سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاکستان و "افغانستان" در اندیشه تقویت امنیت مرزها

پاکستان و افغانستان تصمیم گرفته اند با هدف همکاری در زمینه عملیات علیه شبه نظامیان، پاسگاه های کنترل مرزی میان دو کشور را دوباره فعال کنند؛ اقدامی که می تواند حاکی از افزایش همکاری های امنیتی اسلام آباد و کابل بعد از روی کار آمدن دولت جدید افغانستان و نیز بعد از پایان ماموریت نظامی نیروهای چندملیتی در افغانستان باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، تصمیم دو کشور همسایه برای فعال سازی مجدد پاسگاه های کنترل مرزی، در جلسه ای که روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور تعدادی از فرماندهان ارشد ارتش پاکستان و افغانستان در ولایت 'ننگرهار' افغانستان برگزار شد، اتخاذ شده است.

ژنرال "شیرمحمد کریمی" فرمانده کل ارتش افغانستان در جریان سفر سه شنبه هفته گذشته به اسلام آباد با ژنرال 'راحیل شریف' همتای پاکستانی اش دیدار کرد و در این دیدار، دو طرف توافق کردند که فرماندهان ارشد ارتش دو کشور برای انجام هماهنگی بیشتر در خصوص انجام عملیات های مختلف برای تامین امنیت مرزهای مشترک دو کشور، در ولایت ننگرهار تشکیل جلسه دهند.

پاکستان و افغانستان در سال 2008 تعدادی پاسگاه مرزی در مناطق مرزی"تورخم" و "سپین بولدک" میان دو کشور برای کمک به انجام عملیات علیه شبه نظامیان فعال در مناطق مرزی دو کشور همسایه ایجاد کردند. اما مدتی بعد، پاکستان در اعتراض به حمله سال 2011 جنگنده های آمریکا به یکی از پایگاه های نظامیان پاکستانی در منطقه قبیله ای "مهمند" در نزدیکی مرز افغانستان، نیروهای خود را از پاسگاه های مرزی خارجی کرد.

اکنون که نیروهای چندملیتی، بعد از سالها، در حال پایان دادن به ماموریت نظامی خود در افغانستان هستند و قرار است امنیت سراسر افغانستان بدست نیروهای داخلی این کشور تامین شود، احیای پاسگاه های مرزی میان پاکستان و افغانستان می تواند نقشی تعیین کننده در امنیت مناطق مرزی دو کشور داشته باشد.

در شرایط جدید، هم پاکستان و هم افغانستان به خوبی ضرورت تقویت همکاری های امنیتی را به ویژه همکاری برای تامین امنیت و کنترل مناطق مشترک مرزی خود، حس می کنند و تصمیم به تقویت این همکاری های امنیتی گرفته اند.

مقامات پاکستانی مدعی هستند که "ملا فضل الله" رهبر گروه تحریک طالبان پاکستان و افرادش در خاک افغانستان حضور دارند و حملات خود علیه پاکستان را در خاک افغانستان طراحی می کنند. متقابلا، افغانستان نیز ادعای مشابه را علیه پاکستان مطرح می کند و مدعی است که طالبان افغانستان در پاکستان حضور دارند و حملات خود علیه افغانستان را در خاک پاکستان طراحی می کنند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.