سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر كرد

تغيير رويكرد از فرسودگی به ناكارآمدی و تأكيد بر مفهوم بازآفرينی شهری

شورای عالی مقرر كرد در راستای بهره گيری از تجربيات شهرسازی، موضوع تغيير رويكرد از فرسودگی به ناكارآمدی و تأكيد بر مفهوم بازآفرينی شهری (Regeneration) در دستور كار قرار گيرد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي، شوراي عالي معماري و شهرسازي در جلسه مورخ 17/9/93 براساس تكليف جلسه مورخ 27/8/92 خود و صورتجلسه كميته فني مورخ 7/8/93، ضمن استماع گزارش موضوع ارزيابي مجدد شاخص هاي بافت هاي فرسوده "شيوه نامه شناسايي محدوده هاي هدف بهسازي و نوسازي شهري و راهكارهاي اجرايي مداخله در آنها" به شرح زير تصميم گيري كرد:

1-تجربه اقدامات و مطالعات انجام شده در محدوده بافتهاي فرسوده شهري در كشور پس از زلزله بم و ارزيابي هاي به‌عمل آمده و اجماع ميان متخصصين بر ضرورت تغيير رويكرد در سطوح مختلف سياست‌گزاري، مديريتي و اجراء تاكيد مي نمايد.

در همين زمينه شوراي عالي مقرر كرد در راستاي بهره-گيري از تجربيات شهرسازي موضوع تغيير رويكرد از فرسودگي به ناكارآمدي و تأكيد بر مفهوم بازآفريني شهري (Regeneration) در دستور كار قرار گيرد.

شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي موظف است گزارش ارائه شده را به منظور نظرخواهي براي كليه دانشگاه‌هاي مرتبط و مجامع حرفهاي و تخصصي و صاحبنظران و مديران شهري ارسال و پيشنهادات و انتقادات اين مراجع را دريافت و آن رادر قالب برگزاري يك همايش جمع بندي و نتيجه را به شوراي عالي ارائه نمايد.

به منظور تسريع در امكان ارزيابي موثر شيوه نامه مذكور، دبيرخانه موظف است حداكثر ظرف مدت يك هفته و براساس معيارهاي جمعيت و وسعت و وضعيت طرحهاي توسعه و عمران، سه شهر كشور را بعنوان نمونه هاي موردي انتخاب و به شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ابلاغ نمايد.

 مقرر ميشود شركت مشاور تهيه كننده شيوه نامه فوق الذكر تحت مديريت شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ظرف مدت پنج ماه نتايج مطالعات خويش را درباره اين سه شهر به دبيرخانه شوراي عالي ارائه کند.

دبيرخانه شوراي عالي موظف است حداكثر ظرف مدت يك ماه دستورالعمل مربوط به شكل و فرآيندهاي جديد را براساس رويكرد بند 1 تهيه و پس از طرح در كميته فني آن را به شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي ابلاغ نمايد.

 بديهي است تا زمان اتخاذ تصميم توسط شوراي عالي شهرسازي و معماري‌، مصوبه مورخ 11/2/85 درباره بافتهاي فرسوده ملاك عمل مي‌باشد.

معاون معماري و شهرسازي و دبير شوراي عالي معماري و شهرسازي در نامه‌اي مصوبه اين شورا را به معاون وزير و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ابلاغ كرده است.

بررسي نشست زمين در شهر تهران

بنابر اين گزارش شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 17/9/93 دبيرخانه اين شورا را موظف كرد در اسرع وقت ضمن مكاتبه با وزارت نيرو، سازمان نقشه برداري كشور و سازمان زمين شناسي كشور موضوع نشست‌هاي گزارش شده در اراضي جنوب، جنوب غربي و جنوب شرقي) شهر تهران را بررسي كند.

براساس اين بررسي و با توجه به اهميت موضوع و در صورت تأييد تغييرات و نشست‌ها، به منظور تدقيق آن، دستور تهيه نقشه ريزپهنه بندي ژئوتكنيكي در اين منطقه از شهر تهران را به مركز تحقيقات راه، ساختمان و مسكن ابلاغ كند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.