سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اقتصادی بانک مرکزی:

رشد مثبت اقتصاد ايران ادامه خواهد داشت

معاون سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه فقط براساس قانون و وظیفه حقوقی فعالیت داریم، رقم مالیاتی صندوق توسعه ملی را بزرگ‌ترین رقم مالیاتی کشور اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حسین وکیلی با بیان اینکه اشخاص حقیقی و حقوقی متناسب با درآمدی که کسب می‌کنند طبق قانون مالیات‌های مستقیم مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، گفت: صندوق توسعه ملی نیز شخصیت حقوقی است که طبق قانون برنامه پنجم تاسیس شده و درآمدهایی کسب کرده است که مشمول قانون مالیات می‌شود. 

وی افزود: این سازمان در چنین مواقعی ناگزیر به اجرای قانون است و از آنجا که این صندوق به عنوان یک شخصیت حقوقی است و هیچگونه معافیت مالیاتی هم در قانون برایش پیش بینی نشده است و از طرفی طبق اصل ۵۱ قانون اساسی هرگونه معافیت مالیاتی صرفا باید از طریق قانون تعیین شود، پس صندوق توسعه ملی باید مالیات را پرداخت کند. 

وکیلی گفت: ممیزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی پس از ارزیابی‌ها و محاسبات خود به این نتیجه رسیده است که برای ارائه معافیت مالیاتی به درآمدهای صندوق هیچ قانونی وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: پس از جلسات متعدد با مسئولان صندوق توسعه ملی به این نتیجه رسیدیم که هیچ راهی برای معافیت مالیاتی این صندوق وجود ندارد. 

معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی دستگاهی فنی و حقوقی و مجری قانون است و توجهی به مسایل حاشیه‌ای و سیاسی ندارد. 

وکیلی افزود: بر مبنای محاسبات صندوق توسعه ملی درآمدهایی داشته و تسهیلاتی داده و سود از بابت آن به صندوق رسیده است که مشمول پرداخت مالیات می‌شود. 

وی با بیان اینکه مسئولان صندوق بر اساس اهداف تاسیس این صندوق انتظار دارند که مالیات نباید پرداخت کنند، گفت: ما صرفنظر از اینکه این صندوق مالیات باید بدهد یا ندهد، می‌گوییم آنچه که قانون حکم می‌کند، عمل می‌کنیم. 

وکیلی افزود: آن‌ها موظف به پرداخت مالیات هستند و نحوه آن را هم قانون مشخص می‌کند.  
وکیلی تصریح کرد: برای پرداخت این مالیات به صندوق توسعه ملی ابلاغیه داده‌ایم و برگ تشخیص و مطالبه مالیات صادر شده است و در صورت اعتراض باید در حل اختلاف پیگیری کنند. 

وی گفت: به سود ناشی از تسعیر ارز مالیات تعلق می‌گیرد و قانونی برای معافیت اینگونه موارد نداریم. 

وکیلی با بیان اینکه سود و زیان تسعیر ارز را سازمان مالیاتی می‌پذیرد و فقط در صورت سود است که مالیات به آن تعلق می‌گیرد، اضافه کرد: صندوق توسعه ملی به برگه تشخیص اعتراض کرده است و در حل اختلاف هرگاه این مالیات قطعی شود، صندوق ۱۰ روز فرصت پرداخت مالیات مطرح شده را دارد. 

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به میزان درآمد صندوق توسعه ملی در سال ۹۱، رقم احتسابی مالیات صندوق را قابل توجه دانست و گفت: میزان مالیات صندوق توسعه ملی بزرگ‌ترین مالیات سالهای اخیر در کشور است. 

وی افزود: در سالهایی که شرکت تفت مشمول پرداخت مالیات بود بزرگ‌ترین رقم مالیاتی مربوط به آن بود اما در حال حاضر این رقم به صندوق توسعه ملی مربوط می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: رشد ، مثبت ، اقتصاد ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.