سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ژاپن تایمز:

توافق هسته ای درصورت اعتماد متقابل ممکن است/ کنگره آمریکا حسن نیت خود را نشان دهد

ژاپن تایمز نوشت: اعتماد و حسن نیت متقابل طرفهای مذاکره کننده برای دستیابی به توافق هسته ای ضروری است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این پایگاه اینترنتی با درج مطلبی نوشت: مذاکرات هسته ای ایران تا ضرب الاجل ماه نوامبر نتوانست به نتیجه برسد. با این حال هفت کشور مذاکره کننده به جای اعلام شکست توافق کردند تا مذاکرات را برای هفت ماه دیگر ادامه دهند. با وجود نشانه های محدودی از پیشرفت مذاکرات و نبود یک چهارچوب توافق تصمیم مذکره کنندگان برای تمدید مذاکرات مورد تحسین قرار گرفت. دستیابی به توافق باید امکان پذیر باشد.

سال گذشته کشورهای گروه 1+5، چین، انگلیس، فرانسه، روسیه و آمریکا - و به علاوه آلمان به توافق موقتی  با ایران دست یافتند که به موجب آن تهران تولید غنی سازی سطح بالا را در ازای لغو محدود تحریم های اقتصادی متوقف کرد.

پیشرفت در مذاکرات، طرفها را به ادامه تلاش ها متقاعد کرد و در نتیجه ضرب الاجل دوم برای بیست و پنجم ماه نوامبر تعیین شد. چهار دور دیگر مذاکرات به نتیجه نرسید و بار دیگر برای تمدید مذاکرات توافق شد. این بار دستیابی به چارچوب توافق تا اول ماه مارس و  توافق نهایی تا اول ماه ژوئیه سال 2015 پیش بینی شد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه ایده های جدید در روزهای پایانی مذاکرات آشکار شده است بهترین دلیل برای ادامه مذاکرات را مطرح کرد و نشان داد کنار گذاشتن دیپلماسی منطقی نیست. محمد جواد ظریف مذاکره کننده اصلی ایران حتی اظهار داشت زودتر از هفت ماه دیگر به توافق هسته ای می رسیم.

از نظر شکاکانی که در پی انتخابات میان دوره ای آمریکا در ماه نوامبر با به دست گرفتن کنترل مجلس سنا توسط جمهوریخواهان نفوذ جدیدی را به  دست آوردند مذاکرات  تنها در صورتی باید ادامه یابد که فشار بیشتری بر تهران اعمال شود. 

این پایگاه اینترنتی در ادامه نوشت: همچنین درباره میزان و  ظرفیت غنی سازی در ایران  اختلاف وجود دارد. گروه پنج به علاوه یک ترجیح می دهند ایران تمام فعالیت های غنی سازی را کنار گذارد. ایران این گزینه را رد کرده و اصرار دارد که به عنوان یک کشور مستقل و عضو معاهده ان پی تی از این حق برخوردار است و برای توسعه امکانات خود به آن نیازمند است. 

این پایگاه اینترنتی در پایان نوشت زمانی که هریک از دو طرف ( ایران و گروه پنج به علاوه یک)، دیگری را به عنوان یک طرف مذاکره کننده مشروع بپذیرد دستیابی به توافق واقعی و پایدار امکان پذیر خواهد شد.




انتهای پیام./.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.