سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحولات داخلی عربستان تاثیری بر رویکرد نفتی این کشور نخواهد گذاشت

با توجه به این که عربستان در حال حاضر اضافه بر سهمیه قانونی خود در اوپک اقدام به تولید نفت و عرضه به بازار جهانی می‌کند موجب روند نزولی قیمت نفت شده و نگرانی‌های سیاسی‌ را در این بین ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگارن  در برخی خبرها حال پادشاه سعودی در روزهای اخیر وخیم توصیف شده است، دربار عربستان سعودی شامگاه جمعه با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرده است که ملک عبدالله پادشاه این کشور به بیماری ذات‌الریه دچار شده است و موقتا با دستگاه اکسیژن تنفس می‌کند.
 
 این خبر هنگامی که در کنار اخبار کاهش بی‌سابقه قیمت نفت قرار می‌گیرد نکات دیگری را یادآوری می‌کند چرا که در اکثر گمانه‌ها این کاهش بی‌سابقه را به نیات پادشاه این کشور نسبت داده‌اند، بر همین مبنا برخی کارشناسان سیاسی معتقدند در صورت وقوع این حادثه قیمت نفت تغییر کرده و مجددا روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.
 
احمد کاظم زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در این زمینه می‌گوید: با توجه به این که عربستان در حال حاضر اضافه بر سهمیه قانونی خود در اوپک اقدام به تولید نفت و عرضه به بازار جهانی می‌کند موجب روند نزولی قیمت نفت شده و نگرانی‌های سیاسی‌ را در این بین ایجاد کرده است.
 
وی بیان کرد: اما با توجه به این که عربستان بر اساس یک برنامه از پیش طراحی شده و نوعی تفاهم و توافق با قدرت‌های غربی در چارچوب ائتلاف موسوم به ضد داعش و ارزان فروشی نفت یا دامپینگ روی اورده است، به کاهش بهای نفت در بازارهای خارجی دامن زده تا فشارهایی را به ایران و سوریه وارد آورد، بر همین مبنا به نظر نمی‌رسد که تحولات داخل عربستان تاثیر چندانی بر رویکرد این کشور در ارزان فروشی نفت به جای بگذارد.
 
 این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: مگر این که فشارهایی از طریق این رویکرد دامن‌گیر خود این کشور و یا دیگر کشورهای عربی و همسایه وی شود، چرا که این امر باعث کسری بودجه در این کشورها و یا کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس آن‌ها شده  و هم چنین منجر به بهم ریختگی این بازارها می‌شود و در نهایت این فشارها ممکن است عربستان را به تجدیدنظر در سیاست خارجی خود وادار کند.
 
 کاظم زاده در ادامه گفت: اخباری که از بیماری پادشاه عربستان منتشر شده چشم انداز تیره‌ای را نشان نمی‌دهد و ظاهرا روند درمان رو به بهبود است و از سوی دیگر مسئله جانشینی وی هم در ماه‌های گذشته تا حدودی رد شده و بن عبدالعزیز برادر ناتنی ملک عبدالله از چند ماه پیش سکاندار این کشور شده است و بعید به نظر می‌رسد مسئله جانشینی در این مقطع برای عربستان چالش برانگیز باشد .
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: بعد از این مرحله در صورتی مسئله جانشینی ایشان می‌توان دردسرساز شود که قدرت در حال انتقال از نسل اول به نسل دوم باشد، چرا که در بین نسل دوم هم مدعیان زیادی وجود دارند که در سفرهای اخیر متعب بن عبدالله و محمد بن نایب به آمریکا مشاهده شده‌اند و لذا ممکن است در آن مرحله مسئله جانشینی به یک بحران در داخل عربستان منجر شود.
 
انتهای پیام /
 

برچسب ها: پادشاه ، عربستان ، مرگ ، قیمت ، نفت ، افزایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.