سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضمن تاکید بر هماهنگی دو طرف برای مقابله با شرارت و قاچاق

تفاهم نامه همکاری های مرزی ایران و "افغانستان" امضا شد

فرمانده مرزبانی ناجا از امضای تفاهم نامه مرزی با فرمانده مرزبانی کشور افغانستان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سردار "قاسم رضایی" درباره این تفاهم نامه گفت: جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان، مرز طولانی و مشترکی نزدیک به 900 کیلومتر داشته و هر دو کشور وظایفی را در مقابل یکدیگر برای حراست از مرزهای مشترک برعهده دارند.

وی افزود: براساس توافق انجام شده قرار است سالی یک بار نشستی بین فرماندهان مرزبانی دو کشور در تهران و کابل برگزار شود که اولین نشست امروز در تهران برگزار شد.

فرمانده مرزبانی ناجا، یادآور شد: در این نشست مشکلات بین مرزبانان و موضوعاتی نظیر ترددهای غیرمجاز یا شرارت های اشرار و قاچاقچیان در مرز دو کشور، مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و مقرر شد تبادل اطلاعات به روز بین فرماندهان مرزبانی برقرار و در صورت ضرورت نیز عملیاتی های همزمان در مناطق مرزی انجام شود.

رضایی یادآور شد: در این نشست مقرر شد تا دو کشور ضمن انجام ردزنی، اخبار در خصوص فعالیت اشرار و قاچاقچیان را در اختیار یکدیگر قرار دهند. همچنین با برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی بین مرزبانان دو کشور ایران و افغانستان، تعاملات بین مرزبانان و مرزداران افزایش یافته و شاهد ارتقای رفاه آنان باشیم.

این مقام ارشد انتظامی، در خصوص آخرین وضعیت مرزهای غربی گفت: مرزهای عراق در امنیت کامل است و مرزبانان کشور عراق برای ورود زائران بیشترین همکاری را با ما داشتند که این هماهنگی در تاریخ بی سابقه بوده است بنابراین شاهدیم که مراسم اربعین حسینی به خوبی برپا شد و زائران از تسهیلات لازم چه در مرز ایران و چه در مرز عراق، برخوردار شدند.

سردار رضایی با اشاره به اینکه، تا کنون 250 هزار نفر زائر از عراق وارد کشور شدند، افزود: با هماهنگی نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها، زائران به شهرهای خود بازگشتند که برخی از این زائران از اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان نیز بودند.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: بالغ بر 5/1 تا 2 میلیون جمعیتی که طی 18 روز برای شرکت در مراسم اربعین حسینی (ع) به عراق رفتند، تنها ظرف 3 روز به کشور خود باز می گردند بنابراین شاهد تجمع زیادی در مرزها هستیم لذا تمام نیرو و سعی خود را برای ورود زائران به کشور گذاشته ایم.

وی ادامه داد: مرز بسته نشده است تنها محدودیت خروج به سمت عتبات عالیات داریم و هم اکنون خروج اضطراری از مرز انجام می شود.

سردار رضایی از کسانی که قصد خروج از مرز را دارند خواست تا پایان هفته صبر کنند تا وضعیت مرزها روال عادی پیدا کند.

در پایان این نشست تفاهم نامه ای بین دو کشور ایران و افغانستان به امضای دو طرف رسید.

در ادامه این مراسم فرمانده مرزبانی افغانستان گفت: ما سرحد و مرز مشترک با ایران داریم و علاوه بر آن دوست و برادر دیرینه هستیم.

فرمانده مرزبانی افغانستان خاطرنشان کرد: البته یک سری تهدیدها، چالش ها و موضوع مواد مخدر نیز وجود دارد که در این اجلاس سعی کرده ایم تا با امضای این تفاهمنامه به راهکارهای مشترک و هماهنگ برسیم.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.