سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس بانک مرکزي:

صف متقاضيان تسهيلات را باید فيلتر کنيم/نداشتن توجیه اقتصادی برخی بنگاهها مهمترین چالش نظام بانکی

رئيس کل بانک مرکزي گفت: براي اين که نظام بانکي نقش خود را به خوبي در سياست خروج از رکود تورمي ايفا کند ، علاوه بر اصلاح ساختار به افزايش سرمايه بانک ها نيز نيازمند هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در دومین روز همایش اقتصادی ایران در خصوص شرایط نظام بانکی اظهار داشت: نظام بانکی اکنون دارای شرایط خاصی است و قفل شدن و بدون حرکت ماندن 15 درصد تسهیلات بانکی پدیده‌ای است که ادامه آن در شرایط فعلی که برخی تسهیلات و با سرفصل جاری، حالت غیر جاری دارند، دشوار است.

وی افزود: کفایت سرمایه استخراج شده از کل بانکها سودی کمتر از 3 تا 4 درصد دارد درصورتی که در دنیا در گذشته 8 درصد و اکنون 13 درصد و علاوه بر آن با بررسی ریسکهای موجود در هر بانک به این نتیجه می‌رسیم ساختار بانکی ما از این جهت با مشکل روبرو است.

وی در ادامه افزود: برخی از این مطالبات به دلیل تسهیلات تکلیفی است که فقط با ضمانت دولت صورت گرفته که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص  دسته سوم  مطالبات غیرجاری گفت: برخی دیگر از بنگاهها به دلیل اینکه امکان ادامه فعالیت آنها در شرایط فعلی وجود ندارد عاملی برای افزایش این گونه مطالبات هستند که باید با بازنگری مجدد و تغییر کاربری آنها از افزایش ضرر و زیان از سوی آنها جلوگیری کرد اما برخی بنگاهها با سوء جریانی که از ابتدای فعالیت آنها وجود داشت عاملی برای افزایش این گونه مطالبات هستند.

وي با اشاره به اينکه يکي از چالش هاي نظام بانکي نداشتن توجيه فعاليت اقتصادي بنگاه هايي است که تسهيلات به آنها اعطا شده است ، گفت: متأسفانه در برخي شرايط به جاي تصميم درست از جمله اصلاح خط توليد در اين بنگاه هاي اقتصادي شاهد پرداخت تسهيلات تکليفي و اجباري به اين بنگاه ها هستيم که اصلاح اين روند نياز به تصميم دولت دارد.

رئيس کل بانک مرکزي افزود: برخي طرح هاي اقتصادي توجيه اقتصادي را از دست داده است و بايد خط توليد بازنگري شود يا مديريت بنگاه به جاي ديگري واگذار شود و در برخي از شرايط نيز شاهديم که اعطاي برخي تسهيلات ناشي از سوء جريان هايي در ارتباط ميان بانک و بنگاه اقتصادي بوده است که بايد رسيدگي شود.

سيف گفت: اگر در اقتصاد بالا بودن تقاضاي تسهيلات را کمبود نقدينگي و محدوديت بانکي تلقي کنيم کار درستي نيست بلکه بايد صف متقاضيان تسهيلات را نيز فيلتر کنيم.

وي افزود: نظام بانکي کشور بايد اين قابليت را داشته باشد که به صورت بهينه به متقاضيان تسهيلات بانکي را پرداخت کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: باشگاه ، بانک ، مرکزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.