سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فایننشال تایمز:

جنگ افغانستان یک تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشته است

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: جنگ افغانستان، طولانی ترین درگیری خارجی آمریکا در طول تاریخ، برای مالیات دهندگان آمریکایی حدود یک تریلیون دلار هزینه در برداشته است و پس از آنکه این ماه به طور رسمی پایان می یابد بازهم صدها میلیارد دلار دیگر نیاز خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم جف دایر و کلوئه سوروینو افزود: براساس برآوردهای این روزنامه و محققان مستقل حدود 80 درصد از این پول در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما که حضور نظامی آمریکا را در افغانستان به شدت افزایش داد، هزینه شده است. 

هزینه سرسام آور این جنگ 13 ساله که تاکنون هیچگاه مقامات دولتی درمورد جزئیات آن توضیح نداده اند، بر بدبینی های روز افزون درمورد این جنگ در میان مردم آمریکا خواهد افزود. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد بیشتر مردم آمریکا معتقدند جنگ افغانستان تصمیم نادرستی بود. با توجه به آنکه جنگ عراق نیز 1.7 تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشته است، هزینه جنگ افغانستان عاملی مهم در افزایش بی میلی مردم آمریکا و دولت اوباما برای مداخله نظامی در دیگر مناطق جهان از جمله اعزام دوباره نیرو به عراق است.  

جان سوپکو، بازرس کل ویژه دولت برای امور افغانستان که سازمان تحت مدیریت وی بر هزینه کردن بیش از 100 میلیارد دلار در پروژه های بازسازی افغانستان نظارت داشته است، گفت: میلیاردها دلار از این بودجه هدر رفته یا در پروژه هایی هزینه شده که در شرایط کنونی افغانستان اجرای آنها ضروری به نظر نمی رسیده است.

وی با بیان این که نباید دیگر چنین پولی هدر رود، گفت: مردم آمریکا چنین هزینه هایی را دیگر تحمل نخواهند کرد. 

عملیات نظامی ناتو در افغانستان که در فاصله کوتاهی پس از حملات 11 سپتامبر در سال 2001 و تحت رهبری آمریکا آغاز شد، آخر دسامبر به پایان می رسد .

براساس طرح های فعلی حدود 10 هزار نیروی آمریکایی تا سال 2016 در افغانستان باقی خواهند ماند. 



انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.