سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

به منظور مقابله با پدیده خشکسالی:مجهز شدن 60 درصد چاه‌های عمیق خراسان رضوی به کنتور هوشمند

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی از مجهز شدن ۶۰ درصد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق خراسان رضوی به کنتور هوشمند خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛سید محسن صادقی گفت: برای 40 درصد باقی مانده در یک بازه ی زمانی منطقی باید برنامه ریزی شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت دشت‌های موجود استان، افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین با عنایت به وجود خشکسالی‌های مفرط, اگر بین عرضه و تقاضا منابع آب مدیریت مدبرانه ای صورت نگیرد با چالش های جدی مواجه می‌شویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: از 37 دشت موجود در استان فقط سه دشت بیلان مثبت دارند که به طور عمده در پهنه شمالی استان در سه شهرستان کلات، سرخس و درگز قراردارند که به دلیل قرارگرفتن درنقطه صفر مرزی، استفاده از این حوضه های آبریزی دشواری هایی را به همراه دارد.

سید محسن صادقی با اشاره به مصرف حدود 90 درصدی آب در بخش کشاورزی بر اصلاح سیستم آبیاری تاکید کرد و افزود: استفاده از طرح های نوین آبیاری ، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری ، مصرف آب را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد که باید در جهت تحقق سریع این امر تلاش شود.

وی گفت: احداث تصفیه خانه‌ها به منظور استفاده مجدد از آب در بخش کشاورزی، را از دیگر مواردی دانست که به مدیریت بهینه منابع آبی استان کمک می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی همچنین بر ساماندهی چاه‌های آب کشاورزی و مدیریت آنها تاکید کرد و خواستار مدیریت بر اضافه برداشت از منابع آبی استان شد.

سید محسن صادقی افزود:بهینه سازی مصرف آب و تحقق آبیاری نوین در بخش کشاورزی باید در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با شرح وظایف مشخص دستگاه‌های استان و تعیین اولویت‌ها، باشد.

وی ادامه داد: رویکرد برنامه جامع، باید بازدارندگی و رعایت اصل پیشگیری به منظور ساماندهی و تعادل بخشی منابع آب استان باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به طرح های 15 گانه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی مصوب شورای عالی آب گفت: باید برای اجرایی شدن این طرح ‌ها تلاش شود.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.