سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محققان دانشگاه تبریز خبر دادند

ساخت اولين نانو حامل دارويی كنترل با قابليت تغييرات دمايی

در ساخت این نانوحامل از پلیمرهای زیست تخریب پذیر استفاده شده که رهاسازی دارو را با کنترل تغییرات دمایی امکان‌پذیر می‌سازند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، نانوحامل‌هایی برای رهاسازی هدفمند داروی ضدسرطان و درمان این بیماری تولید نمودند.

در ساخت این نانوحامل از پلیمرهای زیست تخریب پذیر استفاده شده که رهاسازی دارو را با کنترل تغییرات دمایی امکان‌پذیر می‌سازند. ساخت و بررسی این نانوحامل در مرحله‌ی آزمایشگاهی قرار دارد.

اخیرا پلی ساکاریدهای اصلاح شده‌ی آب‌گریز توجه محققین زیادی را به خود جلب کرده است.

اهمیت این مواد در خاصیت زیست سازگاری، زیست تخریب پذیری، پاسخگویی به دما، توانایی تشکیل نانو ذرات و انکپسوله کردن داروهای آب‌گریز است. در این طرح، پژوهشگران به دنبال بررسی و ساخت رهاسازی هدفمند دارو به کمک نانوحامل داروی ضد سرطان از این مواد بوده‌اند. 
 
معصومه باقری گفت: در این کار، هیدروکسی پروپیل سلولز(HPC) به عنوان یک پلیمر طبیعی زیست سازگار و زیست تخریب پذیر انتخاب و پلیمر دوگانه دوست جدیدی بر پایه‌ی آن ساخته شد.
 
برای این منظور از اتصال کلسترول و پلی اتیلن گلیکول به HPC استفاده شد. این نانوحامل پس از اصلاحات نهایی با اتصال بیوتین به آن، برای انتقال مؤثر داروی ضد سرطان پاکلیتاکسل به داخل سلول‌های سرطانی به کار گرفته شد. 
 
بررسی سمیت میسل‌های تهیه شده نشان داده که حامل مورد نظر سمیتی برای سلول‌های طبیعی ندارد. نتایج حاصل از جذب سلولی نیز حاکی از این است که حضور بیوتین باعث کاهش میزان زنده بودن سلول‌های سرطانی از طریق افزایش برداشت حامل حاوی دارو توسط سلول‌های سرطانی می‌شود.



انتهای پیام/
برچسب ها: نانو ، دارو ، سلول ، سرطان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.