سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوق تخصص بیماری‌های عفونی:

بیمارستانی برای بیماران مبتلا به ابولا نداریم

مردانی گفت: متاسفانه یک بیمارستان در ایران برای بیماران مبتلا به ابولا موجود نیست، همچنین آگاهی پرسنل برای قطع زنجیره انتقال ابولا کافی بوده که باید آموزش های ‌لازم انجام شود.

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در سمپوزیوم یک روز ابولا‌ در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برای آنفلوآنزا در سطح کشور صد تخت ایزوله در نظر گرفته شده است که یکی از کاربردهای آن برای افراد مبتلا به ابولا به صورت ایزوله استفاده می‌گردد. 
 
وی در خصوص شیوع این بیماری در کشور گفت: یکی از راه‌های ورود ابولا به کشور ورود طلاب خارجی به شهرهای قم، مشهد،قزوین و کیش است. 
 
وی افزود: متاسفانه یک بیمارستان در ایران برای بیماران مبتلا به ابولا موجود نیست، همچنین آگاهی پرسنل برای قطع زنجیره انتقال ابولا کافی بوده که باید آموزش های ‌لازم انجام شود. 
 
مردانی در خصوص راههای پیشگیری از این بیماری گفت: باید در ارتباط برقرار کردن با افراد زائر که از کشورهای عربی چون عراق وارد ایران می‌شوند حساس بود، عراق به دلیل حجم عظیم زائران اربعین بیشتر در معرض ابولا قرار دارد. 
 
وی راه تشخیص این بیماری را آزمایش خون دانست و افزود: برای جلوگیری از انتقال هر چه بیشتر این بیماری ضروری است آزمایشگاه کنار اتاق ایزوله فرد بیمار قرار گیرد. 
 
همچنین گفتنی است، راه انتقال این بیماری از طریق استنشاق تاکنون گزارش نشده است اما توسط لباس‌های مخصوص می‌توان از انتقال آن پیشگیری کرد. 
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: آمار افراد باردار مبتلا به ابولا در جهان چهار نفر گزارش شده است که سه نفر آنها بدون فوت وقت جان خود را از دست داده‌اند. 


پوشش‌های لازم هنگام برخورد با فرد مبتلا به ابولا

  زهرا ابطحیان متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در  خصوص نحوه برخورد با بیمار مبتلا به ابولا بیان کرد: با آموزش مناسب در جهت استفاده از پوشش‌های محافظتی به راحتی می‌توان این بیماری را مهار کرد، همچنین اقدام به پوشیدن لباس‌های حفاظتی باید همراه با یک فرد آموزش دیده باشد. 
 
 وی در ادامه افزود: ناظر آموزش دیده  لازم است از ابزاری چون : دستکش استریل، روکش چکمه‌ای، گان و محافظ صورت استفاده کند. 
 
همچنین کادر درمانی علاوه بر موارد ذکر شده باید از ماسک n95، کلاه جراحی‌و پیش بند استفاده کند. 
 
 ابطحیان خاطر نشان کرد: به همراه داشتن ابزاری نظیر ساعت، انگشتر و تلفن همراه در اتاق فرد بیمار می‌تواند به عنوان منبع پر خطر محسوب شده و اطرافیان فرد را تهدید کند. 
 
 وی در پایان اظهار داشت: پس از خروج از اتاق نیز وجود ناظر آموزش دیده الزامی است و همچنین استفاده از مواد ضد عفونی کننده در پایان کار ضروری است. 

آب،‌ هوا و غذا در انتقال ابولا تاثیری ندارد
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی اظهار داشت: ابولا بیماری سخت و کشنده‌ای بوده که ویروس آن در سال 1976 در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد. این بیماری جز دسته بزرگ ویروس‌های پوشش دار است. خفاش‌ها مظنون اصلی این بیماری هستند و راه‌های انتقالی آن از خفاش به حیوانات وحشی، از خفاش به انسان‌ها از طریق شکار صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه افزود: علائم این بیماری 2 تا 21 روز پس از تماس با ویروس آشکار می‌گردد که در برخی مواقع علائم آن نظیر آنفولانزا است.
همچنین انتقال این بیماری از طریق هوا، آب، غذا (به غیر از گوشت) تاکنون ثابت نشده است.

ناجی ادامه داد: این ویروس نسبت به نور حساس بوده و در محیط‌های مربوط فعالیت بیشتری دارد. همچنین می‌تواند در جسد افراد مبتلا به ابولا تا چندین هفته باقی بماند.

ناجی در پایان تاکید کرد: کشت ویروس ابولا ملزم به استفاده از آزمایشگاه کلاس 4 بوده که این اقلام در ایران امکان پذیر نیست.



انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.