سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان پرتماشاگرترین تئاتر سال92:

فقدان تئا‌تر مردمی در ایران احساس می‌شود

"علیرضا کوشک جلالی" می‌گوید تئا‌تر مردمی ریشه در تئاترهای کمدیا دل آرته، مولیر و حتی روحوضی دارد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت ایران تئا‌تر، علیرضا کوشک جلالی از جمله کارگردانان شناخته شده‌ای است که نمایش‌هایی را در شهرهای مختلف ایران به همراه هنرمندان استان‌ها به صحنه برده است. آثاری که همه در جای خود قابل تامل‌اند. او قصد دارد، نمایشنامه «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضا را که پیش از این در تهران به صحنه برده بود، به همراه هنرمندان تبریز در این شهر به صحنه ببرد. علیرضا کوشک جلالی با اشاره به اجرای مجدد این اثر در شهر تبریز می‌گوید: «در پی تجربه‌ای موفقیت آمیزی که با اجرای نمایش «روبینسون و کروزو» در تبریز داشتم و در خواست دوطرفه‌ای که برای همکاری مجدد وجود داشت نمایشی را به صحنه ببرم. در این راستا این اثر را پیشنهاد دادم و پذیرفته شد. تمرینات آن مدتی است آغاز شده و به زودی به صحنه خواهد رفت.»  
 
او ادامه می‌دهد: «این نمایش پرتماشاگر‌ترین نمایش سال ۹۲ بود، پس دلیلی برای عدم اجرای آن در شهر دیگر وجود نداشت. سیستم تئا‌تر در ایران رپرتواری نیست، طبیعتا بسیاری از افراد نمی‌توانند برای دیدن نمایش به تهران بیایند. حتی در خود تهران هم این اتفاق می‌افتد که بسیاری از افراد نمی‌توانند موفق به دیدن یک نمایش در مدت اجرا شوند. شایسته است بتوانیم ارتباط وسیع تری با مردم برقرار کنیم.»  
 
کوشک جلالی با بیان اینکه نمایش به دو زبان اجرا خواهد شد افزود: «آنچه در این میان برای من بسیار جذاب بود، اجرای این کار به دو زبان ترکی و فارسی است، یعنی نمایش ۱۵ شب به زبان فارسی و ۱۵ شب به زبان ترکی اجرا خواهد شد. این تجربه سبب آشنایی‌ام با فرهنگ منطقه‌ای متفاوت می‌شد، ازسوی دیگر فرم جدیدی بود که انجام آن برایم جذابیت داشت.»  
 
این کارگردان تئا‌تر با تاکید بر ضرورت اجرای تئاترهای مردمی توضیح می‌دهد: «فقدان تئا‌تر مردمی در ایران احساس می‌شود. از ویژگی‌های این تئا‌تر آنست که هم حرفی برای گفتن دارد و هم با طبقات وسیعی از اقشار جامعه ارتباط برقرار می‌کند. نمایشی که می‌تواند یک راننده تاکسی، معلم، هنرمند و... را به سالن بکشاند و هر کس بتواند با توجه به پیشینه ذهنی‌اش از آن لذت ببرد. این نوع تئا‌تر ریشه در تئاترهای کمدیا دل آرته، مولیر و حتی روحوضی خودمان دارد.»  
 
کوشک جلالی آثار یاسمینا رضا را در دسته تئا‌تر مردمی قرار داده و بیان می‌کند: «جنبه‌های اجتماعی در آثار یاسمینا رضا قوی است. این نویسنده با زبردستی، مسائل جامعه بشری معاصر و تلخی آن را به تصویر می‌کشد، به همین دلیل به او مولیر معاصر می‌گویند. یاسمینا رضا به خوبی نقاب‌هایی را که بر صورت جامعه‌ای قرار دارد برمی دارد. او مطالب پیچیده را ساده بیان می‌کند و تلخی جامعه را در بسته بندی طنز بیان می‌کند.»  
 
او با تاکید بر اینکه باید به سمت اجرای تئاترهای مردمی حرکت کنیم اظهارمی کند: «نیاز به کارهایی داریم که مردم را به سمت تئا‌تر بکشاند. ما روز به روز به سمت دو قطبی شدن تئا‌تر می‌ریم، یعنی کار‌ها یا آنقدر روشنفکری است که آدم‌های عادی با آن ارتباط کمی برقرار می‌کنند یا به سمت تئاتری‌های آزاد که در سینما‌ها اجرا می‌شوند می‌رود. این ژانر مورد علاقه من نیست. اکنون تئاترهای مردمی ۹۰ درصد کارهای جوامع مدرن را تشکیل می‌دهند. خوشحالم یاسمینا رضا گام‌های را در این زمینه برداشته است و ما هم می‌توانیم کارهایی را در این زمینه انجام بدهیم.»  
 
کارگردان نمایش «خدای کشتار» با بیان اینکه هر منطقه‌ای لایه‌های اجتماعی خاص خود را در اثر منعکس می‌کند یادآورمی شود: «کارگردان با توجه به موقعیت جغرافیایی و روحیات مردمی که نمایش را در آن مکان اجرا می‌شود تغییراتی را صورت می‌دهد. این به هوشیاری کارگردان بازمی گردد که چگونه تغییرات را انجام دهد تا به اصل مطلب خدشه‌ای وارد نکند تئا‌تر مردمی با شعار تئا‌تر برای همه فرق می‌کند. تئا‌تر مردمی حرفی برای گفتن دارد از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است مانند آثار یاسمینا رضا، نیل سایمون و حتی بکت. چرا که من نمایش‌هایی از بکت را دیدم که توده مردم با آن ارتباط برقرار می‌کردند. من از این شیوه تبعیت کردم و سعی می‌کنم با‌شناختی که از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم کار‌ها را ملموس‌تر کنم.»  
 
نمایش «خدای کشتار» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و نقش آفرینی مرتضی رضایی، سیروس مصطفی، بیتا آزادی، وحیده نویدی از سوم دی ماه در تئا‌تر شهر تبریز به صحنه می‌رود.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.