سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناسان الحره:

ایران در سال 2015 هم قدرت منطقه‌ای خواهد بود

کارشناسان شبکه الحره گفتند ایران در سال 2015 بر همه مسائل منطقه تاثیر گذار است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه الحره در برنامه ای گفتگو محور که در آن به بررسی مسایل و حوادث سال 2014 وتاثیرات آن ها در سال 2015 می پرداخت، اشاره ای هم به مذاکرات هسته‌ای و نقش ایران در منطقه کرد که در آن دو تن از کارشناسان، به قدرت و نفوذ ایران در منطقه اذعان کرده و این نفوذ را در سال 2015 رو به رشد خواندند.

در این برنامه سامح راشد، تحلیلگر مصری گفت: ایران در سال 2015 بازیگر اصلی در منطقه خواهد بود. ایران در همه مسایل منطقه تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر توافقی میان ایران با غرب و آمریکا در حال شکل گیری است. نمی توانیم بگوییم ایرانِ قدرتمند خواهد آمد بلکه ایران، هم اکنون هم دارای قدرت و نفوذ است که این مساله بر سوریه تاثیر خواهد داشت.  

فهد الشلیمی، رییس انجمن امنیت و صلح خلیج فارس از کویت خواسته کشورهای عرب را این گونه توضیح داد که ما ایرانی غیر هسته ای می خواهیم. وجود ایران هسته ای برای منطقه مشکل ساز است به عبارت دیگر ما اصرار داریم که توافق هسته ای با ایران مانع وجود ایران هسته ای نظامی شود. 

عبدالرحمان الجبوری، رییس موسسه ملی برای دموکراسی از عراقی هم گفت: در سال 2014 احتمال بروز جنگ میان غرب و ایران جدی شد. دیپلماسی ایران موفق شد جنگ را به مذاکره تبدیل کند و سپس به نقش آفرینی آشکار در منطقه بپردازد. مساله دیگر اینکه ایرانی ها با غرب توافق امضا نکردند زیرا به غرب اطمینان ندارند. ایرانی ها در حال ایجاد کشوری قدرتمند در منطقه با نفوذ زیاد هستند. به اعتقاد من در سال گذشته برنده اصلی در منطقه ایرانی ها بودند. اشتباه بزرگ و راهبردی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس این است که از نفت علیه ایران استفاده کردند. این اشتباه است زیرا ایران با توافقی که با غرب صورت خواهد داد تعیین کننده سرنوشت منطقه خواهد بود. بار دیگر به کشورهای عرب توصیه می کنم که با ایران به عنوان یک دولت قدرتمند منطقه ای به تعامل بپردازند. اگر کشورهای عرب به آن احترام بگذارند از سوی ایران احترام خواهند دید. 




انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.