به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،آلودگی هوای تهران در چند سال گذشته یکی از
معضلات اصلی شهر تهران بوده و تا سال قبل عنوان میشد ناشی از توزیع سوخت
(بنزین) تولید شده توسط پتروشیمیها است. به همین دلیل از نیمه سال گذشته
توزیع سوخت یورو ۴ در دستور کار قرار گرفت اما هوای پایتخت همچنان آلوده
مانده است.
به گزارش افکارنیوز ، کارشناسان
محیط زیست، آلودگی هوای چند سال اخیر را ناشی دو منشا می دانند. منشا اول
سوخت غیر استاندارد توزیع شده و منبع دوم ناشی از ریزگردهای با قطر کمتر از
دو و نیم میکرونی است که از محیط زیستی که قدرت دفاعی خود را در برابر
ریزگردها از دست داده است شکل می گیرد و به مدد باد در هوای شهر معلق می
شوند. به گفته کارشناسان منبع دوم از دو بخش داخل و خارج از کشور سرچشمه می
گیرند که به ترتیب سهم ۷۰ و ۳۰ درصدی در آلوده کردن هوا دارند.
آلزایمر در انتظار تهرانی های!
این
ذرات دو و نیم میکرونی که نقش عوامل انسانی در شکل گیری آن بی تاثیر نیست
اگرچه کوچکند اما از آلاینده های سوخت که عامل اصلی آلودگی هوا در چند سال
اخیر معرفی می شوند قوی تر عمل می کنند و پایه فراموشی (همان بیماری
آلزایمر) را بنا می نهند. گرد و غباری که در پایتخت از خاک بیابان های
اطراف که به دلیل خشکسالی چسبندگی خود را از دست داده اند در هوا معلق می
شوند و این ویژگی را دارند که تا ۱۵ سال در هوا همچنان معلق بمانند.
رئیس
کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با تائید تغییر منشا آلودگی
هوای تهران در چند سال اخیر می گوید: سوخت غیر استاندارد به عنوان منشا اول
شناخته می شود که اگرچه به واسطه توزیع سوخت پاک در سال گذشته سهم آن در
آلودگی کاهش یافته اما به دلیل فاصله آن با استاندارد یورو ۴ ، از کنار آن
به راحتی نمی توان گذشت. سوخت تولید شده توسط پتروشیمی ها که هم اکنون
تولید آن متوقف شده، گوگرد موجود در گازوئیل مصرفی که میزان ppm آن ۲۰۰
برابر میزان استاندارد است و موتورهای غیراستاندارد خودرو ها از جمله
عواملی هستند که در این آلودگی نقش بازی می کنند.
خشکسالی ، آلودگی هوای تهران را تشدید کرد
رحمت
الله حافظی عضو شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای ناشی از گرد و
غبار بیابان های اطراف تهران معتقد است اگرچه بخشی از علت معلق شدن این
ذرات پدیده خشکسالی است اما بخشی دیگر ناشی از سودجویی هایی است که در چند
سال گذشته در طبیعت اتفاق افتاده است.
او علت خطرناک بودن این ذرات
را توان عبور از بافت ریه می داند و تشریح می کند: ذراتی که قطر بیش از
این دارند توسط بافت ریه مهار می شوند و با ترشحات داخلی ریه از بدن خارج
می شوند اما این ذرات کمتر از دو و نیم میکرون بافت ریه را پشت سر می
گذارند، وارد خون می شوند و از طریق خون به تمام ارگان های بدن می توانند
راه ورود داشته باشند و رسوب کنند. چشم ها، کلیه ها، کبد و مغز از جمله
اعضای بدن هستند که با ورود ذرات کمتر از دو و نیم میکرونی دچار اختلال
خواهند شد. بنابراین دور از ذهن نیست که با رسوب در مغز ایجاد آلزایمر و
پارکینسون کند و برای سایر ارگان های بدن هم تهدید جدی باشد.
بیهوده تلاش نکنید؛ ماسک تاثیری ندارد!
او
می گوید بی تردید استفاده از ماسک نمی تواند مانع دفاعی خوبی برای جلوگیری
از ورود این ذرات به بدن باشند. اما راهکارهایی وجود دارند که در صورت
پیگیری می تواند به کاهش این ذرات در سه یا چهار سال آینده امیدوار بود.
ارائه و عرضه سوخت استاندارد و ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر تهران از
جمله راهکارهایی بود که حافظی به آن اشاره کرد.
حافظی معتقد است:
مناسب است تا در تمام محورهایی که در اختیار داریم همزمان مداخله انجام شود
تا بعد از چند سال شاهد باشیم روند آلودگی هوا کاهش پیدا کرده است.
متهم اصلی آلودگی هوا شناسایی شد!
مسوولیت
مدیریت رفع آلودگی هوای پایتخت با چه کسی است؟ رئیس کمیسیون سلامت و محیط
زیست شورای شهر تهران میگوید: باید چند مسیر بهطور موازی دنبال شود. اگر
این چند مسیر به صورت موازی با جدیت دنبال شود شاید سه یا چهار سال آینده
کاهش محسوسی در آلودگی هوا داشته باشیم.
او تاکید می کند: راهکاری
که سریع می تواند بر روی کاهش میزان آلودگی هوای تهران اثرگذار باشد و
حداقل ۲۵ درصد آلودگی را کاهش دهد (که به نظر می رسد عدد قابل توجهی در
مقابل کاری که باید انجام شود باشد) توسعه وسایل نقلیه برقی به عنوان
جایگزینی موتور سیکلت های بنزینی با برقی است. براساس مطالعات انجام شده
سهم آلاینده های متحرک همچون موتور سیکلت ها و خودروها در آلودگی هوا ۷۵
درصد و سهم آلاینده های ثابت ۲۵ درصد است.
سهم آلایندگی موتور
سیکلت های بنزینی در میان آلاینده های متحرک ۴۰ درصد است بنابراین اقدام در
این زمینه می تواند موثر واقع شود. او اظهار می کند: ایجاد محدودیت در
تردد موتور سیکلت های بنزینی از سال آینده در محدوده منطقه ۱۲ اجرایی خواهد
شد.
او ادامه می دهد: اگر فرض بگیریم براساس اطلاعات مراجع ذی ربط
سوخت توزیع شده در جایگاه دارای استاندارد یورو چهار باشد ولی این سوخت نمی
تواند نقش قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا پیدا کند چون بخش عمده ای از
ناوگان حمل و نقل اعم از خصوصی و عمومی از تکنولوژی سه دهه قبل برخوردار
هستند. به همین دلیل دولت باید به موازات هم در یک برنامه ریزی کوتاه مدت
تکنولوژی قدیم را از عرصه تولید خودروها خارج کند تا توزیع سوخت استاندارد
کارکرد مثبت داشته باشد.
این عضو شورای شهر تهران می گوید: از طرف
دیگر خشکسالی یکی از مسائل گریبانگیر کشور ما است و سالهای سال است که با
چنین مشکلی مواجه هستیم، بنابراین وضعیت جغرافیایی کشور ایجاب میکند پوشش
گیاهی اطراف شهرها را تقویت کنیم و در اطراف شهرها کمربند سبز ایجاد کنیم.
به
گفته حافظی، این انتظار وجود دارد که شهروندان با شروع فصل سرد معاینه فنی
موتورخانه و وسایل گرمایشی منازل خود در راستای کاهش آلودگی انجام دهند.
به
گزارش افکار نیوز، با وجود چنین راهکارهایی برای مدیریت کاهش آلودگی هوای
پایتخت این سوال پیش می آید که چرا دولت به جز چند اقدام محدود به سمت سایر
برنامه های کوتاه مدت و میان مدت پیش نرفته است؟