سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزیره آشورده تغییر کاربری یافت

باتوجه به تغییر کاربری جزیره آشورده نامه سرگشاده معاون اسبق سازمان محیط زیست به خانم ابتکار در زمینه تغییر کاربری شبه جزیره اشوراده ارسال شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  نامه سرگشاده معاون اسبق سازمان محیط زیست به خانم ابتکار در زمینه تغییر کاربری شبه جزیره اشوراده ارسال شد
سركار خانم دكتر ابتكار
معاون محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست
سلام عليكم
حدود يكسال و نيم از اولین مكاتبه اينجانب با سر كار عالي مي‌گذرد. در آن مرقومه عرض شد كه طي دوره هشت ساله مديريت قبلي سركار عالي محيط زيست برغم خدماتي كه داشتيد و جاي قدر داني دارد، اشتباهات فاحشي نيز رخ داد كه از جمله آن به واگذاري جزيره آشوراده اشاره گرديده بود. اگر به سال 1384 و آخرين سال دوره مديريت قبلي سركار عالي برگرديم شايد نام سازمان مناطق گردشگري جهان برايتان آشنا باشد. همان شركتي كه مدعي مالكيت 380 هكتار از جزيره آشوراده شده بود و با حمايت همه جانبه مسئولان وقت دولت اصلاحات از جمله آقاي مرعشي آن عرصه را در واپسين روزهاي دولت هشتم تملك كرد و قرار بود طرح گردشگري خود را در آن اجرا نمايد. بماند كه بخشي از آن عرصه را كه جزء منابع ملي بود بنا بود با متري 66 تومان! تملك نمايد. اين ادعا و ارثيه شوم براي مديريت بعدي سازمان باقي ماند و با پيگيري مستمر سازمان از جمله رئيس، معاونين و كارشناسان حقوقي و در يك دعواي سخت قضايي نهايتا در سال 1386 جزيره آشوراده از دست شركت مذكور خارج و مجددا به دامان سازمان حفاظت محيط زيست بازگشت.

در دوره مديريت آقاي محمدي زاده بار ديگر موضوع گردشگري در آشوراده مطرح گرديد و فردي كه سر و سري با مسئولان وقت سازمان داشت بدنبال تصاحب آن بود و در يك سكوت خبري تا آستانه واگذاري پيش رفت ولي اينبار مسئولان وقت سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور و مديران استاني آن زير بار نرفتند و تا آنجا كه خاطرم هست خود سركار عالي نيز در كسوت رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران به مخالفت برخواستيد.

سركار خانم دكتر ابتكار هم اكنون چه شده است كه دوباره تجربه تلخ سال 1384 در حال تكرار است؟!  آيا جزيره آشوراده ارزش زيست محيطي خود را از دست داده است؟ آيا از ليست مناطق چهار گانه حذف گرديده است و يا اينكه فشار و رانت همزمان، شما را به عقب نشيني واداشته است ؟ مگر نه اينكه بيش از 75 درصد عرصه جزيره براساس نتايج مطالعات زون حفاظت مي‌باشد؟ آنگونه كه گفته مي‌شود و تبليغ ميگردد بنا است آنجا تبديل به جزيره كيش ديگري بشود! آيا در آن صورت چيزي از ايستگاه زمستان گذراني پرندگان مهاجر باقي مي‌ماند؟ آيا باز مي‌توان آشوراده را پناهگاه حيات وحش ناميد؟

سركار خانم دكتر ابتكار

اگر چه واگذاري جزيره آشوراده در سال 1384 به نوعي بي تدبيري قلمداد گرديد ولي واگذاري دوباره آن در سال 1393 قطعا نام ديگري خواهد داشت. مصاحبه هاي مسئولان محيط زيست و بيان اينكه در جزيره تنها مديريت بخشي از آن واگذار مي‌شود و خود عرصه قابل واگذاري نيست هم جز توجيه صورت مسئله چيزي ديگري نيست و كيست كه نداند با احداث پلاژ و هتل و پيست هاي مختلف چيزي از آن عرصه طبيعي با ارزش و يگانه باقي نخواهد ماند. توصيه مي‌شود جهت پي‌بردن به عمق فاجعه مصاحبه چند روز گذشته دكتر اسماعيل كهرم مشاور خودتان را مطالعه بفرمائيد.

بااحترام
دلاور نجفي

برچسب ها: جزیره ، تغییر ، کاربری ، اشورده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.