سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کری در کنفرانس مطبوعاتی لندن؛

روسیه اخیرا اقدامات سازنده‌ای انجام داده‌است/در مورد وتوی احتمالی قطعنامه فلسطينی تصميمی نگرفته‌ایم

"جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا که در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن تاکید کرد روسیه اقدامات سازنده‌ای را طی روزهای اخیر انجام داده است که می‌تواند امیدبخش باشد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اسپوتینیک؛ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن سخن می گفت تاکید کرد روسیه اقدامات سازنده ای را طی روزهای اخیر انجام داده است که می تواند امیدبخش باشد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد طی روزهای آینده همه طرف ها گام های روشن و مشخصی را برای کاهش تنش ها بردارند و همه بدانند که طرف ها چه اقداماتی انجام دادند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد غرب تحریم هایی را علیه روسیه بر سر نقش آن در اوکراین اعمال کرده است و چنانچه تنش ها کاهش یابند، این تحریم ها نیز لغو می شود.

 کری تاکید کرد این تحریم ها با هدف دعوت از ولادیمیر پوتین برای در نظر گرفتن گزینه های مختلف صورت گرفت و می تواند طی روزها یا هفته های آینده لغو شود که این امر به اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بستگی دارد.

جان کری اعلام کرد آمریکا "هیچ تصمیمی" در مورد وتو احتمالی قطعنامه‌هایی که جدولی زمانی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها تعیین می کنند، نگرفته است.

رهبران فلسطینی یکشنبه تصمیم گرفتند چهارشنبه با کمک اردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که پایان اشغالگری اسرائیل را در سرزمین‌های فلسطینی تا نوامبر 2016 خواستار می شود، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کنند.

آمریکا پیش‌تر تلویحی گفته بود که جدول زمانی مطرح شده در این قطعنامه را غیرقابل قبول می داند. در صورتی که فلسطینی‌ها بتوانند نه رأی از 15 رأی اعضای شورای امنیت را به دست آورند، آمریکا ممکن است مجبور شود از حق وتو خود استفاده کند.

 کری افزود: ما هیچ تصمیمی در مورد یک فرمول، یک رویکرد یا قطعنامه‌های مشخص، هیچ‌کدام از اینها، نگرفته‌ایم.

وی تاکید کرد؛ اکنون زمان افشای محتوی مکالمات خصوصی و گمانه‌زنی در مورد قطعنامه شورای امنیت که هنوز روی میز قرار نگرفته است، نیست، اظهارنظرهای علنی در این خصوص اهمیت چندانی ندارد.

جان کری دوشنبه در رم با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد. نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد در این دیدار تضمین آمریکا را برای ممانعت از هر گونه تلاش فلسطینی یا اروپا برای تعیین جدول زمانی برای تشکیل کشور فلسطینی خواستار شده است.

پس از رم، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با همتایان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی به پاریس رفت. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه سه‌شنبه اعلام کرد:فرانسه با ابتکاری در شورای امنیت که امکان تصویب مؤلفه‌ها و جدول زمانی برای مذاکرات درباره حل و فصل قطعی مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها را فراهم کند، موافق است.

فابیوس سه‌شنبه با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب و ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی گفتگو کرد.
جان کری به نوبه خود در لندن با صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی دیدار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد هرگونه ابتکار که در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام در اسرائیل در ماه مارس "پیامدهای ناخواسته" داشته باشد، هشدار داد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.