سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

تشریح جزئیات مفاد لایحه بودجه به زبان ساده

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جزئیات مفاد لایحه بودجه را به زبان ساده تبیین کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات بخش عمومی، با بیان این مطلب که بودجه و بودجه ریزی موضوعاتی مربوط به عموم مردم هستند و اساسا یکی از ابزارهای تنظیم رابطه دولت با ملت از طریق بودجه است افزود: بودجه دارای دو سمت منابع و مصارف است.

سمت منابع بودجه حق دولت در قبال مردم است. یعنی به واسطه انجام وظایفی که هر حکومتی بر عهده می‌گیرد این حق را پیدا می‌کند که بخشی از منابع متعلق به مردم را به روش‌های گوناگون (مالیات و...) در اختیار گیرد و در مقابل وظایفی را که قانون بر عهده دولت گذاشته است، انجام دهد. 

این گزارش تصویری ساده از لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ ارائه می‌کند که برای عموم قابل فهم باشد، تا با استفاده از آن بتوانند به اجمال، دخل و خرج دولت در سال ۱۳۹۴ را پیگیری کنند. 

در این گزارش به منظور درک بیشتر اطلاعات بودجه‌ای، مفاهیم و اصطلاحات فنی بودجه‌ای تا حد امکان در قالب اصطلاحات عام‌تر بیان شده و برای فهم راحت‌تر این مفاهیم، در بسیاری از موارد به جای متن، از تصویر استفاده شده است. به منظور ساده سازی، برخی اعداد گرد شده و برخی جزئیات تکنیکی نادیده گرفته شده است. 

لازم به ذکر است برای مطالعه این گزارش نیاز به آشنایی خاص با بودجه و بودجه ریزی نیست و همگان می‌توانند از آن بهره ببرند؛ چه در مقام قانونگذار، سیاستمدار، متخصصان، رسانه‌ها و خواه یک شهروند. این گزارش به ویژه برای افرادی که با پدیده‌های بودجه و بودجه ریزی آشنایی ندارند و علاقمند به پیگیری فعالیت‌های دولت از طریق لایحه بودجه هستند، می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: لایحه ، بودجه ، مرکز ، پژوهش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.