سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقامات افغان در روز جهانی مهاجرت:

بازگشت مهاجران "افغان" در گروی اشتغال، امنیت و آرامش است

همزمان با روز جهانی مهاجرت، برخی مقام‎های بلندپایه افغان با اشاره به چالش‎های موجود که سبب مهاجرت افغان‎ها شده ایجاد فرصت شغلی، امنیت و اتخاذ سیاست مناسب را زمینه‎ساز بازگشت مهاجران عنوان کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، با فرا رسیدن روز مهاجرت برخی مقام‎های بلندپایه افغان در مراسمی با اشاره به چالش‎های موجود و عوامل مهاجرت افغان‎ها ایجاد کار، امنیت و اتخاذ سیاست مناسب توسط دولت را زمینه‌ساز بازگشت این مهاجران دانستند.
 
بر اساس گزارش‎ها هم‎اکنون حدود 5 میلیون از جمعیت 28 میلیونی افغانستان به کشورهای ایران، پاکستان و سایر کشورهای جهان مهاجرت کرده و بیش از ده‎ها سال است که در این کشورها زندگی می‎کنند.
 
با فرارسیدن روز مهاجرت برخی از مقام‎های افغان با شرکت در مراسم تجلیل از این روز، فقر اقتصادی، ناامنی‎ و سیاست‎های نامناسب دولت را که سبب بی‎اعتمادی مردم شده از زمینه‎های اصلی این مهاجرت‌ها عنوان کردند.
 
"محمد محقق" معاون رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان تصریح کرد: کار، امنیت و فضای سیاسی مناسب زمینه بازگشت مهاجران را فراهم خواهد کرد و دولت به این امور توجه لازم را خواهد داشت.
 
***زمینه بازگشت مهاجران فراهم می‎شود
 
محقق در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه کابینه دولت وحدت ملی به زودی اعلام خواهد شد، گفت: وزیر مهاجران دولت جدید این کشور با هماهنگی و همکاری کشورهای جهان زمینه بازگشت مهاجران افغان از کشورهای خارجی را فراهم خواهد کرد.
 
وی تأکید کرد: اکثر مهاجران افغان به دلیل عدم رضایت از سیاست‎های دولت کابل در قبال ناامنی و فقر اقتصادی رو به کشورهای خارجی آورده و افغانستان را ترک کرده‎اند.
 
معاون رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در بخش پایانی سخنان خود مهاجرت و بیکاری را سبب به وجود آمدن احساس بی‎هویتی در میان مهاجران دانست و آن را زمینه‎ساز آغاز بزرگترین بدبختی در زندگی خانوادگی و اجتماعی آن‎ها برشمرد.
 
***مهاجرت و پیامدهای ناگوار و نامطلوب برای دولت
 
"فضل‎احمد عظیمی" سرپرست وزارت مهاجران افغانستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه مهاجرت افغان‎ها پیامدهای خوبی ندارد، این مهاجرت‎ها را برای بخش‎های سیاسی و اجتماعی این کشور ناگوار و نامطلوب عنوان کرد.
 
عظیمی با اشاره به همکاری کشورهای جهان با دولت کابل برای بازگشت مهاجران گفت: برای راه‌حل‎های بازگشت مهاجران و رفع چالش‎های فرا روی آن‎ها بررسی‌هایی صورت گرفته و زمینه‎های لازم و قانونمند بازگشت مهاجران فراهم خواهد شد.
 
"موسی محمودی" رئیس اداری کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز با اشاره به وجود چالش‎های فراوان فرا روی مهاجران افغان، گفت: وجود حدود 5 میلیون مهاجر در خارج از کشور چالش بزرگی برای دولت بوده و دولت وحدت ملی با توجه به مشکلات مهاجران باید زمینه‎های بازگشت آن‎ها را فراهم کند.
 
وی همچنین تأکید کرد: اکثر مهاجران افغان در خارج از افغانستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده و از حداقل حقوق قانونی برخوردار نیستند.
 
***مهاجران افغان در ایران و زمینه‎های که فراهم شده است
 
از حدود 5 میلیون مهاجر افغان حدود 2 میلیون آن در ایران هستند که نیمی از این آمار به طور غیرقانونی در آن کشور زندگی و کار می‎کنند.
 
"غلامرضا نجاری" رایزن سفارت ایران در کابل که در این مراسم حضور داشت، گفت: دولت ایران در 3 دهه اخیر زمینه‎های کار، آموزش، درمان و بهداشت را برای مهاجران افغان فراهم کرده است.
 
نجاری با تأکید بر اینکه یک میلیون مهاجر غیرقانونی افغان در ایران حضور دارند تصریح کرد: این مهاجران برای خود و دولت زمینه‌ساز مشکل شده و از حقوق قانونی برخوردار نیستند.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: دولت ایران همانند سایر کشورهای مهاجر پذیر، مهاجران را در کمپ‎ها نگهداری نکرده و هم‎اکنون حدود 90 درصد مهاجران افغان در شهرهای بزرگ ایران زندگی می‎کنند.
 
***کاهش بازگشت مهاجران افغان در سال‎های اخیر
 
«پوشاک» نماینده سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این مراسم با اشاره به وجود مشکلات برای عودت مهاجران افغان، گفت: آمار بازگشت این مهاجران به صورت روز افزونی نسبت به سال‎های گذشته کاهش یافته است.
 
وی با تأکید به اینکه فقر اقتصادی سبب مهاجرت افغان‎ها شده، گفت: اکثر مهاجرت افغان‎ها برای کار و امرار معاش عنوان و گفت: دولت وحدت ملی این کشور باید با فراهم کردن زمینه‎های کاری زمینه‎ساز بازگشت مهاجران شود.
 
***افغانستان نیازمند بازگشت مهاجران متخصص است
 
"رولا غنی" همسر "محمد اشرف‎غنی" رئیس جمهور افغانستان در این مراسم با تأکید بر دستاوردهای زیاد مهاجران گفت: مهاجران خود را با تکنولوژی پیشرفته در کشورهای خارجی تطبیق داده‎اند.
 
غنی افزود: 3 دهه جنگ سبب مهاجرت صدها هزار افغان به کشورهای همسایه شده و دولت وحدت ملی این کشور مصمم است تا زمینه بازگشت آن‎ها را فراهم کند.
 
وی تأکید کرد: افغانستان هم‎اکنون با توجه به پشت سر گذاشتن 3 دهه جنگ نیاز به نیروی متخصص دارد که این مهاجران آموزش دیده می‎توانند این خلاء را در افغانستان پر کنند.
 
غنی با تأکید بر اینکه هم‎اکنون در 9 ولایت افغانستان ماما وجود ندارد خواستار آموزش این نیروها و استفاده از نیروهای مهاجر افغان شد.
 
/انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.