سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

جارو، یکی از صنایع کهن و دیرینه

جارو، یکی از صنایع کهن و دیرینه است که نیاز به حمایت دارد.


اسحاق خداترس یکی از جاروبندهای شهر امیرکلا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، گفت: جاروبندی کار اصلی و همیشگی ماست، جاروها بصورت کیلویی خریداری می شود اما در حال حاضر به علت گران شدن جاروها به قیمت 4000 تومان در هر کیلو این کار به صرفه نیست.

خداترس با بیان اینکه تقاضا در بازار زیاد است اما زمینه خالی است، افزود: از میانه و تبریز جاروها آورده می شود و تولیدکنندگان پس از دسته بندی و یکجا پیچ کردن شاخه ها که منجر به تولید دسته جارو می شود و کار بافتن جارو به عهده خانم ها است.

وی می گوید: این جاروها به گیلان، گلستان، مازندران و حتی اردبیل برای فروش فرستاده می شود.

اسحاق خداترس افزود: ما در فصل بهار و تابستان به علت آمدن مسافران حداکثر فروش را داریم و در حال حاضر روزانه نزدیک به 20-30 جارو می بندیم.

وی گفت: در حال حاضر به علت کشت نشدن جارو در مناطق کوهستانی با کمبود جارو مواجه هستیم و این موجب گرانی جارو شده است.

وی به مشکلات این شغل اشاره کرد و گفت: نداشتن صنف، نداشتن بیمه و توجه نکردن مسولان از دغدغه های جاروبندان است و انتظار داریم گوشه چشمی به ما توجه کنند.

حسین خداترس که یکی از پیشکسوتان این شغل است، گفت: 58 سال است که این کار را انجام می دهم و در حال حاضر بعلت گران بودن جاروها، هر روز کار نمی کنم و حتی برخی نیز بعلت گرانی اجاره مغازه در منزل به این کار می پردازند.

این جاروبند امیرکلایی  گفت: در سال گذشته بارهر کامیون 3 تنی را 3.5 الی 4 میلیون تومان خریداری می کردیم اما این قیمت امسال به 12 الی 13 میلیون تومان افزایش یافته است.

خداترس افزود: جاروها پس از خریداری شدن توسط دستگاهی به نام کمباین دستی که ساخته خودمان است تخم گیری می شوند و تخم جاروها به مرغداری ها و گاوداری ها  جهت خوراک دام و طیور فروخته می شود.
وی علت تمامی مشکلات را نداشتن صنف اعلام کرد و باز هم خواستار توجه جدی به این صنعت کهن و دیرینه شد.

انتهای پیام/ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.