سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیامد رسوایی حقوق بشری سازمان سیا

خشونت در آمریکا صدای فعالان مدنی "افغانستان" را هم درآورد/واشنگتن به شکنجه شده ها غرامت بدهد

سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، نحوه برخورد مأموران اطلاعاتی آمریکا با زندانی‌های آن کشور را مغایر با موازین حقوق بشری توصیف کرده و خواستار پرداخت غرامت از سوی آمریکا به زندانی‌ها شد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، "سیما سمر" رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در نشست بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر در کابل، نحوه برخورد مأموران اطلاعاتی آمریکا با زندانی‌های آن کشور در جریان بازجویی از آنان را مغایر با موازین حقوق بشری توصیف کرده و از آن کشور خواست تا به زندانی‌هایی که در جریان بازجویی آسیب دیده‌اند، غرامت بپردازد.
 
رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان در حالی از ضرورت پرداخت غرامت آمریکا به زندانی‌های آن کشور سخن می‌گوید که چند روز پیش، مجلس سنای آمریکا گزارش تکان دهنده‌ای از شکنجه افراد و زندانیان آن کشور توسط ماموران سازمان «سیا» را منتشر کرد.
 
در آن گزارش، محرومیت از خواب، سیلی زدن و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن بازداشتی در جعبه‌های کوچک، نگهداری فرد در انزوا و تهدید مداوم به مرگ به عنوان شیوه‌هایی نام برده شده بود که توسط ماموران سازمان سیا در جریان بازجویی از زندانی‌های آن کشور به کار گرفته می‌شود.
 
دولت وحدت ملی در مجازات ناقضان حقوق بشر اهمال نکند
 
سیما سمر  در ادامه، دسترسی به آموزش، بهره‌مندی از خدمات بهداشتی، تقویت آزادی بیان، مسدود شدن زندان‌های شخصی در افغان را از دست‌آوردهای مهم 13 سال گذشته دولت افغانستان برشمرد.
 
وی افزود: ناتوانی دولت افغانستان در پیشگیری از اجرای حملات انتحاری نشان می‌دهد که زمینه‌های نقض حقوق بشر در این کشور وجود دارد و از این رو دولت وحدت ملی باید در مجازات ناقضان حقوق بشر اهمال نکند.
 
نحوه مواجهه دولت پیشین و فعلی افغانستان با طالبان همواره با انتقادهای زیادی از سوی مجامع مدنی و کمیسیون حقوق بشر افغانستان مواجه بوده و آزادی زندانی‌های مربوط به گروه طالبان از زندان‌های این کشور، همواره با موجی از مخالفت روبرو بوده است.
 
/انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.