سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سیاست‌ نه شرقی نه غربی فراموش نشود/ ایران بزرگ‌ترین قدرت منطقه

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: باید بر سیاست امام راحل مبنی بر «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» در سیاست خارجی کشورمان تأکید شود.

محمد بهاری در رابطه با مواضع اتخاذی سیاست خارجی کشور در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: برای ارتقاء سیاست خارجی کشور همانند کشورهای دیگر باید مواضع سیاسی را براساس عقلانیت، حفظ احترام متقابل و با عنایت به ارزش‌هایی که اسلام برای ما مشخص کرده، اتخاذ کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه اسلام یک حکومت دینی است، گفت: سیاست‌های حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) و دست اندرکاران مسائل دینی برای سیاست خارجی کشور راهگشا خواهد بود و تا جایی که به مسائل اعتقادی، مذهب، مکتب و انقلاب لطمه‌ای وارد نشود، باید با دنیا همراهی و مماشات شود.  
 
بهاری اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از دنیا بخواهیم از ما اطاعت کند، همانطور که در مقابل نمی‌توانیم خودمان را در برابر آن‌ها خلع سلاح کنیم، بنابراین باید سیاست اعتقادی امام راحل مبنی بر «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» در سیاست خارجی کشور اتخاذ شود تا تحت سلطه غیر خدا قرار نگیریم.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه یک فرد نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند و بالطبع یک جامعه هم نمی‌تواند به تنهایی اداره شود، افزود: برای برقراری رابطه باید گامی در مقابل کشورهای دنیا برداریم تا آن‌ها هم در برابر ما قدمی بردارند و در ارتباط با دیگر کشورها باید مسائل به گونه‌ای مطرح شود که نتیجه‌ای در بر داشته باشد.  
 
بهاری تاکید کرد: ما با متحد و موحد بودن در درون، با آگاهی لازم پیدا کردن نسبت به مسائل و مبانی دینی، با حرکت براساس اصول اسلامی قطعا می‌توانیم در مقابل دنیا عرض اندام کنیم و تا حدودی دنیا را به عقب برانیم.  
 
وی در ادامه افزود: در رابطه با مسائل انرژی هسته‌ای دنیا به جایی رسیده که مسائل و اعتقادات ایران را بپذیرد و این طولانی کردن مذاکرات برای پاسخ دهی به افکار عمومی خودشان است، بنابراین راه برقراری ارتباط با کشورهای دیگر هماهنگی بین اساس و اصول اعتقادی خودمان در خارج و داخل است تا در مقابل دنیا وضعیت جهانی خودمان را ارتقاء دهیم.  
 
بهاری با اشاره به اینکه هر کشوری برای رسیدن به منافع مورد نظرش راهکاری در نظر می‌گیرد، افزود: در صورتی که کشوری سیاست‌هایش با منافع ملی کشور دیگر در تعارض باشد، آن کشور به مبارزه خواهد پرداخت و هرجا که کشور ما منافع ملی کشوری را به خطر بیندازد، آن کشور برعلیه ما اقدام خواهد کرد، اما کشور ما بنا ندارد در تعارض با منافع ملی کشوری گام بردارد.  
 
این کار‌شناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه انقلاب اتفاقی بود که نقشه‌های دنیا را برهم زد، اظهار داشت: دنیا برای جلوگیری از رشد ما همواره اقدام کرده، اما خوشبختانه امروزه کشور در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارد.  
 
بهاری با تاکید بر اینکه باید با کشورهای اهل کتاب (مسیحی، یهودی، زرتشتی) معامله و مراوده داشته باشیم، افزود: در حال حاضر ما این اصول را‌‌ رها کرده و با کشورهای روسیه، چین و کوبا رابطه برقرار کرده‌ایم، در وهله اول باید با کشورهای اسلامی و در وهله دوم با کشورهای همسایه اهل کتاب و در وهله آخر با دیگر کشور‌ها رابطه برقرار کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه با برقراری رابطه با کشورهای اسلامی و جلب اعتماد آن‌ها کشور ما بزرگ‌ترین قدرت منطقه می‌شود، گفت: متاسفانه استکبار جهانی برای اینکه اسلام هراسی را ایجاد کند، از ایران هراسی برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند.  
 
بهاری در پایان تاکید کرد: با برقراری رابطه با رفتاری باصداقت و صمیمیت با کشورهای همسایه و با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری ایران هراسی در کشورهای جهان از بین خواهد رفت و در ‌‌نهایت موجب از بین رفتن اسلام هراسی در جامعه جهانی خواهد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.