم و تکریم و فقر و تکاثر) بپردازیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه مدیریت جهادی بیش از هر مفهوم دیگری به مفهوم مدیریت علمی نزدیک است افزود: در بعضی بحث‌ها شنیده می‌شود که یک موضوعی را در حقیقت با کار صرفا سریع مقایسه می‌کنند اما این در صورتی است که اگر کاری علمی نباشد اساسا جهادی نیست.

قالیباف با بیان اینکه چرخه پیشرفت و قدرت امروز ما در هر جامعه‌ای در گرو علم توسعه علمی و تکریم عالمان آن جامعه است ادامه داد: مفهوم گره خورده با تعالی پیشرفت و رشد انسان است، یعنی اگر می خواهیم به سمت تعالی و رشد حرکت کنیم، باید به پیشرفت علم توجه کنیم و به سمت آن گام برداریم و مخصوصا ساز و کارهای علمی که امروز بر سبک زندگی بشر تاثیر می گذارد.
 
وی بیان کرد: امروزه نه تنها بین انسان‌ها و جامعه بلکه در جایگاه‌ها مقاومت‌ها، رقابت های عرصه های بین المللی حتی برای مبارزه با ظلم، استعمار، استکبار و دفاع از انسانیت به علم نیازمند هستیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.