سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری یازدهمین جشنواره نقد کتاب بیان شد

ساکت: مقالات در جشنواره نقد کتاب با کاهش کمی و کیفی مواجه شده‌اند / جلیسه: ما وظیفه‌‌ای در قبال تقویت نشریات خصوصی نداریم

دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب گفت: یازدهمین دوره جشنواره نقد کتاب به رقم افزایش مجلات منتشر شده در این حوزه نسبت به جمع مقالات نقد کتاب با کاهش کمی و کیفی مواجه بوده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری یازدهمین جشنواره نقد کتاب امروز در سرای اهل قلم خانه‌ی کتاب با حضور "محمدحسین ساکت"، دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب و "مجید غلامی جلیسه" سرپرست موسسه خانه کتاب برگزار شد.

محمدحسین ساکت، دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب با بیان این امر که یازدهمین دوره این جشنواره در واقع بر پایه‌ی کوشش‌های دوستان و دست اندرکاران گذشته به بار نشسته، گفت: گرچه این جشنواره نسبت به جمع مقالات نقد کتاب با کاهش کمی و کیفی مواجه شده، ولی ما شاهد افزایش مجلات منتشر شده‌ی مقالات نقد کتاب هستیم.
 
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ی نقد کتاب به عنوان یکی از فعالیت‌های خانه کتاب تاثیر خود را بر روی عرصه‌ی نقد و نقدگرایی به جای گذاشته،‌ البته تا نقطعه‌ی آرمانی و مقصود مورد نظر فاصله‌ی زیادی داریم.
 
دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب اظهار داشت: از دلایل کاهش کمی و کیفی مقالات ارائه شده به یازدهمین جشنواره نقد کتاب می‌توان به این اشاره کرد که ما هنوز جایگاه نقد در جامعه‌ی علمی،‌ ادبی و هنری خود را به خوبی نشناخته‌ایم. ما باید بدانیم که نقد شرایط ویژه‌ای را برای نقاد به وجود می‌آورد که با توجه به لزوم مدنظر قرار دادن اصولی چون پرهیز از سودگیری و سوگیری و رعایت کاردانی و کارشناسی در کار نقد،‌ این شرایط سنگین هستند.
 
ساکت افزود: ما در آستانه‌ی تحولی قرار گرفتیم که به نقد آسیبی جدی رسانده است، زیرا با افزایش مجلات علمی پژوهشی نویسندگانی که مایل به نگارش در این مجلات هستند، به دلیل اهمیت رعایت برخی از اصول از نگارش در مجلاتی چون مجلات نقد اجتناب می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: قرارگیری سنجش و رنجش در کنار یکدیگر و نپذیرفتن نقد‌های صحیح در جلسات مختلف از دلایل دیگر کاهش کمی و کیفی مقالات نقد ادبی به حساب می‌آید.
 
دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب گفت: تا به جریان افتادن یک رودخانه‌ی خروشان و زلال، از نقد در جامعه راهی طولانی داریم که خانه‌ی کتاب می‌تواند به همراه مجلات منتشر شده و استادان و نقادانی که در این راستا وقت می‌گذارند، برای ترویج نقد صحیح بسترسازی کنند.
 
وی ادامه داد: بنابراین ما باید نقد را جدی بگیریم و خانه‌ی کتاب در آستانه‌ی تحولات جدید در راه هدف دست اندرکاران پیشین، کوشش چشمگیری را از خود نشان داده و ما شاهد این کوشش هستیم. البته هیچ کاری بدون نقص نیست.
 
ساکت اظهار داشت: ما اگر از برخی از جریان‌های فرهنگی دلگیر هستیم، کوشش‌ها و کشش‌ها را هم باید مد نظر قرار دهیم.
 
وی توجه به امر معروف و نهی از منکر را در جریان ترویج نقد صحیح به عنوان یکی از ریزه کاری‌های بسیار فراموش شده تلقی کرد و گفت: ما اگر نقد را در جریان دلسوزی،‌ همکاری و همدردی در راه اعتلای سطح فرهنگ بیانداریم، می‌توانیم با افزایش فاصله‌ی میان سنجش و رنجش از ابزار امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم.
 
دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب تصریح کرد: هر چه ما بکوشیم تا نقد درست را در جامعه رواج دهیم، توفیق بیشتری در جهت اعتلای سطح فرهنگ به دست می‌آوریم.
 
همچنین "مجید غلامی جلیسه" سرپرست موسسه خانه کتاب در این نشست گفت: ما در دوره‌ی جدید مدیریت خانه‌ی کتاب به صورت جدی و برنامه‌ریزی شده درصدد فعال کردن نقد درست از جامعه برآمده‌ایم و گام‌های زیادی تا به امروز در این جهت برداشته‌ایم.
 
وی افزود: راه اندازی خانه‌ی نقد هم با این منظور بود که جریان نقد نیاز به تزریق انرژی مضاعف برای تسهیل روند کمی و کیفی کتاب دارد.
 
سرپرست موسسه خانه کتاب اظهار داشت: راه اندازی نشریات مجموعه‌ نقد کتاب که در آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد، از گام‌های دیگر برداشته شده در جهت ترویج نقد درست در جامعه به حساب می‌آید.
 
وی گفت: نقد معیار و نقد استاندارد را در گستره‌ی وسیع برای دانشجویان تبیین می‌کنیم و جشنواره‌ی نقد کتاب نیز معیارهای خود را با همین هدف تعریف کرده است.
 
جلیسه تصریح کرد: مقوله‌ی شوم کتاب سازی، مقوله‌ای نبوده که یک شبه به وجود آمده باشد و برخورد با این مقوله نیازمند هم افزایی میان تمامی سازمان‌های مرتبط با آن است.
 
همچنین ساکت در زمینه‌ی اعلام آمار مرتبط با یازدهمین جشنواره نقد کتاب گفت: پیش از اینکه به آمار بپردازم، باید از استاد امیرخانی، پیشکسوت خوشنویسی تشکر کنم که سپاس نامه‌ی گروه داوران را با قلم خود به نگارش درآورده است.
 
وی افزود: ما هنرهای دیگر را هم به صحنه‌ی نقد کتاب می‌کشیم و وقتی صحبت از نقد به میان می‌آید، هنرها هم به صحنه می‌آیند و مورد نقد قرار می‌گیرند.
 
دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب افزود: جمع مقالات مورد سنجش قرار گرفته در یازدهمین جشنواره نقد کتاب 563 عنوان بوده که 98 مقاله از میان به مرحله‌ی دوم راه یافته است.
 
وی از 258 مجله و نشریه‌ در سطوح مختلف یاد کرد و گفت: این مجلات در یازدهمین جشنواره نقد کتاب شرکت کردند البته امسال مقاله‌ی الکترونیکی نداشتیم.
 

ساکت همچنین با اشاره به فعالیت 50 داور در رشته‌های گوناگون تعریف شده برای یازدهمین جشنواره نقد کتاب بیان کرد:‌ ما در جمع داوران از حضور داوران گذشته نیز بهره‌مند شدیم و یک بار هم که شده از سلیقه و ذوق داوران جدید استفاده کردیم تا کمی جو داوری را متفاوت کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته 1445 مقاله در جشنواره‌ی نقد کتاب داشتیم که امسال نسبت به این تعداد، کاهش را شاهد بودیم.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب اظهار داشت: 248 مجله در دهمین جشنواره‌ی نقد کتاب شرکت کرده بودند و ما امسال با رسیدن این تعداد به 258 مجله شاهد افزایش این مجلات بوده‌ایم و این نشانه‌ی افزایش توجه مجلات به نقد کتاب و کوشش گری آن‌ها در عرصه‌ی انتشار مقالات نقد کتاب است.

وی ادامه داد: ما فنی به نام آینده پژوهی داریم که امروز نقش بسیاری در برنامه ریزی‌های آینده دارد. نقد در آینده‌ی ما نیازمند کارهای بزرگ است.

ساکت گفت: اگر با دید آینده پژوهی به عرصه‌ی نقد وارد شویم، بسیاری از مشکلات از بین می‌رود.

همچنین جلیسه در خصوص میزان فعالیت خانه‌ی کتاب در امر تقویت نشریات خصوصی گفت: خانه‌ی کتاب یک نهاد سیاستگذار در عرصه‌ی کتاب بوده و تقویت نشریات خصوصی به برنامه‌های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: وظیفه‌ی ما تقویت استاندارد‌ها در مبحث نقد کتاب است اما ما وظیفه‌، بودجه و امکانی برای پردازش به امر تقویت نشریات خصوصی نداریم.

ساکت در خصوص میزان فعالیت خانه‌ی کتاب در تقویت نشریات خصوصی گفت: البته خانه‌ی کتاب می‌تواند به نشریات خصوصی خط بدهد.

ساکت در بخش دیگری از نشست خبری یازدهمین جشنواره نقد کتاب گفت: ما در گروه‌های داوری 17 گانه‌ای که داشتیم، ادبیات فارسی با برخورداری از 98 مقاله جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: ادبیات داستانی و داستان کودک نیز به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. طبیعتا این روند به بهبود وضعیت نقد کتاب در تمامی عرصه‌های تعریف شده کمک می‌کند.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره نقد کتاب در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وجود دو یا سه بند معرفی کتاب در یک مجله‌ی نقد کتاب اشاره کرده و گفت: البته این امر غنیمت است اما کافی نیست. ما باید بکوشیم که بیشتر به سوی توانمندسازی خصوصی در حوزه‌ی نقد کتاب گام برداریم و این امر خیلی مهم است، بنابراین اگر بخواهیم داوری درستی داشته باشیم، یازدهمین جشنواره نقد کتاب از نظر کمی و کیفی افت داشته و این‌ها در دست پردازندگان به این امر نبوده و یک کوتاهی شخصی است که نباید آن را به حساب نهاد‌های فرهنگی کلان گذاشت.

جلیسه در پایان این نشست خبری، با اشاره به مدنظر قرار دادن 15 موضوع شاخص در جامعه توسط خانه کتاب عنوان کرد: ما این موضوعات 15 گانه را از بعد آمریکایی به یک بعد عینی و واقعی تبدیل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: خانه کتاب هم اکنون در حال انتشار 15 مجله در حوزه‌‌های مختلف با عناوینی مانند فصل نامه‌ی‌ کتاب قرآن و حدیث، فصل‌ نامه‌ی کتاب فقه و حقوق، فصل‌ نامه‌ی کتاب میراث، فصل نامه‌ی کتاب هنر، فصل نامه‌ی کتاب تاریخ، فصل نامه‌ی کتاب کودک و نوجوان، فصل نامه‌ی علوم سیاسی، فصل نامه‌ی علوم و فنون و فصل نامه‌ی اقتصاد و مدیریت است.

همچنین ساکت در قالب گلایه‌ای از برخی رسانه‌ها گفت: جشنواره‌هایی هستند که در سیاست فرهنگی ما تاثیر آنچنانی نمی‌گذارند اما به آن اندازه به آن‌ها پرداخته می‌شود که آدم‌ را خسته می‌کنند اما جشنواره‌ای مثل جشنواره‌ی نقد نیاز به صرف هزینه‌های بیشتری از طرف رسانه‌هاست تا مسئله‌ی نقد درست را ترویج بدهد.

وی خاطرنشان کرد: یکشنبه 14 دی ماه سال جاری در ساعت 15 تا 17 شاهد برگزاری اختتامیه‌ی یازدهمین جشنواره نقد کتاب در پژوهشکده معماری جهاد دانشگاهی خواهیم بود.

انتهای پیام/رس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.