سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراقب از بین رفتن حس بویایی خود باشید

اختلال در حس بویایی می‌تواند یکی از علائم اولیه تومور مغزی یا کاهش فعالیت مغزی نظیر آلزایمر باشد.

مهدی خواجویمتخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: حس بویایی یکی از حس‌های آسیب پذیر در انسان است که ممکن است در اثر آسیب‌های مختلف نظیر عفونت تنفسی حاد، ضربه‌های وارد شده بر سر، تومورها و همچنین آسیب‌هایی که به دلیل شکستگی در قسمت‌های ریشه بینی یا پیشانی ایجاد می‌شود، از بین برود. البته در برخی افراد این حس از ابتدا تشکیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ساده‌ترین گرفتگی بینی مربوط به زمانی است که انسان دچار سرماخوردگی می شود، در این حالت راه هوایی بینی بسته می‌شود و نمی‌توانیم نفس بکشیم.

خواجوی، بیان کرد: حس بویایی در اثر عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا، مواد شیمیایی، دود سیگار، بیماری‌های عصبی داخل مغز و افزایش سن به تدریج کاهش می یابد.

وی در رابطه با درمان این بیماری افزود: درمان بر اساس علت زمینه انجام می‌شود در مواردی که مخاط بویایی در اثر تحریک مواد شیمیایی استعمال دخانیات و آلودگی‌های مختلف از بین رفته باشد، می‌توان با رفع این مشکلات از آسیب بیش‌تر به مخاط بویایی جلوگیری کرد.

خواجوی گفت: در برخی از زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است در مخاط بینی تورم ایجاد شود و حس بویایی را تحت تأثیر قرار دهد. تورم مخاط بویایی را می توان به وسیله مواد مختلف معدنی، ویتامین‌ها، تقویت کننده مخاط‌ها و پوشش‌های مخاطی کاهش داد.

وی در پایان گفت: حس چشایی و حس بویایی دو حس جداگانه در مغز هستند بیش‌تر مواد ترکیب حس چشایی و بویایی است به همین دلیل هنگامی که حس بویایی دچار اختلال می‌شود حس چشایی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.