سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون ایران خودرو مطرح کرد

جزئیات آنالیز قیمت خودرو دنا/ زیر 46 میلیون تومان زیان می‌کنیم

معاون ایران‌خودرو با تشریح آنالیز قیمت تمام‌شده دنا گفت: چنانچه شورای رقابت در قیمت‌گذاری دنا به شیوه‌ای عمل کند که امکان توسعه محصول را بدهد،‌ طرح جدید دنا را تا یکسال آینده عملیاتی می‌‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عبدالله بابایی در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیات قیمت تمام شده خودروی دنا اظهار داشت: علیرغم اینکه شورای رقابت، قیمت دنا برای مصرف کنندگان در بازار را ۴۲ میلیون تومان اعلام کرده است،‌ اما آنالیز قیمت نشان می‌دهد که قیمت تمام شده این خودرو برای تولیدکننده،‌ 51 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم هزینه مالی مواد را که به اعتقاد شورای رقابت باید از سوی سهامداران پرداخت شود،‌ از این رقم کم کنیم،‌ هزینه تمام شده دنا ۴۸ میلیون تومان خواهد بود.

معاون فروش ایران خودرو افزود: آنالیز قیمت تمام شده دنا نشانگر این است که سهم مواد ۳۱ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان، هزینه سربار ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، دستمزد ۳۷۴ هزار و ۸۰۰ تومان است که در مجموع این رقم،‌۳۶ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان خواهد شد،‌ اما به این رقم،‌ برخی هزینه های دیگر نیز اضافه می شود که شامل هزینه توزیع و فروش یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان،‌ خدمات پس از فروش ۲ میلیون تومان،‌هزینه اداری و تشکیلات ۵۷۰ هزار تومان، هزینه مالی مواد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: در کنار ارقام مذکور، ۶ درصد سود به علاوه ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان،‌۳ درصد عوارض به میزان ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان،‌ ۴۰ هزار تومان هزینه شماره گذاری و ۹۶۰ هزار تومان هزینه پست و بیمه شخص ثالث اضافه خواهد شد که در مجموع قیمت را به ۵۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رساند.

بابایی با بیان اینکه تمام آپشن‌های خودروهای لوکس بر روی دنا نصب شده است،‌ خاطرنشان کرد: چنانچه شورای رقابت در قیمت‌گذاری دنا به شیوه ای عمل کند که امکان توسعه محصول را به این گروه صنعتی بدهد،‌ طرح جدید دنا را تا یکسال آینده وارد بازار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت اگرچه خودروی دنا بر روی پلت فرم سمند سوار شده است، اما ۱۰۰ میلیارد تومان برای قالب سازی و طراحی آن هزینه شده است که باید ظرف مدت ۳ تا ۵ سال مستهلک شود اما اگر حتی این هزینه ظرف مدت ۱۰ سال مستهلک شود،‌ حدود یک میلیون تومان از هزینه تمام شده خودرو کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید دنا تا سال ۹۷ به ۶۰ هزار دستگاه خواهد رسید،‌ خاطرنشان کرد: بنا داریم تا پایان سال تولید دنا را به ۵ هزار دستگاه برسانیم و به تدریج در اوایل سال بعد 10 هزار دستگاه و در سال‌های بعد از آن تا ۹۷، میزان تولید را سالانه به ۱۵ هزار دستگاه برسانیم اما تاکنون ۱۵۰۰ دستگاه آماده تحویل داریم که منتظر اعلام نهایی قیمت از سوی شورای رقابت و تجدیدنظر بر روی قیمت اعلامی فعلی هستیم تا بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.

بابایی اظهار داشت: از شورای رقابت می خواهیم تا دنا را به صورت منطقی و با در نظر گرفتن آنالیز قیمتی که از سوی حسابرسان ثالث تهیه شده است،‌ تصویب و ابلاغ کند و در مقابل،‌ ایران خودرو نیز بازار را مدیریت کرده و اجازه فعالیت دلالان در حاشیه بازار را ندهد.

معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان اینکه تولید دنا متوقف نخواهد شد،‌خاطرنشان کرد: چنانچه شورای رقابت بر روی قیمت ۴۲ میلیون تومانی برای خودروی دنا پافشاری کند،‌ ایران خودرو استراتژی جدیدی را اعمال خواهد کرد،‌ اظهار داشت: قیمت خودروی دنا کمتر از ۴۶ میلیون تومان باشد،‌ زیان خواهیم کرد، اما قیمت ۴۶ میلیون تومانی برای این خودرو بدون در نظر گرفتن سود برای گروه صنعتی ایران خودرو، معقول به نظر می رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو ، زیان ، طرح جدید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.