سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله اراکی در نشست مطبوعاتی مطرح کرد؛

یکپارچگی راهکار مقابله با جریان‌های افراطی و تروریستی/ امنیت همه ملت‌ها در گرو یکدیگر

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه یکپارچگی می‌تواند راهکاری برای مقابله با جریان‌های افراطی و تروریستی باشد، گفت: امنیت هر کشور به دیگر کشورها بستگی دارد زیرا جهان دهکده واحدی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله محسن اراکی" به مناسبت آغاز هفته وحدت در نشست مطبوعاتی خود پیرامون بیست‌وهشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: مجمع گام موثری در جامعه برای وحدت مسلمانان و گروه‌ها و جریان‌های جهان اسلام برداشته است.
 
وی در ادامه افزود: امروزه شرایطی در جهان اسلام حاکم است که مسئله وحدت مسلمین و جامعه اسلامی به عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین راه حل مشکلات کنونی جامعه بشر و اسلامی بیش از هر زمان مورد توجه قرار گرفته است.  
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه وحدت برای همه جوامع منشأ قدرت و اقتدار و توان ملت‌ها برای حل مشکلات و بالا بردن استعداد و توانایی‌های ملت‌ها به حساب می‌آید گفت: در شرایط کنونی حوادث در حال وقوع منطقه و جهان با یکدیگر در ارتباط هستند در این زمینه باید بگویم رویدادهای منطقه‌ای که ما در آن حضور داریم از سایر جهان جدا نیست در رابطه با حوادث در حال وقوع سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان مشاهده شده که حوادث این کشورها متوقف نمی‌شود زیرا این حوادث با یکدیگر در ارتباط هستند.  
 
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه امروزه جهان دهکده واحدی است و حوادث هر کشور به دیگر کشورها سرایت می‌کند افزود: امنیت کشور ما امنیت همه کشورهای جهان است البته یکپارچگی ویژگی است که امنیت کشورها و همه ملت‌ها را تأمین می‌کند یکپارچگی می‌تواند راهکاری برای مقابله با جریان‌های افراطی و تروریستی باشد.  

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: امروزه تروریست تهدیدی برای امنیت بشر، ارزش‌های جوامع بشری و پیشرفت البته به ویژه برای جوامع منطقه ما به حساب می‌آید.
 
آیت‌الله اراکی اظهار داشت: امروزه در حال حاضر  با پدیده‌های افراطی‌گری و پراکنده شدن ملت‌ها و از بین رفتن هویت ملی ملت‌ها مواجه هستیم که پراکندگی ملت‌ها و هویت ملت‌ها جوامع را با خطر از دست دادن هویت ملت مواجه می‌کند.  
 
وی افزود: با پراکندگی ملت‌ها و از بین رفتن هویت آنها عزم ملی و توان هر ملت از بین می‌رود در حالی که جوامع دچار شکاف هویت شوند ملت‌ها به سقوط نزدیک‌تر می‌شوند.  
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در رابطه با برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: امسال همانند سالهای دیگر برنامه‌های موثری تدارک داده شده که تعدادی از این برنامه‌ها مربوط به کنفرانس و تعدادی مربوط به پیرامون کنفرانس است البته جشن میلاد پیامبر اکرم در سراسر کشور برگزار می‌شود که از حمایت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برخوردار است . 

آیت‌الله اراکی افزود: دو جشنواره شعر فارسی و عربی در پیرامون کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار خواهد شد.
 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با بیان اینکه همچنین شب شعر عربی (محلی) در خوزستان با همکاری نماینده امام (ره) و نهادهای ایشان برگزار خواهد شد، افزود: در این کنفرانس از سلسله‌ کتاب‌های احادیث حضرت محمد (ص) که در مذاهب شیعه و سنی مشترک است، رونمایی می‌شود.این احادیث دسته بندی شده و کار تحقیقاتی فراوان انجام شده تا در 62 جلد تهیه شود.
 
وی در رابطه با میهمانان دعوت شده حاضر در این کنفرانس گفت: بیش از 300 نفر از شخصیت‌های بزرگ اسلام از خارج از کشور و به همین تعداد از شخصیت‌های ایرانی دعوت شده است. این اجلاس در روزهای 17، 18 و 19 دی ماه در خلال کنفرانس وحدت اسلامی برگزار می‌شود. همچنین 9 تجمع با موضوعات مختلف در این کنفرانس صورت می‌گیرد.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب جهانی یکی از ویژگی‌های این کنفرانس را حضور اقشار مختلف جوامع دانست، افزود: در کنفرانس‌های گذشته فقط علمای جهان اسلام حضور به عمل می‌آوردند اما امسال اقشار مختلفی از تجار و بازرگانان برگزیده دعوت شده‌اند.
 
آیت‌الله اراکی تصریح کرد: نخبگانی از رؤسای دانشگاه‌ها، احزاب مقاومت از سراسر کشورهای اسلامی، دانشجویان و جوانان جهان تقریبی و همچنین از بانوان جامعه تقریبی دعوت شده‌اند. در راستای برگزاری این کنفرانس کمیسیون‌های ویژه‌ای خواهیم داشت که شامل کمیسیون ویژه اساتید و دانشگاه، کمیسیون احزاب و مقاومت، کمیسیون جوانان و فعالان تقریبی و همچنین کمیسیون ویژه بانوان خواهیم داشت.

وی در رابطه با فعالیت‌های مجمع تأکید کرد: مجمع با همکاری نهادهای وابسته کمیته مساعی حمیده تشکیل خواهند داد. البته برای فعالیت‌های این کمیته برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که در هفته وحدت مسلمانانی از 69 کشور دنیا برای برگزاری این کنفرانس دعوت شده‌اند، گفت: امیدوارم با برگزاری یک کنفرانس خوب، زمینه یکپارچه شدن جامعه اسلامی فراهم شود.
 
آیت‌الله اراکی با اعلام این که یک اجلاس ویژه برای تجلیل از شخصیت‌های بزرگ تقریبی دنیا تشکیل داده‌ایم، گفت: از سه تن از چهره‌های برجسته تقریبی جهان اسلام تقدیر و تشکر به عمل می‌آید که آقایان موسی صدر، واعظ زاده (نخستین دبیرکل مذاهب اسلامی) و شیخ سعید شعبان (عالم بزرگ لبنان و بنیان‌گذار حرکت توحیدی) می‌شود. همچنین از آثار این بزرگان تجلیل می‌شود و نمایشگاه‌های زیادی برای معرفی آثار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواهیم داشت. البته آثار دیگر نهادها و دعوت‌شدگان هم نمایش داده خواهد شد.
 
وی با اعلام این که از فیلم حضرت محمد (ص) رونمایی خواهد شد که مقدمات این کار هم انجام شده است، تأکید کرد: در روز پایانی کنفرانس وحدت اسلامی با حضور در نماز جمعه تهران و با همراهی میهمانان بار دیگر پیمان ناگسستنی بین شیعه و سنی و مؤکداً جامعه اسلامی تجدید خواهد شد.

 
آیت‌الله اراکی در جمع خبرنگاران در رابطه با موضع‌گیری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: موضع‌گیری مجمع نسبت به داعش روشن است. ما حرکت‌های افراطی را محکوم می‌کنیم و حرکت‌های چه با شیعه و چه با سنی همراه باشد، محکوم خواهیم کرد، زیرا هر کدام از این جریانات از یک ریشه برخواسته و پشتیبانی می‌شود. البته دلایلی وجود دارد که حرکت‌های افراطی مسلحانه از سوی دشمنان اسلام و بالاخص رژیم صهیونیستی انجام می‌شودو امروزه موضع رژیم صهیونیستی نسبت به داعش روشن‌تر شده و این حقیقت را بیش از پیش برای تمامی مردم جهان مشخص شده است.
 
وی با اعلام این که مشکلاتی برای حضور علمای عربستانی و مصری وجود دارد که راه را برای آن‌ها سخت کرده است، گفت: مراسم افتتاحیه این کنفرانس با حضور ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در رابطه با نقش گویندگان و مداحان و کسانی که تریبون در اختیار دارند، اظهار داشت: گویندگان و کسانی که تریبون در اختیارشان است، می‌توانند تأثیر خوبی برای حل و یا ایجاد اختلاف داشته باشند. آن‌ها با استفاده از گفتار و نوشتارشان می‌توانند منجر به ایجاد اختلاف در جهان اسلام شوند. قطعاً این یک حرام شرعی است.

وی در ادامه افزود: طی بیانیه‌های صادر شده توسط مجمع در ایام اخیر با استفاده از منابع قرآنی اعلام کرده‌ایم تفرقه، بزرگ‌ترین معصیت منع شده است.
 
آیت‌الله اراکی در این رابطه تأکید کرد: از مسئولین امنیتی و انتظامی این خواسته را داریم تا کسانی که به ایجاد تفرقه دست می‌زنند و آتش تفرقه را شعله‌ورتر می‌کنند و یک رفتار ضدامنیتی برای کشور و جامعه اسلامی به وجود می‌آورند، برخورد جدی کنند.
 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در رابطه با برنامه‌های مجمع برای مقابله با فتنه تکفیر گفت: مجمع برنامه‌های فراوانی تدارک دیده و کارهای زیادی انجام داده و یک کتاب نسبتاً مفصلی در دست تدوین دارد. این کتاب در رابطه با نفی تکفیر جمع‌آوری شده است. اخیراً با همکاری مؤثر مجمع برای مقابله با فتنه تکفیر با نظارت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صورت گرفته. از این رو، با حضور آیت‌الله تسخیری، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اجتماعات مختلف جهان موضع و خطر تکفیر اعلام شده است.
 
وی در ادامه تأکید کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پژوهشگاهی در این رابطه ایجاد کرده که شامل تأسیس مرکز گفتگوی علمای مذاهب می‌شود که در این راستا علمای مؤثر اندونزی و علمایی از شهر قم در این گفتگو شرکت کردند. بحث‌های گفتگو مقابله با افراطی‌گری و تکفیر بود.

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: کمیته حقوقی و قانونی تشکیل خواهیم داد تا به مسئله امام موسی صدر بپردازد.
 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که برنامه‌های گوناگونی از سوی مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار می‌شود گفت: مؤسسات، مراکز و مجامع تقریبی در حال گسترش هستند و در هر کشوری که بتوانیم تشکلی از علمای همان کشور تشکیل دهیم، مجمعی تأسیس خواهیم کرد. همچنین در داخل کشور در طی سال در استان‌های مختلف برنامه‌هایی داریم. در حال حاضر که در آستانه سه ماه آخر سال هستیم، نزدیک به 50 برنامه مختلف در استان‌های مختلف کشور برگزار کرده‌ایم (استان‌های سنی و شیعی).
 
وی با بیان این که افرادی را به استان‌های مختلف کشور فرستاده‌ایم و همچنین کمیته‌ای برای آموزش‌های تقریبی تشکیل داده‌ایم و مواردی را به مدارس برای آموزش تقریبی پیشنهاد داده‌ایم تا در جهت ایجاد نزدیکی مذاهب شیعه و سنی گام برداریم.
 
آیت‌الله اراکی اظهار داشت: در ترکیه شخصیت‌های تقریبی خوبی وجود دارد که در این زمینه فعال هم هستند (اهل سنت و شیعه) تعدادی از شخصیت‌های برجسته ترکیه برای حضور در این کنفرانس بین‌المللی دعوت شده‌اند که پیشنهاد داده‌ایم از یکی از بزرگان ترکیه، نجم‌الدین اردکان، تجلیل شود.
 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: در صورتی که سیاستمداران مصر و ترکیه پرچم وحدت را برانگیزند و در راستای وحدت گام بردارند، ما هم آن‌ها را حمایت خواهیم کرد و در مبارزه با گروه‌های تکفیری گام‌های مهمی خواهیم برداشت.

 وی یکی از گفتگوها و سخنرانی‌های مهم این کنفرانس را مربوط به مسئله فلسطین و مقاومت دانست، افزود: حدود 4 ماه پیش با ابتکار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای تأسیس اتحادیه جهانی مقاومت تلاش کردیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: زمینه ، استعداد ، وحدت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.