سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افغانستان برای مهار افراط نیازمند ایجاد مدارس دینی معتبر است

نمایندگان سنای افغانستان با اشاره به فقدان مدارس دینی معتبر در این کشور این کمبود را موجب افزایش افراط دانسته و اعلام کردند: افغانستان برای نابودی افراطی‌گری نیازمند ایجاد مدارس دینی معتبر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، برخی از اعضای مجلس سنای افغانستان در نشست روز گذشته این مجلس خواستار ایجاد مدارس معتبر دینی در داخل خاک این کشور شدند.
 
"محمدعلم ایزدیار" معاون مجلس سنای افغانستان که ریاست این نشست را بر عهده داشت، گفت: در صورتی که مدارس دینی معتبری در افغانستان ایجاد شود و مدارک آن نزد وزارت آموزش و پرورش اعتبار داشته باشد، افغان‎ها دیگر نیازی به مدارس دینی پاکستان ندارند.
 
ایزدیار افزود: دانشجویان علوم دینی که برای آموزش به مدارس دینی پاکستان می‎روند در آنجا مباحث ترور و اقدامات تروریستی را آموخته و دوباره با همین ایده به افغانستان بازگشته و دست به خشونت و حملات تروریستی می‎زنند.
 
برخی دیگر از اعضای مجلس سنای افغانستان نیز این اقدام پاکستان را محکوم کرده و آن را سبب گستردگی دامنه ناامنی‎ها و خشونت‎ها در کشورهای منطقه دانستند.
 
«بهرام‎خان سمکنی» یکی از اعضای مجلس سنای افغانستان در این زمینه گفت: پاکستان با مدارس دینی خود به افغان‎ها خیانت کرده و تفکرات تروریستی را در ذهن دانشجویان افغان می‎پروراند.
 
این در حالی است که "عزیزالله الفتی" سناتور دیگر افغان فقدان مدارس دینی در افغانستان را مشکل دولت کابل دانست که این مشکل زمینه‎ساز افزایش و گسترش دامنه افراط شده است.
 
الفتی افزود: وزارت آموزش و پرورش افغانستان مدارک دانشجویان افغان محصل در مدارس دینی افغانستان را نامعتبر می‌داند اما مدارک آموزشی دانشجویانی که در مدارس دینی پاکستان تحصیل می‎کنند را معتبر عنوان می‌کند که همین امر سبب عزیمت جوانان افغان به پاکستان و تحصیل در مدارس دینی آن کشور شده است.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود بهترین راهکار برای کاهش و نابودی افراطیت در افغانستان را ایجاد مدارس دینی در داخل این کشور دانست.
 
/انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.