سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا در سال 2015 از تعقیب طالبان دست برمی‌دارد

آمریکا اعلام کرد از روز دوم ژانویه سال آینده میلادی، اعضای طالبان را تنها در صورتی هدف قرار خواهد داد که اقدامات آنها "تهدید مستقیم علیه امنیت آمریکا" محسوب شود.


دریادار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری در واشنگتن گفت: "اینکه فردی عضو گروه طالبان باشد، به تنهایی باعث نمی‌شود که آمریکا علیه او دست به عملیات بزند."

با این حال کربی گفته است که آمریکا در برابر آن عده از اعضای گروه طالبان که "جنگ را ادامه می‌دهند و دست به عملیات علیه ما و شرکای افغان ما می‌زنند"، اقدام خواهد کرد.

ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان از اکتبر سال ۲۰۰۱ در لیست افراد تحت تعقیب آمریکا قرار دارد و این کشور برای ارائه اطلاعاتی که منجر به بازداشت و یا از بین بردن او بشود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با اینکه آیا افرادی در این لیست قرار دارند، از جمله رهبر گروه طالبان، از این پس به دلیل اعمال گذشته‌شان مورد تعقیب قرار نخواهند گرفت، گفت: "نمی‌دانم می‌توانم این سوال را جواب بدهم یا نه؟ به عنوان رهبر شناخته شده طالبانی که هنوز هم دست به اقداماتی می‌زنند که امنیت ما و متحدان ما را به خطر می‌اندازند، همچنان می‌تواند هدف عملیات نظامی آمریکا باشد."

کربی همچنین گفت که پس از دوم ژانویه، این وظیفه دولت و نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود که به دنبال افرادی مانند ملا عمر باشند.

این تاریخ روز پایان ماموریت عملیاتی نیروهای نظامی خارجی در افغانستان و تغییر آن به برنامه‌های آموزشی و حمایتی از نیروهای امنیتی این کشور است.

اواخر هفته گذشته سایت افشاگر ویکی لیکس گزارشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، منتشر کرد که در آن کشتن رهبران طالبان اقدامی با تاثیر اندک ارزیابی شده است.

در زمینه حذف رهبران طالبان در افغانستان نیز گزارش سیا می گوید گروه طالبان "توانایی خوبی در جایگزین‌ ساختن نیروهایش به ویژه در سطوح میانی" دارد.



انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.