سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنسرت بین المللی ایران و یونان با هنرمند نابغه 11 ساله به روی صحنه می‌رود

نشست خبری کنسرت ایران و یونان در دانشکده هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست خبری کنسرت "ایران و یوانان" با حضور آریا باستانی نژاد، الکساندر هالاپسیس و هنرمند خردسال مروارید ناظمی نیا در دانشکده هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
آریا باستانی نژاد در ابتدا گفت:‌ این کنسرت با همکاری بنیاد رودکی به مدت دو شب در تالار وحدت اجرا می‌شود. در این اجرا نوازندگان دانشکده موسیقی آتن به سرپرستی الکساندر حالاپسیس و النا کریستودولو مدیر گروه دپمارتمان پیانا آتن اجرا می‌شود.
 
وی افزود: کوارتت کوارتو آلننتی به معنای چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش به ایران می‌آیند که بنده و حالاپسیس سولیست این گروه هستیم. در این کنسرت یک کودک نابغه با ما ساز می‌زند، به نام مروارید ناظمی نیا. ایشان به عنوان نوازنده برگزیده گروه، به عنوان سولیست در کنار ما است.
 
باستانی‌نژاد تصریح کرد: همچنین ارکستر زهی فارابی که شامل دانشجویان ممتاز سراسر ایران است، در این ارکستر به رهبری حالاپسیس اجرا می‌کنند. البته که هیچکدام آن‌ها تا به حال سابقه‌ی اجرا نداشته‌اند. در کنار این کنسرت‌ها مستر‌ کلاس‌هایی در بنیاد رودکی از تاریخ 5 دی تا روز 14 دی برگزار می‌شود.
 
وی افزود: در این مستر کلاس‌ها، دروس پیانو، ویالون، ویالون سل، و ویولا توسط اساتید بین المللی آموزش داده می‌شود که مدرکی هم از سوی بنیاد رودکی به آن‌ها اعطا می‌شود. با برگزاری این کلاس‌ها ما می‌خواهیم به مدل‌های آموزشی استاندارد در ایران برسیم. این دومین کنسرت بین المللی ایران و یونان است و سری بعدی این کنسرت‌ها در اردیبهشت ماه در تهران و شیراز به همراه مستر کلاس‌های برگزار می‌شود.

باستانی‌نژاد ادامه داد: انجام نخبه پروری ایران تاکید بر تیم مجرب آموزشی بر پارامتر‌های آموزش به هنگام و استفاده از محیط موسیقی غنی و همینطور ادبیات مناسب و فلسفه‌ی آموزشی استوار است که معتقد است نبوغ یک شانس نیست، بلکه بر اثر یادگیری و آموزش مستمر به وجود می‌آید. در ایران متاسفانه در حیطه‌ی آموزش‌های موسیقی اروپایی بسیار ضعیف عمل شده و ما با دعوت از اساتید بین المللی سعی می‌کنیم این خلا محیطی و آموزشی را کم کنیم.

وی درباره‌ی برنامه‌ی کنسرت ایران و یونان گفت: این اجرا بسیار منحصر به فرد است و شامل قطعاتی از دوره‌ی باروک تا باخ و ویوالدی است و خروجی کنسرت ما در ژانر کلاسیک محسوب می‌شود.

باستانی‌نژاد تصریح کرد: موسسه خیریه مهر آفرین به سرپرستی فاطمه دانشور، اسپانسر کنسرت ما است و بخشی از فروش بلیت این کنسرت صرف اهداف خیر خواهانه خواهد شد.

"الکساندار هالاپسیس" در ادامه نشست گفت: بنده متولد روسیه هستم و تحصیلات موسیقیایی خود را در آنجا ادامه دادم. از شش سالگی ویالون را با پدر تمرین کرده و حدود 15 سال است که در یونان زندگی می‌کنم. در حال حاضر با یک ارکستر 30 نفره در آتن همکاری دارم که ارکستر مجلسی آتن نام دارد. این کوارتت که در ایران اجرا می‌کنیم، کوارت المنتی نام دارد که هشت سال پیش در یونان ساخته شد و دلیل بنیاد گروه به این دلیل است که ما اعتقاد داریم هرکدام از ساز‌های کوارتت یک طالع دارد که ویالون به معنای آب، چلو به معنای زمین و دو ویالون دیگر یکی آتش و دیگر هوا را معنا می‌دهد.

این چهار ساز، چهار المان از طبیعت است که موسیقی طبیعت را می‌نوازند. این دومین بار است که ایران هستم و تجربیات بسیار خوبی در این سرزمین بدست آوردم و بسیار شباهت بین ایران و یونان حس کردم. فرهنگ ایران و یونان بسیار شبیه هم‌اند.

وی ادامه داد:‌ ایرانی‌ها خیلی مستعد هستند، اما اشکال اینجاست که بچه‌ها را خیلی دیر برای آموزش به کلاس‌ها می‌فرستند. نوازنده‌ای اینجا دیده‌ام که از 16 سالگی شروع کرده و بی‌ نظیر بود و معتقدم اگر از کودکی شروع می‌کرد، الان مسلما اتفاق‌های ویژه‌ای برای وی می‌افتاد. ویالون ساز بسیار سختی است و اگر از 12 سالگی به سراغ این ساز برویم، کاری بیهوده است.

مروارید ناظمی نیا در انتهای نشست گفت: بنده یازده سال سن دارم و از 9 سالگی پیانو را آغاز کردم و با اساتیدی چون هالاپسیس، باستانی نژاد و آرامشی نژاد آموزش دیده‌ام و در 28 شهریور کنسرتی را در تالار رودکی که یک رزیتال پیانو بود اجرا کردم و پس از آن اساتید تصمیم گرفتند که در کنار آن‌ها کنسرتی بین المللی را اجرا کنیم.


انتهای پیام/ اس


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.