سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

خانه های قدیمی کرمان در هیاهوی معماری جدید گم شده اند

شهرهای ایران به لحاظ معماری درهم ریخته و بدون انسجام شده اند، امروز در این برج ها و ساختمان های کوچک وبزرگ هیچ اثری از معماری سنتی و اسلامی دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان، فضای آرامش بخش ودلنشین واستفاده از رنگهای شادآبی وسبز چشم هر بینده ای را به معماری سنتی ایران خیره می کند .

اما متاسفانه این روزها حال معماری سنتی ما خوب نیست ترکیب های معماری غربی در معماری کشور ناهماهنگی بوجودآورده است که هر کسی می تواند آن را راحت درک کند ومسئولان کرمان مانند دیگر کلان شهرهای تاریخی کشور به فکر راه حل افتادند.

معماری جدید و قدیم ادغام شوند

معاون میراث فرهنگی اداره کلمیراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه شهر کرمان جزء 5 شهر تاریخی کشور است گفت: 600 هکتار بافت تاریخی ارزشمنددر شهر کرمان داریم که بخش های اصیلی از آن حفظ شده است.

محسن موحدی افزود: همجواری این خانه ها وکوچه ها در جوار ساختمانها وآپارتمانهای چند طبقه باسقف شیروانی ، نماهای غیرمتعارفی از معماری جدید وقدیم ایجاد کرده که خوشایند نیست.

وی با بیان اینکه اگر در ساخت سازهای جدیدبا معماری قدیم هماهنگ سازی وانسجام ایجاد شود هم به جاذبه های بافت تاریخی کمک کردیم وهم در هزینه ها صرف جویی شده است.

فرهنگسازی برای شناخت معماری ایرانی ،اسلامی

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان یادآورشد : باید فرهنگ سازی کنیم نما های شهری حق عموم مردم است کسی که مالک زمین وساختمان است مجاز نیست هر نمای وشکلی را بزند.

جلال کمالی با اشاره به اینکه یکی ازبا ارزشترین وجوه معماری ایرانی اسلامی در شهر کرمان استفاده از مصالحی بوده است که تناسب با اقلیم است خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم شکل گذشته را تکرار کنیم فقط مفاهیم ارزشمندی که در معماری قدیم ما بوده اگر رعایت شود مشکلات حل می شود.

استفاده از آجر و کاهگل برای نمای ساختمان

در ادامه شهردار کرمان با اعلام اینکه ترکیب آجر وسنگ در شهرکویری کرمان می تواند نماهای زیبایی را به وجود آورد گفت: برای کسانی که در طراحی نمای ساختمان هایشان هویت تاریخی شهر را در نظر بگیرند و از مصالحی همچون آجر و سنگ استفاده کنند، مشوق هایی همچون تخفیف در عوارض ساختمان داده می شود.

سیف الهی گفت: نماهای شیشه ای،آلومینیوم ورومی در شهر کرمان ممنوع است چون به سیمای شهر آسیب می رساند.

وی تصریح کرد: در نوسازی ساختمان ها در بافت تاریخی شهر کرمان از آجر وکاهگل استفاده می شود.

مشوق راهی به سوی جذب مالکان

مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان هم بابیاناینکه معماران ومهندسین شهرساز ما رسالت بزرگی در حوزه شهری دارند افزود: آنها باید به عنوان الگو تاکید کنند تا معماری ما به سمت سنتی سوق پیدا کند.

مقبلی تاکید کرد: باید ابزارهای قانونی را قوی کنیم مردم را تشویق کنیم به سمت معماری که با تاریخ وساختار شهر ما هماهنگ باشد حرکت کنند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: معماری ، جدید ، کرمان ، کلانشهر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.