سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در همایش حامیان نسخ خطی مطرح شد

ملت ایران باید دوباره تمدن آفرین باشد/ ناصحان و شافعان به عنوان فعالان عرصه نسخه خطی عنصر دانایی را در خود نهفته اند/ باید اتحادیه نسخ خطی ایران داشته باشیم

در همایش حامیان نسخ خطی بر تشکیل اتحادیه نسخ خطی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ حجت الاسلام "علی یونسی" دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها در همایش چهاردهم حامیان نسخ خطی که عصر امروز در کتابخانه ی ملی برگزار شد؛ پس از تشکر از صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی گفت: من آمده ام تا در قالب دو نکته صحبت های خودم را بگویم اول این که تاثیر میراث مکتوب در هویت ملی ما بسیار مهم است و دوم آن که میراث مکتوب مثل هر میراث دیگری ارزشمند است. هر شیء تاریخی ارزشمند است ولی میراث فرهنگی چون گویاست و از میراث های دیگر روایت می کند ارزش ویژه ای دارد.   
 
وی افزود: هر کتاب خطی برای همه انسان ها مغتنم است و به همه مردم تمدن ها و ملت ها تعلق دارد اما از نظر پیام و محتوا ارزش های بیشتری را بیان می کند.
 
حجت الاسلام یونسی بیان کرد: ما میراث دار فرهنگ بزرگ اسلامی ایرانی هستیم و همه ایران از گذشته تا به امروز گوشه ای از هویت ملی دینی ما را بیان می کند.
 
وی ادامه داد: ارزش گذاری به حمایت از نسخ خطی با دو قرائت بیان می شود که یکی از آن ها منفی و دیگری مثبت است.   
 
دستیار رئیس جمهور در امور اقلیت ها گفت: اگر حمایت از نسخ خطی برای این باشد که ما را به گذشته ها ببرد و در گذشته نگه دارد چیز خوبی نیست خیلی ها مایلند که در گذشته زندگی کنند برخی در آینده و برخی دیگر فقط امروز را می بینند.   
 
وی افزود: هر سه این وجه پسندیده نیست گذشته را باید دید و درست شناخت، یافت و دریافت تا در آینده به کار ببریم.   
 
حجت الاسلام یونسی تاکید کرد: ما باید دوباره تمدن آفرین باشیم ملت ایران ثابت کرده که در پیش از اسلام و چه پس از اسلام توانایی خلق تمدن ها را دارد.   
 
وی ادامه داد: پیش از اسلام این دو حرکت با دو حمله مغول و حمله تحجر متوقف شد؛ حرکت ضد عقلی، قشرگرایی و اخباری گری تمدن اسلامی و فرهنگی را متوقف کرد و بار دیگر در دهه یازده این تمدن متوقف شد و امروز که بار دیگر ایران از مشروطه و انقلاب اسلامی آغازگر تمدن خود بوده خطر دیگر سلطه قشری گرایی تحجر و اخباری گری وحدت ملی، ملیت و اسلام را در خطر قرار داده است.
 
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها اظهار داشت: حمایت از نسخ خطی برای دریافت اسلامی گری درست است اما اگر ما را در گذشته نگه دارد به عنوان یک حرکت ایستا خطرناک است.
 
حجت الاسلام یونسی خاطر نشان کرد: وظیفه دولتمردان حمایت از این حرکت است تا هم شتابان و هم تسهیل شود.   
 
هم چنین "احمد مسجد جامعی" عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از همایش حامیان نسخ خطی با روایت خاطره ای از حجت الاسلام عطاردی به روایت حج مشترکش با این استاد پرداخت و گفت: یکی از نسخی که در این سفر دریافت کردیم نسخی بود که مربوط به دعوت نامه های نادرشاه به علمای بلاد مختلف برای برگزاری جلسه تفاهم و وحدت میان ملل مسلمان بود که این جلسه تشکیل شده و به نتایجی هم رسیده ولی این نسخه در نتیجه جستجوهای مکرر حجت الاسلام عطاردی در کتابخانه مدینه پیدا شد.   
 
وی ادامه داد: این مثال را زدم تا بدانید ناصحان و شافعان به عنوان فعالان عرصه نسخه خطی عنصر دانایی را در خود نهفته اند.
 
این عضو شورای شهر تهران بیان کرد: بنا بر آن چه از استاد مشایخ روایت شده در جلسه ای که ملک فیصل نیز در آن حضور داشت و از بیان یک ضرب المثل عربی ناتوان بوده استاد مشایخ این ضرب المثل را به طور کامل نقل کرده و ملک فیصل به او گفته ما هنوز هم باید از ایرانی ها زبان خودمان را یاد بگیریم.
 
مسجد جامعی در قالب آخرین نکته گفت: من در سفر اخیر به کربلا متوجه شدم که مجموعه کتاب های افرادی چون "خویی" در کتاب خانه های کربلا و نجف فهرست نشده اند. باید بگوم ما علاوه بر شبه قاره بخش عظیمی از دستاوردهای فرهنگی مان را در کتابخانه های شهرهایی چون کربلا و نجف داریم که امیدوارم در آینده نزدیک فهرست شود.   
 
وی خاطر نشان کرد: ما می توانیم و این شرایط را داریم که فهرست مشترک کتابخانه های جهان اسلام و ایران را داشته باشیم.   
 
حجت الاسلام عبدالحسین احمدی ابهری رئیس سابق کتابخانه مجلس در بخش دیگری از این مراسم گفت: باید از همه عزیزانی قدردانی کرد که امسال مدت ها در کار تدوین آثار برگزیده و شایسته تقدیر زحمت کشیدند.   
 
وی افزود: واقعیت این است که این گونه برنامه ها ناشی از یک شخص نیست و مجموعه کارکنان و کارشناسان کتابخانه ملی مجری آن هستند.   
 
وی در قالب یک تذکر و یادآوری گفت: در دعوت نامه همایش آرم کتابخانه مجلس نیامده و این یک غفلت است.
 
حجت الاسلام احمدی هم چنین در قالب دو پیشنهاد به مسئولان برگزاری همایش حامیان نسخ خطی گفت: ما باید یک دبیرخانه دائمی داشته باشیم تا کارها بر روی هم انباشته نشوند.
 
وی ادامه داد: آیین حامیان نسخ خطی منحصر به یک روز نشود و در تمامی طول سال تداوم داشته باشد.
 
حجت الاسلام احمدی ابهری ادامه داد: کشوری را پیدا نمی کنیم که به اندازه ما در حوزه نسخ خطی کار کرده باشد.
 
وی سپس به بیان خاطره ای پرداخت و گفت: ما بیش از همه جا روی نسخ خطی کار کرده ایم اما جای تاسف است که عزیزان ما در عرصه نسخ خطی یک تشکل جدی ندارند این یک حمایت از طرف دولت می خواهد.
 
رئیس سابق کتابخانه مجلس اظهار داشت: ما باید در ایران اتحادیه نسخ خطی ایران را داشته باشیم تا درگیر و بند دولت نباشیم و این برنامه باید تکمیل شود.
 
وی تصریح کرد: تا کی ما می توانیم افرادی را پیدا کنیم که نسل های بعدی را تربیت کنند بنابراین حداقل 4 انجمن همچون انجمن فهرست نگاران، مصححان، مرمت گران و کتابداران و کتابداری نسخ خطی باید باشد و این نیاز به حمایت دارد.
 
حجت الاسلام احمدی ابهری مرکز نشر میراث مکتوب را از نظر اتمام و وسعت کار در دنیا بی نظیر دانست و گفت: اگر انجمن های مرتبط با نسخ خطی با هم اتحادیه ای تشکیل بدهند و حمایتی از آن ها شود می توان به آینده نسخ خطی در کشور ما امیدوار شد.   
 
"صالحی امیری" رئیس کتابخانه ملی در قسمت دیگری از مراسم همایش حامیان نسخ خطی گفت: فکر می کنم فضایی که فرهیختگان در آن باشند معطر خواهد شد و کتابخانه ملی خانه فرهیختگان است و ما تلاش می کنیم خانه دار خوبی برای آن ها باشیم.
 
صالحی امیری بیان کرد: حرکت آغاز شده حرکت فضلیت خواهی، معرفت خواهی و کرامت گویی است، ای کاش سیاستمدارانی در محیط فرهنگی زیست می کردند و لذت های این فضا را فهم و درک می کردند و امروز فرهنگ بن مایه همه فضیلت هاست.
 
رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: فرهنگ هویت ارزش های بنیادی است که به آن افتخار می کنیم و نبود آن را خسران و زیان می دانیم.
 
وی ادامه داد: توسعه بدون فرهنگ به مقصد نمی رسد و نتیجه هویت بخشی به جامعه اسلامی در ایران است.
 
وی بیان کرد: در رابطه وسیع بدون حوزه تمدن، فرهنگ ایرانی و اسلامی نسخ خطی را می بینید زبان اسلام و هویت ما بخشی از هویت ملی ما هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: جمع حاضر باید به تداوم این حرکت کمک کند امروزه 400 هزار نسخه خطی در کتابخانه های ما وجود نداشته و در کتابخانه های منازل خاک می خورند.

در مراسم همایش حامیان نسخ خطی بیان شد
«علی جنتی»: آمادگی حمایت مادی و معنوی از انجمن های فعال در حوزه نسخ خطی را داریم

پیام «هاشمی رفسنجانی» به چهاردهمین همایش حامیان نسخ خطی:

انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.